Het magazine voor Natuurfotografen


Home > Album >




:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
 


Herman, dit is niet mijn favoriete wijze van insecten fotografie. Ik wil het beest graag zien, met details als het beeldvullend is. De achtergrond bestaat hier eigenlijk niet, maar dat is wel een essentieel onderdeel van een foto. Het zwarte en harde van het insect van wat wel te zien is vind ik lelijk. Dit is voor mij een voorbeeld van hoe het beslist niet moet. Maar smaken verschillen, want Ben vindt de achtergrond mooi. Hij houdt kennelijk van zwart.

De foto is maximaal beeldvullend. Dat vind ik maar een enkele keer mooi. Een detail van een beest, zoals de kop van een libel, dat kan erg mooi zijn, maar het gehele dier zo krap kaderen, zoals jij dikwijls doet, maakt de compositie moeilijk en als foto oninteressant.
Ik weet het, smaken verschillen. Ook bij de recente foto van Hannie Joziasse (Corizus) is er een commentaar dat er te veel plant op staat. Dat is voor mij onbegrijpelijk. Er staat niet veel plant op en het is de (mini)omgeving van het dier. Wat kun je nog beter hebben op een insectenfoto.

Nu ook veel details onzichtbaar blijven door de hardheid en het ontbreken van een achtergrond is het ook als registrerend plaatje van de soort eigenlijk maar nauwelijks voldoende.

Ik kijk met veel interesse naar jouw foto's Herman. Dat komt ook omdat ik dezelfde lens heb besteld, maar die nog steeds niet heb. Canon is erg traag met de levering. De mogelijkheden van die lens lijken me meer te bieden dan dit soort foto's.
Groetend, Albert

Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen een foto in zijn geheel, dus qua compositie en een determinatiefoto. Allebei is het mooi en ik denk Albert dat jij het determineren belangrijker vind.
Zie dit niet als aanmerking en ga aub door met het maken van je opmerkingen, want we leren er altijd wat van.

Groetjes, Marijke K.

Ik denk dat Albert juist meer de "fraaie fotografie"" nastreeft. Ik doe dat ook als het even kan, maar tijdens wandellingen in het veld (geen foto-excursies) gaat het vaak om even vastleggen, anders is-ie al weg.. Dus compromissen zijn mogelijk.

Had ik m'n statiefje meegesjouwd, dan had Albert echt z'n zin gekregen.

We werken er aan en het statief gaat nog wat vaker mee.

Groet, Herman

.



» Last edited by Hans van Mullekom on Sun 23 Dec 2007, 14:09; edited 1 time in total

Hans, determinatiefotografie streef ik niet na. Herman begrijpt mij uitstekend. Het moet een aardige foto zijn en dan zijn er meestal voldoende kenmerken aanwezig die ik ook belangrijk vind. Van deze foto is de gehele bovenste helft zwart. Wat dat met bewuste compositie te maken heeft kan ik niet inzien. Ook bij een snelle foto zie je dat in je zoeker. Als artistieke foto kan ik er niet van genieten. De stuifmeelkorrels zouden bijv. ook te zien zijn met een groenachtige achtergrond.

Vandaag heb ik diverse foto's gemaakt: 3 soorten wantsen, een uitsluipende keizerlibel en een kattenteek. Van die laatste heb ik determinerende foto's gemaakt. Ik zal er 2 stuks als voorbeeld vanavond uploaden. Die zullen dan staan in het tijdelijk album denk ik, want de teek is eerst van de kat gehaald en op een andere ondergrond gezet voor de foto. Daarna is het dier doorgespoeld in de keukenafvoer.
Groetend, Albert

Albert,

Nog een korte reactie: als je flitst, wat ik doe om voldoende scherptediepte te halen voor voldoende detail is een inktzwarte achtergrond altijd het resultaat als de omringende beplanting er niet is/ te ver weg staat.
Dus dat is een keuze als je te weinig licht hebt voor een uit de hand-Av opname: dan niet maken of zo (iets)..En verder wil ik nog ingaan op je eerdere opmerking dat het te close is op het onderwerp.
Ik heb de eveneens zwarte omgeving links, rechts en boven wat weggelaten om het beestje duidelijker in beeld te zetten. M'n echte opname is dus wel flink wat groter... Ik ben het jullie eens dat dat boterbloemetje wat hoger in beeld gemoeten had..

Groet, Herman



» Last edited by Herman Berkhoudt on Sat 03 Jun 2006, 16:38; edited 1 time in total

Herman, als je flitst, kun je ook de tijd wat langzamer nemen. Dat heeft wel beperkingen. Vandaag zag ik in mijn vijver tussen de pontederia's een uitgeslopen keizerlibel hangen om uit te harden. Met mijn camera D30 (en ik neem aan ook die van jou) kan ik in de zoeker de onder- of overbelichting goed zien in een balkje onderin. Ik gebruikte de interne flitser als invulflits, omdat er tegenlicht was. Met 1/160 en F16 (ISO 200) heb ik ongeveer een halve tot hele stop onderbelicht en was het rsultaat best redelijk. Ook de achergrond is dan prima. Het plaatje is alleen niet zo geweldig, omdat de lens (Sigma 70-300 APO Macro) wat soft is.
Ik heb de foto tijdelijk in mijn PA gezet, zodat je het resultaat kan zien.

De spiegelreflex heeft wat de keuzes in tijden betreft, wat nadelen tov. de compact. Daar zijn alle tijden geschikt om te flitsen. Bij mijn camera (Canon) is er slechts synchronisatie met de spleetsluiter tot maximaal 1/250 sec. Dat is wat jammer, maar er valt mee te leven.

Een geheel zwarte achtergrond is dus een bewuste keuze van de fotograaf, want het hoeft niet zo.
Groet, Albert



» Last edited by Albert de Wilde on Sat 03 Jun 2006, 21:22; edited 2 times in total

Albert,

Inflitsen benut ik inderdaad te weinig, maar daar had ik gezien de wind en het feit dat de opname uit de hand was (en de boterbloem in de andere hand) niet heel erg ver mee kunnen komen.
Volgens mij is in de M-stand op mijn 10D mijn kortste synchronisatietijd 1/200 sec. Daar schakelt hij bij een voorinstelling van 1/250 sec automatisch naar om, zodra de inwendige filts wordt opgeklapt.

Groet weer, Herman



» Last edited by Herman Berkhoudt on Sun 04 Jun 2006, 9:02; edited 1 time in total
:
 
Page 1 of 1