Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Onderwater fotografie apparatuur.

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 22:48    Post subject: Onderwater fotografie apparatuur.
Hallo NP,

Sinds ik mijn nieuwe materiaal in gebruik heb, krijg ik steeds vaker de vraag onder mijn onderwaterfoto's hoe ik dat toch belicht en zo'n mooie kleuren krijg, en meer van dat soort vragen.

Ik dacht laat ik er een draadje aan wijden.

Ik heb een foto van mijn setup gemaakt en in mijn PA gezet:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=119577

Behalve dat je als je onderwater gaat een huis om je camera nodig hebt, is het handig om licht mee te nemen.
Door absorptie van licht in water raak je heel snel rood kwijt (3m), dan groen en dan blauw, (in zoet water is het groen heel lang overheersend, en raak je behalve rood ook blauw snel kwijt.).
Hierdoor worden naarmate je dieper gaat je foto's steeds blauwer, danwel groener en uiteindelijk zelfs pikdonker. Met een witbalans instelling kan je dit effect voor een deel compenseren, maar wat er niet is, kan je camera moeilijk bij maken.
Daarnaast komt een groot deel van het licht dus niet op de bodem, hoe dieper, hoe donkerder, dus sluitertijd en ISO waardes gaan omhoog wat het nog moeilijker maakt.

Dus we gaan licht meenemen, dit kan met behulp van lamp(en) of flitser(s), of combinatie hiervan. Door het licht (dat alle kleuren in zich heeft) kan je ook alle kleuren onderwater weer terug brengen en dat is nu net wat je wil zien!

Ik kies voor 2 videolampen, omdat:
- ik met mijn compactcamera behalve foto's ook filmpjes maak
- 2 ipv 1 om schaduwen grotendeels te voorkomen
- ik deze zo ook kan gebruiken als lampen voor nachtduiken, dat kan met een flitser niet.
- ik kan met de lampjes het zaakje uitlichten en dan foto nemen, met flitsers neem je een foto en dan zie je pas of ie goed belicht is.

nadeel van lampen tov flitsers:
- dieren die niet van licht houden gaan sneller weg, met een flits blijven ze zitten tot je in ieder geval 1 foto genomen hebt.
- Als het stoffig is (en dat is het regelmatig) krijg ik het effect van een auto met groot licht in de mist, ipv mistlampen. Alles licht op en ik zie minder ver vooruit.

Zo dat is een beetje mijn verhaal over mijn set en waarom. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat heilig is, de echte profs zweren natuurlijk bij een DSLR in een onderwaterhuis dat 3x zo duur is als mijn set als geheel met 2 flitsers erop en kiezen voor de duik of ze een groothoeklens, of een macrolens, of... meenemen.

gr.Vincent

EDIT: Oh ja: iedereen voel vrij om te reageren, aan alle andere onderwaterfotografen zou ik zeggen, vertel wat over jouw spul en welke argumenten en keuzes je maakt. Ben benieuwd of het wat leuks oplevert.
Back to top
Reply with quote
 
emiel veldhuis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 06 Aug 2008
Posts: 65
Location: Zwolle, the Netherlands
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 23:39    Post subject:
leuk om te lezen en te zien wat je gebruikt...een wereld op zich!
Bedankt voor de uitleg, altijd leuk die onderwaterwereld foto's en uitleg van jou.

groeten emiel
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 23:40    Post subject:
Leuk om zo te zien waarmee je fotografeert, Vincent. Het blijft toch een hele aparte tak van fotografie...

Boeiend Smile
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6025
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 5:28    Post subject:
Dank je Vincent. Nu heb ik helemaal een idee.
Het leek mij ook onhandig altijd een buddy bij je te hebben. Nog meer roering in het water. Met dus meer kans op het wegjagen van je onderwerp.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 6:42    Post subject:
Ook van mij dank voor je verhelderende uitleg.

Vraagje
Dat wat je toont is de behuizing. Daarin komt de camera.
Hoe maak je dan je instellingen?
Bijv.
Scherpstellen,
Diafragma,
Sluitertijd.
Ik zie wel die groene (draai-)knopjes bovenop de behuizing, maar hoe staan die dan in verbinding met de werkelijke camera?

Vriendelijke groet,
Wim
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 7:13    Post subject:
@Landauer,

Alle functies van de Canon-compact zijn te bedienen door druktoetsjes of knoppen in het onderwaterhuis die op- of over de bodyknoppen vallen. De compacte Canon's lijken wat op oude Leica's door hun getande ISO- en programmaknoppen. Het is wel zaak om alles van te voren goed in te stellen en vaak droog of in bad te oefenen, anders mis je net het goede moment. Nadeel van de compacts is wel de traagheid in ontspanning, dat is een fors voordeel van SLR's.

Groet, Martijn
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 7:26    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
@Landauer,

Alle functies van de Canon-compact zijn te bedienen door druktoetsjes of knoppen in het onderwaterhuis die op- of over de bodyknoppen vallen. De compacte Canon's lijken wat op oude Leica's door hun getande ISO- en programmaknoppen. Het is wel zaak om alles van te voren goed in te stellen en vaak droog of in bad te oefenen, anders mis je net het goede moment. Nadeel van de compacts is wel de traagheid in ontspanning, dat is een fors voordeel van SLR's.

Groet, Martijn

Dank je wel Vincent, ik bedoel Martijn ...
Quote:
Nadeel van de compacts is wel de traagheid in ontspanning, dat is een fors voordeel van SLR's.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het staat er niet. Wink

Groet Wim, ik bedoel landauer, eh ... Landauer92 Wink
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 7:35    Post subject:
nelappelmelk wrote:
Het leek mij ook onhandig altijd een buddy bij je te hebben.

Dat bij je hebben van een buddy is een verplichting voor het duiken! staat los van fotografie, (of bijschijnen zoals je eerder dacht). Dus ja je moet een buddy hebben die zelf ook fotografeert of een met een behoorlijke portie geduld.

Landauer92 wrote:
Ik zie wel die groene (draai-)knopjes bovenop de behuizing, maar hoe staan die dan in verbinding met de werkelijke camera?

Aan ieder groen knopje zit een asje met een afdichting in het plastic huis, aan de binnenkant zit hier een knopje/wieltje met rubber eraan zodat je ieder knopje kan bedienen. (ik kan nu slechts 1 draaiwieltje niet bedienen als camera in huis zit)

Martijn de Jonge wrote:
alles van te voren goed in te stellen en vaak droog of in bad te oefenen, anders mis je net het goede moment. Nadeel van de compacts is wel de traagheid in ontspanning, dat is een fors voordeel van SLR's.

Ik kan alles instellen onder water, dus dat hoeft niet van te voren, wel is oefenen een goed idee, maar als je vaak duikt kom je er door te doen vanzelf achter.
De ontspanvertraging is inderdaad wel een echte beperking tov een spiegelreflex, correct!
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 7:44    Post subject: Draaiwieltje
Dank je wel Vincent.
Ik neem aan, dat dat ene draaiwieltje geen onoverkomelijk bezwaar is gezien de kwaliteit van je foto's?
Vriendelijke groet,
Wim
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 8:17    Post subject:
Oh ja,

Als je niet van die mooie lampen hebt als Vinz is het handig iets aan gewicht aan je compact te hangen, anders ben je continu bezig hem omlaag te houden door de opwaartse druk van de lucht in het onder waterhuis. Kan bij snorkelen knap vervelend zijn als je even duikt naar een meter of drie, vier.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 9:03    Post subject:
Bedankt voor je informatie. Leuk om te zien dat je niet dure spiegelreflex in de vaak nog duurdere onderwaterhuis nodig heb voor prachtige foto's.

Heb sinds kort ook de g11 en wp-dc34, enkel nog in spanje mee kunnen oefenen maar wat ik ook echt een nadeel vond was de ontspanningsvertraging. Ik ben benieuwd wat ik straks in egypte kan fotograferen. (helaas nog niet voldoende ervaring om de camera mee te nemen met duiken)
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 9:50    Post subject: Re: Draaiwieltje
Landauer92 wrote:
Ik neem aan, dat dat ene draaiwieltje geen onoverkomelijk bezwaar is gezien de kwaliteit van je foto's?

Hooguit vervelend, maar impact is beperkt en met een goede nabewerking kom je een heel eind.

Martijn de Jonge wrote:
Als je niet van die mooie lampen hebt als Vinz is het handig iets aan gewicht aan je compact te hangen

Inderdaad het is handig om ervoor te zorgen dat iets dat je meeneemt ongeveer een neutraal drijfvermogen heeft (zinkt niet, drijft niet) Canon heeft hiervoor in het assortiment een set met 3 gewichtjes die je naar eigen smaak onder je huis kan schroeven. In mijn geval heeft het door de dubbele accu en lamp een nogal negatief drijfvermogen, ik ben nog aan het kijken wat ik hiermee ga doen in de toekomst.

thijs broekkamp wrote:
enkel nog in spanje mee kunnen oefenen maar wat ik ook echt een nadeel vond was de ontspanningsvertraging. Ik ben benieuwd wat ik straks in egypte kan fotograferen.

Elk voordeel heb z'n nadeel, de flexibiliteit die je met een compact hebt: tele/groothoek/macro/film gaat idd ten koste van een stukje snelheid, hier moet je mee leren omgaan. Zeker in combinatie met de vaak lange sluitertijd en bewegende onderwerpen erg moeilijk, en veel oefenen. Zwemmende vissen is (bijna) niet te doen.
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 14:10    Post subject:
Duidelijke uitleg, Vincent. Heel interessant.

Zelf snorkelen wij erg graag in Egypte en ik heb voor die ene keer per jaar een Canon Powershot D10 gekocht eind vorig jaar. Helaas bleek 'ie niet waterdicht te zijn en ik heb inmiddels een nieuwe gekregen. Hopelijk doet deze het wel goed (eerst uitproberen in bad of zo).
Hiervoor had ik de Olympus mju 770 sw, een handig compactje. Ik heb heel bewust voor onderwatercompactcamera's gekozen omdat een onderwaterhuis voor een spiegelreflexcamera nogal duur is en dan is het een afweging of het het geld waard is. Ik vond van niet. Overigens is het wel te overwegen een onderwaterhuis te kopen als je al een goede compactcamera hebt.

Inderdaad is de opwaartse druk, zelfs bij het snorkelen, wel eens lastig. Als vrouw heb je dan weer een voordeel, want de camera hangt om mijn nek en ik stop hem in mijn badpak Embarassed Very Happy .
Vincent geeft ook al aan dat de traagheid van de camera best wel eens lastig is. Daar moet je dan ook met het fotograferen rekening mee houden. Soms heb ik ook wel eens dat een vis sneller zwemt dan ik gedacht had en dan mis je dus net de kop. Jammer dan, volgende keer beter.
Als je gewoon snorkelt zonder de diepte in te duiken, heb je in Egypte eigenlijk geen flits nodig. Ik probeer dit ook te vermijden. Het licht is daar zo fel, dat oppervlaktefoto's licht genoeg zijn. Ga je foto's de diepte in maken, wordt het lastiger.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 14:40    Post subject:
Franca Blom wrote:
Als je gewoon snorkelt zonder de diepte in te duiken, heb je in Egypte eigenlijk geen flits nodig.

Dat klopt je hebt daar altijd zon en bijna loodrecht van boven en het water is helder met een zicht van 20m of meer.
Nadeel van snorkelen van boven is dat je dus alleen opnames van bovenaf kunt maken, en door golfslag lig je nogal eens te dobberen, dan kan je nooit je camera stil houden tov het onderwerp.
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 14:55    Post subject:
Wat die golfslag betreft, dat klopt inderdaad.
Wij zijn (noodgedwongen) "rustige" snorkelaars. Ik laat altijd anderen voorgaan die veel haast hebben en ga dan zelf rustig mijn eigen gangetje. Ik zoek, als het mogelijk is, ook de rustige stukken rif op. Als je gewoon een poosje stilletjes blijft drijven, worden de vissen ook nieuwsgierig en komen vanzelf een keertje kijken wat je aan het doen bent, maar daar heb je dus wel geduld voor nodig.

Ik zou heel graag de diepte in willen, maar naar beneden duiken tijdens het snorkelen is heel lastig als je maar 1 been hebt dat meewerkt. Mijn man heeft astma en kan niet duiken, dus we houden het toch maar bij snorkelen. Dus je moet dan meer aan de oppervlakte fotograferen.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 17:20    Post subject:
Geduld is een schone zaak en bij onderwaterfotografie al helemaal!
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Oct 2010, 22:59    Post subject:
De laatste opmerking van Vincent, geduld, snijdt zeker hout.
Een nadeel voor de snorkelaar. Weinigen hebben meer dan een minuut, een enkeling twee minuten.
Duiken is gemakkelijker, maar dan moet je ook echt kunnen duiken, lees trimmen. Al een paar maal las ik dat Vincent stof verwijderde uit zijn beelden. Mijn gedachte was dat als hij niet goed zou kunnen trimmen hij de hoeveelheid stof nimmer zou kunnen verwijderen.
Alleen op de volle stroom is het stof snel voorbij. De meeste beelden van Vincent zijn uit stilstaande wateren.
Kortom, het is niet primair de apparatuur, maar de vaardigheid van de bediener, die een beeld maakt.

Is getekend; Een oude, analoge onderwaterfotogaaf en -filmer, zelfs uit de tijd van de flitslampjes onder water.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
Eric Gibcus


Gender: Male
Age: 56
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 75
Location: Nieuwegein
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Oct 2010, 13:10    Post subject:
Ook in helder tropisch water is er om kleur in een foto te krijgen altijd een lamp of flitser nodig, de kleur rood is ook daar na drie meter diepte of horizontaal aan de oppervlakte verdwenen, Wel kan je met roodfilters werken maar het resultaat is altijd minder dan met kunstlicht.
In het nederlandse water is vaak zweefvuil aanwezig ook al kan je trimmen als de beste dat vuil is vaak aanwezig en zal dus ook terug te zien zijn op de foto's echt zweefvuilwater heb ik in nederland maar enkele keren meegemaakt op zo'n vijf- tot zeshonderd duiken. Door de lampen of flitsers meer naar buiten te draaien kan je optisch het zweefvuil verminderen omdat ze dan minder oplichten.De vraag is eigenlijk moet je zweefvuil wegpoetsen of niet en dat is een vrije keuze van de fotograaf.
groet, eric
_________________
Nikon d200, d70, f90X, Nikon 80-400vr, Nikon 60 & 105 mm macro, Nikon28-70 mm, Nikon 20mm, Nikon Sb26 flitser, Sea & Sea YS-20 ow-flitser, Subal onderwaterhuis
kijk ook op www.deeldenatuur.nl
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 Oct 2010, 13:58    Post subject:
Leuke discussie Eric,
Wanneer je de sfeer wilt weergeven hoort zweefvuil er bij. Zonder zweefvuil komt je onderwerp mooier in beeld. En juist daarin blijkt Vincent sterk.
Overigens filmde ik 16 mm met een helderwaterconus. Een loeizwaar ding van perspex, gevuld met helder water tussen het objectief en het onderwerp.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 Oct 2010, 19:30    Post subject:
Henk Baptist wrote:
Al een paar maal las ik dat Vincent stof verwijderde uit zijn beelden. Mijn gedachte was dat als hij niet goed zou kunnen trimmen hij de hoeveelheid stof nimmer zou kunnen verwijderen.

Dat is correct, het "stof" zoals ik het altijd maar noem is nooit van mij afkomstig, dit zijn gewoon deeltjes die in het water zweven van nature of door voorgaande duikers, of soms zelfs vissen zijn opgewoeld van de bodem.

Henk Baptist wrote:
Kortom, het is niet primair de apparatuur, maar de vaardigheid van de bediener, die een beeld maakt.

Dit vat ik op als een compliment, dank u Very Happy

Eric Gibcus wrote:
De vraag is eigenlijk moet je zweefvuil wegpoetsen of niet en dat is een vrije keuze van de fotograaf.

Ik denk dat niks moet, maar idd een keuze is. Meestal probeer ik mijn foto's zo te bewerken dat het beeld wordt zoals ik het me herinner, ik zie een snoek, op de foto een snoek met opgelichte "stofdeeltjes". Bovendien maakt dit het voor de gemiddelde toeschouwer een veel mooier beeld en dus een lagere drempel om te kijken in de wondere onderwaterwereld.
Daarom laat ik hier alleen mijn beste opnames met de beste bewerking zien, anders zegt iedereen weer wat ze altijd zeggen: "duiken in Nederland? je ziet toch niks in zo'n modderpoel."

Ik kan op verzoek best eens een stofrijke opname plaatsen Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Oct 2010, 13:47    Post subject:
Een eindje of-topic, maar voor de liefhebbers van onderwaterbeelden wellicht wel interessant. Canon heeft om het nieuwe 8-15 mm fish-eye objectief te promoten een filmpje van 5 minuten in elkaar geknutseld met veel fraais onder water. Verder hebben ze nog een pianist en een RC helicoptertje gebruikt. Het filmpje vind je hier.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Oct 2010, 21:58    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Een eindje of-topic, maar voor de liefhebbers van onderwaterbeelden wellicht wel interessant. Canon heeft om het nieuwe 8-15 mm fish-eye objectief te promoten een filmpje van 5 minuten in elkaar geknutseld met veel fraais onder water. Verder hebben ze nog een pianist en een RC helicoptertje gebruikt. Het filmpje vind je hier.
Groet,
Jaap

Ja, zo kan ik het ook... Met een fish eye lens vissenogen filmen Razz

Toch best leuk dat filmen he Wink Mooi gemaakt inderdaad.

Groeten, arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Oct 2010, 22:28    Post subject:
Inderdaad een heel leuk filmpje, zeer professioneel in elkaar gezet en natuurlijk gefilmd met heel goed materiaal op de mooiste locaties ter wereld.
En onderweg nog een ringetje blazen waar een getrainde dolfijn doorheen zwemt...
Nou een getrainde dolfijn heb ik niet, maar ringetjes blazen ken ik ook zie: hier
gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 14 Oct 2010, 23:01    Post subject:
Goed zo Vincent! Leuk om even te zien.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Oct 2010, 7:49    Post subject:
#Olympic
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum