Het magazine voor Natuurfotografen


Home > Album >




:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
 


Mooi dat met nieuwe technieken dit soort resultaten nu wél mogelijk zijn. Altijd dus goed om oude opnamereeksen te bewaren!
Fijne sobere setting en de steeltjes tekenen mooi af.
Hoe "groot" moet ik me zoiets voorstellen?
Groeten,
@d

Mooi resultaat!
Beeld spreekt gelijk aan.

@Ad: Vanaf de grond tot de top zo'n 10 tot 15 millimeter.

Groet, Robert

Prachtig resultaat. Wat zijn dat voor rode bolletje die op het witte slijmerige spul zitten?

Heel goed gelukt, prachtig om te zien.
groet van Nel

Een prachtige en levensechte foto.
Groeten,
Paul

Schitterende foto!
Groeten Marieke

Een hele klus om tot deze foto te komen maar hij is dan ook erg mooi.
Heel goed van scherpte en ook erg mooi licht. Knap !

Groeten , Jan

Meesterlijk !

Gr Richard

Prachtig kunstwerkje.

gr Johan

schitterend... het mooie zachte heldere licht, het schitterende eenvoudig-complexe onderwerp.
Zo'n lamp zou ik in huis wel willen... (misschien dan liever rechtop, zo groot is het hier ook weer niet)

Met Helicon raak ik mijn scherpte kwijt, althans, de helderheid in de scherpte. Het wordt omfloerst. (Daarnaast lijkt Helicon mijn werk om te zetten van sRGB naar adobe RGB Sad .)
Hier niets van te zien. Wel nog iets van een halo rond je schitterende onderwerpje.
Hoe lang ben je hier mee bezig? Tip voor settings?

(voorbeeld https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3561842423907840&set=pb.100002463513139.-2207520000..&type=3)

Oei, ik had niet gezien dat er nog een commentaar gegeven was hier, Peter. Ik mis dat regelmatig. Ik lees niet elke keer de lijst met nieuwe commentaren. Met een pb'tje had je veel sneller mijn reactie gehad. Ik stuur je dus meteen ook even een pb'tje.Wink

Om te beginnen werk ik met het JPG-formaat. Met de RAW-bestanden kan Helicon Focus ook prima werken natuurlijk, maar ik heb daar nauwelijks ervaring mee. Alleen mijn eerste focus stack die ik met Helicon Focus maakte, maakte ik van RAW-bestanden, maar het resultaat viel mij wat tegen. Ik las het een en ander over RAW-converters. Misschien is in die hoek de oplossing te vinden voor je kleurruimte-probleem.

Mijn instellingen bij Helicon Focus zijn als volgt:

Rendering method: Method B
Radius: 20
Smoothing: 2

Smoothing zorgt wel voor minder halo's, maar het haalt de algehele scherpte omlaag, dus die instelling zet ik het liefst zo laag mogelijk. Die halo's, waar je meer last van hebt door de lage instelling bij Smoothing, werk ik na 'Rendering' van de stackfoto's handmatig weg bij 'Retouching'. Bij Retouching ga ik als volgt te werk:

Ik clone met het penseeltje (2de knop bovenaan bij 'Brush' en met de 'Brush hardness' ingesteld op ongeveer 65) eerst bijpassende stukjes uit de foto over de halo's heen. Bij de vleugels van vlinders bijvoorbeeld ontstaan door het verschil in diepte tussen de vleugelrand en de ondergrond halo's. Daar clone ik dan wat van de scherpe ondergrond (naast de halo's) over de rand van de vleugel heen, zodat de ondergrond netjes doorloopt over de vleugel heen. Er zijn dan langs de hele vleugelrand happen uit de vleugel. Vervolgens ga ik naar de kopieerknop (1ste knop bovenaan bij 'Brush') en zoek ik de foto uit de stack-rij op waarop de rand van de vleugel scherp staat afgebeeld (vaak verloopt de scherpte van de vleugelrand over meerdere foto's). Dan zoom ik in en ga ik met een kleine 'Brush size' (tussen 3 en 10) voorzichtig de vleugel opnieuw inkleuren (muisknop ingedrukt houden) en zorg ik ervoor dat de vleugelrand weer scherp is. Je moet dan niet verder gaan dan de rand van de vleugel, anders krijg je natuurlijk de halo's weer terug. Als je zo sterk ingezoomd bent, komt dat echter niet zo heel nauw, want kleine foutjes zie je niet meer als je weer uitzoomt en andere mensen dan jijzelf weten niet hoe het eerst was, dus die zien ook niet wat er niet klopt.

Soms is het minder eenvoudig om de halo's weg te clonen omdat er geen of minder geschikt beeldmateriaal is om uit te clonen en kan het een arbeidsintensief werkje worden om toch een fatsoenlijk resultaat te behalen. En soms staat de bewerkingstijd niet meer in verhouding tot de maximaal te behalen kwaliteit van de focus stack en begin ik er niet eens aan. Bij bovenstaande foto ben ik meer dan 8 uur bezig geweest met vooral de steeltjes, maar omdat er zoveel potentie in het beeld zat, heb ik gewoon doorgezet en dan is de voldoening ook groot. Er moesten hele stukken van de steeltjes opnieuw geconstrueerd worden. Het werkt overigens (voor mij dan) het beste om de verst in de diepte gelegen stukken eerst te doen bij het opnieuw opbouwen van de aan te passen delen van de foto.

Het zou leuker zijn als ik het een en ander zou kunnen illustreren met screenshots. Dat is iets wat ik nog eens wil doen. Of misschien maak ik een YouTube-filmpje, als ik heb uitgevogeld hoe dat werkt... ooit.Wink

Sommige dingen vind ik handiger om aan te passen in Lightroom, zoals het verwijderen van stofjes en dergelijke. En natuurlijk pas ik licht en kleur daarin aan. Meestal hoef ik als ik een stack maak niet meer te verscherpen, zeker niet als ik naderhand met BDSizer verklein. Soms moet ik dan bij het verkleinen het naverscherpen zelfs uitschakelen, omdat het anders te veel wordt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Peter. Succes!

Groet, Robert

B, 20, 2...
en ... 8 uur lees ik, daar kan een groot deel van het resultaat uit worden verklaard.
Ook het aspect dat anderen niet weten hoe het zat. Moeilijk voor me om dat te hanteren, om te accepteren dat het anders is.

Zeer bedankt Robert. De volgende keer dat ik Helicon probeer, kom ik hier zeker nog even langs.

@Peter: Deze foto was een uitzondering wat betreft de tijd die ik nodig had voor het maken. Het maken van stacks van nachtvlinders en korstmossen kost mij meestal minder dan 2 uur met Helicon Focus. Als ik weer een stack maak, zal ik ook een foto opslaan van hoe het stackresultaat eruitziet voordat ik met retouching aan de slag ga.

Groet, Robert

:
 
Page 1 of 1