Het magazine voor Natuurfotografen


Home > Album >




:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
 


Susan, ik begrijp/zie je probleem maar even iets rechtzetten:
Je belichting is niet "helemaal fout". Dit is gewoon hoe je camera de situatie ziet. De lucht is voor je camera veel lichter dan de bergen, je ogen kunnen in samenwerking met je hersenen dit contrast makkelijk aan en zien nauwelijks contrast, maar je camera niet. Hij kiest vervolgens een gemiddelde belichting en gaat er tussenin zitten of kiest (afhankelijk van je camera instellingen) het lichte of donkere deel en heb je dus een foto met contrast (het is hier nog niet eens echt groot).
Dit voorkom je door te wachten tot de zon vol op de helling schijnt of het bewolkt is (maar dan heb je een saaie foto).
Soms kun je niet wachten en probeer je dat te "repareren" in je bewerking.
En dat zou je kunnen proberen met de schuifjes in LR.

Eventueel met een grijsverloopfilter maar de overgang lucht-berg is niet zo mooi recht dus dat kan lastig zijn (zie in het boek van Ruben Smit dat je me aanraadde, ik heb het ondertussen ook in huis). En je moet dan terug naar Spanje.

Ik moet nu even wat anders doen, vanavond kijk ik wel weer even of ik nog wat te schrijven heb.

Doeg
Jantine

Ik zal ook eens een landschapsfoto van twee jaar terug in de Picos de Europa in mijn PA zetten, dan zie je hoe zo'n foto er bij mij uitziet als die uit de camera rolt. En wat ik er met LR van heb gemaakt.

Wat belichting betreft heb je gelijk dat de bergen in deze foto te donker zijn, die mogen wel wat lichter. Dat is een kwestie van mee leren omgaan in het veld en, minstens zo belangrijk, kijken naar de foto als je die zojuist hebt gemaakt en je afvragen welk deel van de foto je "correct" wilt belichten, welke delen evt. overbelicht mogen zijn en welke delen je zeker niet (te veel) wilt overbelichten (zoals bijv. de sneeuw in deze foto).

Daarnaast is natuurlijk, zoals ook de anderen al hebben aangegeven, het ene tijdstip veel geschikter dan het andere. Maar daar heb je weinig aan als je daar staat om 16.30 uur na een flinke wandeling. Dan wil je er het beste van maken. Toch zul je zo af en toe tot de conclusie komen dat het beste niet goed genoeg was om dát wat jij toen zag ook in de foto terug te zien. Nu heb ik weinig kaas gegeten van hardcore fototechniek, maar ik denk dat dat komt omdat overdag het dynamisch bereik van het licht in een landschap zoals je ogen het zien, veel groter is dan wat een camera kan vastleggen. Later, in het begin van de avond, sluit het dynamisch bereik van het licht in een landschap dat je camera kan registreren veel beter aan bij wat je ogen zien. Als ik dat fout heb, zal iemand me wel corrigeren.

Ik had eerst wat onderbelicht toen ik zag dat het helemaal niets was overbelicht en dat werd er niet beter op..het is ook de combinatie van sneeuw,wolk,rots en die hele hoge zon in Spanje,dat saaie grijs van de Picos werkt ook niet echt mee, en tijdstip ook niet geen idee hoe ik kan belichten. Gewoon op nul laten staan in raw en thuis de zaak bewerken?
Dat laatste michiel klopt volgens mij wel
jantine ik heb trouwens een polar op de lens en dat zal eigenlijk ook geen goed doen want dan zit je op verlies van soms twee stops,misschien die er maar eens af halen..

Bedankt voor het mee denken,het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik in de bergen kom,dus dit is voor mij van enig belang,relatief gezien dan ...

groet susan
edit
dit beschouw ik wel als een onscherpe foto,niet goed genoeg,maar het gaat even om het idee maar dat snappen jullie wel merk ik



» Last edited by susan meijnders on Thu 08 Aug 2013, 16:04; edited 1 time in total

Susan, theoretisch zou het polafilter je zelfs hebben moeten helpen in deze situatie omdat het licht vooral weggevangen wordt vanuit de lucht en het contrast dus minder wordt tussen berg en lucht (zie wederom Ruben Smit). Zonder polafilter was het contrast nog groter geweest.
(als ik het goed gelezen heb)

Doeg
Jantine

Dit landschap zou ik zo (over)belicht hebben dat de meest lichte delen in de sneeuw overbelicht zijn. Middels een handmatige belichtingscorrectie +1 of +2 stops. Ik fotografeer namelijk niet in M stand maar altijd in Av. M is natuurlijk het beste, maar voor mij staat die M vooral voor Moeilijk en voor Av heb ik inmiddels enig gevoel ontwikkelt. Zoals ik al zei, kan ik mijn camera (40D) instellen dat overbelichte delen op het display rood knipperen als ik de foto bekijk na het maken. "Overbel. waarsch. Inschakelen" heet dat in het menu. In het veld wordt dat heel eenvoudig, net zolang de belichting corrigeren in de + totdat je de meest lichte delen in sneeuw ziet knipperen. En bij elke foto ook het histogram bekijken voor een algemene indruk van het licht in de foto. Als er geen zwarte of donkere delen clippen, zijn die in principe goed genoeg belicht en kun je in LR thuis de belichting aanpassen naar smaak. Inmiddels staan er drie foto's in mijn PA zoals ze uit de camera kwamen (geïmporteerd in LR3.6, geëxporteerd als .jpg en daarna verkleind en naverscherpt met BDS, had ook allemaal met LR gekund bedenk ik me nu).

Interessante materie. Altijd lastige omstandigheden als je onderweg bent. Je komt hier niet gauw weer. Je kunt niet wachten op ideale omstandigheden.
Susan een pol filter kan denk ik hier niet veel kwaad. Licht genoeg.
Maar waarom 400 ISO bij 1/100ste? Bewuste keus?
Michiel ook mooi om de resultaten in je PA te zien.
Je kunt achteraf veel corrigeren. Zelf gebruik ik de overbelichte functie ook.

Op BP staat een mooie reactie over ISO, een polarisatiefilter en dynamisch bereik. Wat blijkt: het dynamisch bereik van de camera wordt kleiner naarmate je de ISO verhoogt. Wist ik ook niet. Maakt voor mij ook weinig uit want ik fotografeer eigenlijk altijd met ISO 200. Heb ik van Peter Wijn geleerd, hij schreef ooit dat daar de gevoeligheid het hoogste is. Ook van hem heb ik om standaard een kleurtemperatuur van 5200 K te gebruiken, i.p.v. auto WB. Dat zijn weer twee zorgen minder.

deze is een stop of meer onderbelicht.

gewoon in het veld meerdere foto's maken: beginnen met een foto waarop weinig uitbijt (roodkanaal is een aardige indicator, blauw wat dan alsnoog klipt is dan vrijwel altijd terug te halen door onderbelichten), en dan met gradaties van 0,66 EV lichtere foto's maken, liefst vanaf statief zonder tussentijds aan de camera te zitten (bracketing) dan kun je later eventueel HDR toepassen.

bracketen doe je met de sluitertijd.

succes

allen
ik veeg het onder deze foto samen...
polar blijft erop biedt meer voordeel dan nadeel in belichten
mijn uitgangspunt 5200 en av is hetzelfde.voorkomt ook kleur zweem bij bijv.paddenstoelen
goed idee om het display weer op die vier hokjes te zetten, was ik vergeten
statief neem ik niet mee bij dit soort wandelingen plu,water en kleding is belangrijker dus bracketing zit er niet in
toonprofiel,histogram en de kleuren zal ik me in verdiepen want dat deel is nog steeds blijven liggen
het is een hele zware lens zonder is dus dan is een grote sluiter tijd makkelijk
alle tips opgeschreven in mijn lr schrift

mijn hartelijke dank,ik ben erg blij met jullie reacties en blij verrast!!
groet susan
ps pb aan jantine gestuurd

:
 
Page 1 of 1