Het magazine voor Natuurfotografen


Home > Album >




:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
 


Het lijkt mij (ook in http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=23063&recent=1) dat je lens flink vignetteert. Ik ben dit probleem bij de goedkope kitlensjes bij mijn nikon d50 ook tegen het lijf gelopen en los het op in gevallen waarbij ik het te storend vind door cirkels met maximaal feather te selecteren en layers te corrigeren op contrast/brightness. Is wat werk maar scheelt me wel een heel dure lens aanschaffen Wink

Dag Egon,

Dat je iets opmerkt aan deze plaat is juist alleen het is geen vignettering van de lens. De gebruikte lens valt niet echt in de categorie van "goedkope kitlensjes". Het betreft nl. een Tokina AT-X Pro SD 12-24 F4 IF DX, vignettering bij deze lens is imo verwaarloosbaar.

Wat is het dan wel? Het is een PS bewerking die ik wel meer toepas. Er is een gradient gebruikt met softlight om het centrum van de foto iets op te lichten en naar de kanten toe iets donkerder uit te laten lopen . Door het verschil in licht en donker krijg je meer dieptewerking in de foto. Je oog wordt als het ware iets beter de foto ingetrokken. Ik had wellicht de bewerking iets meer kunnen "faden" om het iets natuurlijker te houden.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Arjen,

Ik snap het nut niet van de bewerking bij deze foto los van het feit dat ik deze bewerking te veel vind voor een natuur(lijke)foto. Je thema is de boom die blijft leven echter met je bewerking trek je het oog dus van de boom weg naar het midden. Denk dat de foto zonder bewerking veel beter was geweest (maar dat is slechts mijn mening natuurlijk).

Gr Frank

Ha Frank,

Ik respecteer ieders mening hoor. Heb trouwens ook veel liever dat je die uitspreekt dan dat je niets laat horen. Ik gaf in mij commentaar hiervoor al aan dat "het wel iets minder had gekund". De reden waarom ik dit toepas heb ik al aangegeven, dus ik ga mezelf niet herhalen.

Feitelijk moet je een landschapsfoto lezen, m.a.w. er moet een opbouw inzitten wil je 'm überhaupt kunnen lezen. Dat betekent voor mij een voorgrond, ergens een hoofd onderwerp, belijning er naar toe en een achtergrond. Het onderwerp en de plek van het onderwerp is belangrijk (net zo goed als de vlakverdeling lucht / water / land voor je compo) voor de foto en moet als het ware het punt zijn waar uiteindelijk het oog beland. Toch is het onderwerp onderdeel van een groter geheel nl. de gehele foto. Het onderwerp staat niet in de voorgrond, maar verder de foto in én ik wil dat accentureren. Of dit nu gebeurt middels een extra layer met een gradient, het veranderen van de curves of shadow / highlights. Het is en blijft spelen met licht en schaduwwerking.

Verder blijft alles ook een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten. Ik ben niet van het behoudende type dat vind een natuur foto een natuurlijke foto moet zijn. Ik volg dan ook vrijwel altijd de discussies hier over creativiteit, klonen e.d., want foto's bewerken lijkt op Nederpix zo af en toe een beladen onderwerp te zijn. Wink

dank Arjen voor je reactie.

Gr Frank

@ Arjen: Het (al dan niet stevig) bewerken van foto's is altijd een discussie op Nederpix, maar ik vind het hier zeker niet ten koste gaan van de foto en van de natuurgetrouwe weergave ervan. Zonder bewerkingen (en/of filters) is het lastig boeiende landschapsfoto's te maken. Maar ik merk dat er nog veel mensen moeite mee hebben.

Bedankt voor je uitleg, Arjen.
Foto's bewerken is wat mij betreft zeker niet beladen, zie ook de laatste 2 bewerkingsopdrachten op BP. Laten we idd smaakkwesties erbuiten laten.
De boodschap dat deze bewerking op deze manier erg op vignettering lijkt, vooral als dat 2x gelijksoortig achter elkaar voorkomt, is wat mij betreft duidelijk.

@Frank: Graag gedaan. Een reactie geven is toch wel het minste wat ik kan doen. Anders zou je misschien het gevoel hebben tegen dovemansoren te praten.

@Martin: Je conclusie in je laatste zin bevestigd mijn eigen mening hieromtrent.

@egon: Je hebt me idd wel aan het denken gezet. Wel leuk om te merken dat we met verschillende ogen naar een foto kijken. Ik zie licht en jij zie vignettering. Het verloop in kleurverschil van het zand is denk ik het meest opvallende, in een groene omgeving zal je dit echter minder waarnemen en wellicht niet als "hinderlijk"ervaren. By the way, ik zal eens op BP kijken naar de bewerkingsopdrachten.

:
 
Page 1 of 1