Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Natuurfotografie in de Algarve

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 20:08    Post subject: Natuurfotografie in de Algarve
Tot voor kort bestond mijn beeld van de Algarve uit een willekeurige zon-zee-strand bestemming in de zomer en een streek waar welgestelde gepensioneerden in de winter een balletje slaan op één van de vele golfbanen genietend van het prettige klimaat. Natuurlijk zijn dat vooroordelen (en wellicht kloppen die ook wel een klein beetje), maar de Algarve heeft daarnaast nog veel meer te bieden, óók aan vogelaars en natuurfotografen. Eind september/begin oktober bezocht ik de streek voor de eerste keer en het viel mij op hoeveel er te fotograferen viel in deze tijd van het jaar.

In de eerste plaats is er natuurlijk het landschap wat veel afwisseling kent. Langs het grootste deel van de zuidkust vind je uitgestrekte waddengebieden zoals bijvoorbeeld in het Ria Formosa Natural park, een langgerekt doolhof van lagunes en kreken met een flinke getijde-verschil. Uiteraard heeft een dergelijk gebied een sterke aantrekkingskracht op (trek-)vogels en op onze dag van aankomst zagen we al direct doortrekkende Lachsterns en Visarenden. Ook een aantal bijzondere, zoutminnende planten voelt zich hier prima thuis zoals de Zeelelie of Zeenarcis die tot in oktober bloeit met prachtige geurige witte bloemen.



Ga je wat verder van het strand af dan kom je in een mengeling van zoutpannen en zoetwater-lagunes waar vogelfotografen hun hart kunnen ophalen. Met een klein groepje zagen wij eind september in een paar dagen ruim 150 soorten vogels waaronder 28 soorten steltlopers. Het gebied is nog redelijk onbekend onder vogelaars, maar biedt wel een goede infrastructuur met toegankelijke natuurgebieden en bruikbare vogelkijkhutten. Leuke soorten als Blauwe Ekster, Purperkoet, Flamingo en Zwarte Ibis laten zich hier goed zien en fotograferen. Nog een paar honderd meter verder het binnenland in en de zeer algemene Kleine Zilverreigers maken plaats voor minstens zo veel Koereigertjes. Door de gunstige ligging van de Algarve (beetje vergelijkbaar met de Azoren en de Scilly eilanden) heb je er ook nog goed kans op zeldzame doortrekkers en dwaalgasten, zo vonden cq zagen wij er binnen 3 dagen een Blonde Ruiter en een Bartrams Ruiter.




Iets verder naar het westen verandert de kust van karakter en verschijnen er indrukwekkende kliffen. Een heel bijzonder punt wordt gevormd door Cabo de São Vicente, het meest zuidwestelijke puntje van Portugal en daarmee ook van het Europese vaste land. Vanaf de kaap heb je uitstekende mogelijkheden om zeetrek waar te nemen van bijvoorbeeld pijlstormvogels, maar de fotokansen zijn beperkt door de hoogte en afstand. Vanuit het nabijgelegen Sagres kun je echter leuke tochtjes op zee maken waardoor je zowel de kliffen vanuit een ander perspectief kunt zien als de mogelijkheid hebt om zeevogels en zeezoogdieren vanaf korte afstand te fotograferen. Tijdens een vrij kort tochtje zagen wij o.a. 3 soorten Pijlstormvogels, Europees - en Wilsons Stormvogeltje en kwamen wij een groep van wel 50 gewone Dolfijnen tegen. Vanzelfsprekend trekken er ook heel wat vogels door over het land en vlakbij Kaap sint Vincent ligt een heuveltop (Cabranosa) waar we begin oktober konden genieten van o.a. langstrekkende Slangenarenden, Aasgieren en Zwarte Ooievaars terwijl in de bosjes rond de heuvel een ruime selectie aan zangertjes was te vinden waaronder Provençaalse Grasmus, Brilgrasmus, Kleine Zwartkop enz.




Nog meer het binnenland in, maar nog steeds minder dan een uur rijden vanaf de kust, kom je in volkomen andere biotopen in de Alentejo. Uitgestrekte, zacht golvende vlaktes met zo hier en daar een eenzame Kurk- of Steeneik. Hier baltsen vanaf december al de Grote en Kleine Trappen en het is het jachtgebied van veel interessante roofvogels zoals Spaanse Keizerarend, Grijze Wouw, Slangenarend en Kleine Torenvalk.
Uiteraard is het voorjaar een prachtige tijd om de Algarve te bezoeken. De vlaktes zijn dan een bloemenzee vol insecten en de vogels zijn nadrukkelijk zingend aanwezig en fotografeerbaar. Toch was ik aangenaam verrast door wat de streek ook in het najaar nog te bieden had aan fotografie-mogelijkheden. Ik was er met een klein gezelschap o.a voor het Sagres Bird Festival en dus zeker niet op een fotoreis, maar heb toch heel wat opnames kunnen maken van leuke soorten en boeiende landschappen. Door het aangename klimaat vliegen er tot ver in het najaar ook nog leuke vlindersoorten en voor de reptielen-liefhebbers zijn er dan nog fotokansen met soorten als Huisgekko en Gewone Kameleon.



Een wat ruimere selectie van foto's is hier te vinden.

Met dank aan Menno van Duyn voor het beschikbaar stellen van de foto's van Bartrams Ruiter, Blauwe Ekster, Spaanse Keizerarend, Jaap, Europees Stormvogeltje en Grote Trap. Op Menno's website en Blog vind je nog meer beelden van de Algarve.

Tot slot nog een aantal nuttige websites:
    League for the Protection of Nature, onderaan de Engelse pagina een PDF met veel informatie over het werk(gebied) van deze organisatie. Hier moet je ook zijn voor het bezoeken van de Trappenreservaten en om daar gebruik te maken van de schuilhutten.
    Mar Ilimitado, één van de clubs die vogel- en zeezoogdier-tochtjes aanbieden. Deze vaart vanuit Sagres en wordt gerund door mariene biologen met verstand van zaken.
Wellicht dat we als Birdpix en Nederpix in de toekomst bij voldoende belangstelling de Algarve zullen opnemen in onze fotoreizen. Zelf zal ik in ieder geval de streek nog eens bezoeken, er valt daar nog heel veel te zien en te fotograferen!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 19:03    Post subject:
Goh, zo'n leuk verhaal en dan helemaal geen reacties? Het is mij eigenlijk wat te warm, maar als ik al die zeevogels/dieren zo zie moet ik misschien toch ook maar eens die kant op.

Weet je toevallig ook of er in het voorjaar en de zomer nog leuke libellen zitten?

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Oct 2010, 19:43    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Weet je toevallig ook of er in het voorjaar en de zomer nog leuke libellen zitten?
Dat kan ik je zo niet vertellen, maar daar is ongetwijfeld een mooi boek over te koop Wink
Begin oktober vlogen er in ieder geval nog wat lantaarntjesachtige juffertjes en hele hordes Heidelibellen. Van die laatste heb ik er enkele tientallen wat beter bekeken en dat waren allemaal Zwervende Heidelibellen.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum