blank Nederpix.nl Natuurfotoforum 
Compactcamera voor landschappen enzo?

Post new topic   Reply to topic    Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rick van der Weijde

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 13:36    Post subject: Compactcamera voor landschappen enzo? Reply with quote

Beste Nederpixers,

Ik ben mijzelf weer aan het voorbereiden voor een aardige vakantie. Waar ik al een tijdje mee worstel, is dat ik nauwelijks met landschapsfoto's of simpele 'vakantiekiekjes' thuiskom. Ik ben eigenlijk gewoon te lui om té vaak van lens te wisselen. Ik kan er dan natuurlijk een extra body bij aanschaffen, maar dan loop ik met 2 of 3 van die dingen rond...

Ik zou daarom graag een compactcamera aanschaffen, die ik gewoon in mijn zak kan steken, overal mee naar toe kan nemen, ieder 'vakantiekiekje' van mij en/of mijn vriendin mee kan schieten, en die - en daarom eigenlijk de vraag - nog best leuke landschapsfoto's kan opleveren.

Ik heb eens zitten rondkijken, bijv. ook hier op Nederpix, maar het valt niet mee om resultaten op materiaalkeuze te selecteren (ideetje voor de moderators?). Ik kom mooie plaatjes tegen van diverse versies van de Canon Powershot. Iemand daar ervaring mee?

Daarnaast ook een aantal vergelijkingssites bekeken. Hier lijken vooral Sony typen de meeste voorkeur te genieten.

Ik zoek dus:
- een handzaam cameraatje
- gevoed door een accu (geen losse batterijen!)
- vooral geschikt voor landschapsfotografie
- richtprijs < € 300
(- misschien een uitvoering waarbij in de toekomst ook een onderwaterhuis voor bij aangeschaft zou kunnen worden???)

Ik hoor alle ideeën graag.

Groet,
Rick
Ton van Mourik
Supervip

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 14:49    Post subject: Reply with quote

Je zou, Rick, naar de Sigma DP1 kunnen kijken. Al een iets ouder model (de DP2 is iets verbeterd, maar ook duurder) maar met een verrassende beeldkwaliteit (Foveon-sensor!).

De Canon SD90 is echter ook een prima kandidaat.

Beide zakknippers vallen denkelijk wel binnen je budget.

Zelf gebruik ik voor handzaam werk een Leica DLux4, maar die valt wat duurder uit (de Panasonic-variant daarentegen is wel goedkoper).

VroLux,

Ton

www.tonvanmourik.com

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rick van der Weijde

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:08    Post subject: Reply with quote

Hoi Ton,

Ik heb wat recensies bekeken, en die zijn inderdaad nogal lovend over de sensor van de Sigma. Al lijken de resultaten van JPEG beelden wat tegen te vallen, door gebrek aan contrast en saturatie. Echter, lijkt de DP1 met de komst van de DP2 wel uit de handel... En de DP2 is direct behoorlijk aan de prijs (tegen de 600,=).

Bedoel je met de Canon SD90 de Canon Powershot S90? Ik kan namelijk zo 1 2 3 geen recensies vinden van een SD90... De recensies die ik wel kan vinden van de Canon P. S90 zijn overigens ook best ok.

Groet,
Rick
Ton van Mourik
Supervip

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 20:27    Post subject: Reply with quote

Ik geloof het wel, die powershot.

Beste tip: hoop reviews lezen, budget klein beetje oprekken en dan kiezen. Er zijn een hoop redelijke, hoor.

VroLux,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bert schoemaker

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 21:19    Post subject: Reply with quote

Kijk ook eens naar de panasonic TZ 8. ik vind dit persoonlijk een goede en degelijke camera.
Joep Tomlow

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 20:57    Post subject: Reply with quote

Hoi Rick,

Zonder dat ik 1 van de door Ton genoemde camera's bezit; dit lijken mij zeker goede opties. Beide hebben namelijk 28 mm kleinbeeld-equilevant bereik, wat zeer handig is voor landschappen. De meeste compacts hebben 'slechts' 35 of 38 mm als beginbereik. En de 2 genoemde compacts kunnen foto's in RAW maken, onder compacts best zeldzaam. Verder ben ik aangenaam verrast dat dit dus voor ca. 300 kan in compact-land.

Een verder zoektip:

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/zoeken/uitgebreid

Als je selecteert op prijs tot 330 euro, 28 mm bereik, RAW formaat en voeding accu, dan hou je 17 modellen over. Daar binnen lijkt mij toch die sigma dp1 de betere keuze (leica lens en 14 MP).
Een heel andere optie, is de Panasonic DMC-FZ38, die heeft een extreme zoomlens (18 x) van 27 tot een ongelofelijke 486 mm! Maar ik neem aan dat die extreme zoom nogal last van vertekening heeft, en door die lens is ie ook niet echt handzaam (slr-achtig). In dat opzicht lijkt mij de DP1 beter met een 'normale' zoomlens.

Groet en succes met de keuze,

Joep
Canon EOS 40D & 350D | kitlens | EF 28-105 mm f3.5-4.5 USM II | EF 100 mm f2.8 macro USM | EF 70-200 mm f4 L USM | EF 400 mm f5.6 L USM | Manfrotto statief & monopod | "Most equipment is better than its photographer" - B. Westerink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rick van der Weijde

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 10:27    Post subject: Reply with quote

Heren,
Dank voor de aanvullende adviezen.
Joep, dank ook voor jouw tips. Zoals ik al zei gaat het me voornamelijk om landschappen en wat vakantiekiekjes ("kijk eens hoe mooi de tent staat..."), dan om het zoombereik. Daar heb ik simpelweg mijn andere camera voor. Die 486mm vind ik dus niet zo'n trekker.

Ik zal zeker de kieskeurig site eens uitproberen (had ik al eens gedaan, maar daarbij niet RAW aangevinkt, wat blijkbaar nogal een verschil maakt in de hoeveelheid camera's).

Groet,
Rick
hvdgriendt

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 22:20    Post subject: Reply with quote

Als je lui bent zoals je zelf zegt om een fatsoenlijke camera me te nemen zul je nooit meer maken dan kiekjes, om fatsoenlijke landschappen te maken heb je minimaal een fullframe camera nodig dan kun je iets maken wat op een landschap lijkt, de rest is bagger al zal niet iedereen het met mij eens zijn. Confused
Rick van der Weijde

PostPosted: Wed 04 Aug 2010, 10:35    Post subject: Reply with quote

Diverse recencies gelezen, waarbij op de Sigma DP1 toch het een en ander is aan te merken (naast de lovende verwoordingen over kwaliteit van het beeld, scherpte, etc.). Die zitten met name op de gebruiksvriendelijkheid, snelheid van het wegschrijven van beelden, toch ook de kleuren bij het schieten in JPEG.

Via kieskeurig eens naar de selectie camera's gekeken en hier aanvullende recencies bijgezocht. Uiteindelijk gisteren de Canon Powershot S90 aangeschaft. Ook deze heeft vooral lovende recencies over scherpte, kleur en gebruiksvriendelijkheid... Voornaamste nadeel schijnt de locatie van de flitser te zijn... Daar kom ik denk nog wel overheen.

Bedankt voor de hints, tips en het meedenken. Ik zal eens kijken of ik binnen afzienbare tijd met een plaatje kan komen hier op NP...

Groet,
Rick

P.S. Hans, wel een beetje beter lezen... ik ben niet te lui om een fatsoenlijke camera mee te nemen, ik ben vooral te lui om te vaak van lens te wisselen... Wink
Maar je mening is duidelijk.
hvdgriendt

PostPosted: Wed 04 Aug 2010, 15:26    Post subject: Reply with quote

Laughing .. Oke, succes met je nieuwe camera.
Post new topic   Reply to topic    Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2010 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski