Het magazine voor Natuurfotografen


Home > Album >




:
:
:
:
:
:
:
:
:
 
 


De meerkoet maakt het levendig. ik vind het niet gelig lentegroen, mar wel mooi zachtgroen. Met zachte variaties. Tineke zou van het zelfde een andere bewerking hebben gemaakt. Ik weet niet hoe ze het doet. De plant linksonder en het riet vormen een mooie afwisseling van het groen. Wat je anders zou moeten doen? Ik weet het niet. Pieter zou misschieen pas met een polarisatiefilter hier gaan kijken als er dreigende luchten waren. En ik misschien met zon en schaduw. Maar ik krijg zulke zachte groenen niet.

Zoiets vind ik ook vreselijk moeilijk. Wat je ogen zien is prachtig, maar de camera geeft een veel vlakker en minder levendig beeld dan jij het je herinnert. Wat Hester zegt, een schijntje meer geel in het groen zou al veel veranderen. Levendigheid kun je accentueren met wat meer contrast, zelfs als je dat maar plaatselijk zou toepassen (op de bomen en struiken en natuurlijk de reflectie daarvan). Het meerkoetje zou wat meer een logische lijn mogen volgen. Hij zwemt nu heel erg onderin en omdat hij meer ruimte achter zich heeft dan voor zich, lijkt het dat hij zich hier een beetje uit de voeten maakt, om zo snel mogelijk uit dit tafereeltje te verdwijnen. De golfjes daarachter suggereren ook dat hij daar haast bij heeft. Voor mij als "birdpix-geschoolde" is de plaats van de meerkoet heel bepalend voor het beleven van deze foto. En ik denk dat die beter iets hoger in beeld zou kunnen zwemmen en veel meer naar rechts. Dat hogere kan natuurlijk ook door meer ruimte onder aan te houden maar dat is er natuurlijk niet altijd.
Contrast en licht of donker bepaalt ook heel erg de sfeer en jouw standpunt de diepte. Zelf een zo laag mogelijk standpunt (moet ik zeggen, dan kom ik daarna niet meer overeind en ben ik blij als ik een been naast me heb staan waar ik me aan kan optrekken) aannemen kan het perspectief enorm beïnvloeden en zo ook de diepte.

Maar ik hoor dus echt wel tot de stuurlui die aan wal staan, want bij mij komen landschapjes ook eigenlijk nooit goed uit de verf
grtz, josephine

edit: ik bedoel eigenlijk juist dat de meerkoet meer naar links had kunnen zitten. zodat hij naar rechts zwemt en nog een heel eind te gaan heeft. Dat kan natuurlijk niet meer veranderd worden omdat dat het landschap zelf fors anders wordt. Maar de kijk/vlieg/zwemrichting zijn altijd wel sterk suggestieve werkingen bij dieren fotografie.



» Last edited by josephine on Wed 24 Apr 2024, 16:12; edited 1 time in total

Hoi Josephine,
Wat een volstrekt helder verhaal heb je neer gepend. Het maakt dat ik totaal anders naar de foto kijk . Je geeft flink wat verbeterpunten aan en daar kan ik mee aan de slag. Morgen ga ik de foto opnieuw bewerken en zet ik hem in mijn pa.
Voor iemand die vind dat ze aan de kant staat heb je het uitmuntend verwoord, dank je voor je moeite!!
Groet susan

Susan, maak dan meerdere foto's als er een vogel in beeld komt. En zonder zon, maar wacht ook tot de zon tussen de wolken door over dit gedeelte glijdt en maak gauw meerdere foto's. Maar misschien moet je daarna thuis de contrasten weer verzachten. Let wel op dat niets overbelicht wordt tenzij overbelichting iets bijdraagt. Is dit waar je eerder een foto van had? Waar je in de verte net een loopbrug kon zien? Had je daar niet meer diepte effecten in? Groet Hester

Hester
Ja dat heb je goed gezien! Het bruggetje gaf diepte aan de foto en ik heb wel gezocht maar ik kreeg het niet meer in beeld. De foto is behoorlijk gecropt dus ik heb nog veel meer ruimte voor de meerkoet. Bedankt voor het meedenken!!
Groet susan

Kun je hier vanaf 7 uur 's avonds een uur heen om het veranderende licht te fotogrageren? De laatste avonden zijn er dan dreigend grijsblauwe luchten en plotseling de zon er doorheen.

Zo'n Koetje die je uit je dagdroom haalt, leuk!

https://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=276629

Ik heb een andere versie in pa gezet, als iemand even mee zou willen kijken, top!!
Bedankt.
groet susan
edit: het is nog steeds geen goede foto maar wel een verbetering.



» Last edited by susan meijnders on Thu 25 Apr 2024, 11:24; edited 1 time in total

Ik vind met meer water onderaan veel beter. Het laat je in dit geval schijnbaar vrijer naar je foto kijken en een keuze maken wat je vooral wilt zien. De meerkoet en het rimpelende water wordt meer een lekker vrij symbool. En daarna kijk je naar de omgeving. De omgeving op bovenstaande foto is wel bossig begroeid en ook ruimtelijk, maar misschien nu een beetje eentonig en mist de meer geheimzinniger diepte van de foto vorig jaar?

Kopt Hester, ben ik met je eens!!
groet susan

Hoi Susan, ik ben een beetje laat misschien maar alsnog. De foto in je PA vindt ik wel mooier. He ik het zelf altijd aanpak is gewoon op de plaats wat meer bewegen en meerdere composities uit proberen. Meest effectief is ( als je die bij je hebt) vanaf statief door live view te kijken. En ik speel altijd graag met licht en kleurbalans ( het leukst vindt ik dat handmatig aan te passen) dan kan je de geel en blauwtinten al goed beïnvloeden. Als je in RAW fotografeert kan je in je nabewerking natuurlijk nog veel oplossen. In jou foto is de lucht gewoon lastig (al snel te fel overdag). En NATUURLIJK ik gooi veel van mijn pobeersels weg en focus op de 1 of 2 die op mijn beeldscherm het beste overkomen en vaak is en blijft het niet wat ik had gewild en belanden ze alsnog in de prullenbak. Ik zie ondertussen steeds vaker ter plaatse dat het geen zin heeft om op dat momemt een foto te maken ( al probeer ik het dan vaak nog).

Groet Erno



» Last edited by ErnovanDoorn on Fri 26 Apr 2024, 13:52; edited 1 time in total

Hoi Erno
Bedankt voor reactie ik vind het een lastige tak van natuurfotografie. Alleen als je niets plaatst leer ik niets.
Groet susan

:
 
Page 1 of 1