Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Gulden snede of ...?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 16:56    Post subject: Gulden snede of ...?
Van de week las ik op Birdpix een topic in het forum van Karel Mauer over de compositie's van foto's. Hij haalt daar aan dat, wanneer een foto voor determinatie o.i.d. geplaatst wordt, het onderwerp in het midden mag staan. Adri (bekend van Nederpix) heeft daar ook de gulden snede weer eens aangehaald. Met de bijgevoegde foto's heeft Karel een paar interessante tips voor (misschien) ons allen.
Ik denk, met dit in ons achterhoofd, dat de foto's, die wij vaak zomaar schieten, daardoor er professioneler uit kunnen zien.
Kijk even naar deze link:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=2123

Graag verneem ik wat jullie opmerking/suggesties zijn ten opzichte van dit topic.(zowel die op BP alsook op NP)

groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 17:40    Post subject:
Dit is zo ingewikkeld, er is zo enorm veel van invloed en over vorm- en kleurpsychologie te zeggen... dan nóg speelt de beleving van het onderwerp dusdanig zwaar mee dat het veel makkelijker is te "scoren" met een saai hert dan met een superb plantenplaatje. Ik zou kunnen verwijzen naar cursussen die er ook op inet wel zijn, maar beter en directer is, denk ik, de platen te analyseren die er in de echte internationale top uitspringen. Wat vindt je daar mooi aan, wat niet? Waarom denk je dat ze blijkbaar (veel) anderen aanspreken?
Paar voorbeelden:
http://www.nwf.org/nationalwildlife/article.cfm?issueID=79&articleID=1158
http://www.iwpawards.com/winners2005.html
http://www.gdtfoto.de/
of, persoonlijker:
http://www.hanbouwmeester.nl/images/opmaak/Korhen-winnaar-klein.jpg
http://www.franslanting.com/gallery/index.php
etcetera...
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 22:47    Post subject:
hi egon,

maar je zegt het al zelf: waarom spreken ze zo aan? Dat moet je dan maar net kunnen analyseren, daar zijn hulplijntjes voor. Ik had bijna regels geschreven.
je idee dat je het beste van het beste kunt bekijken onderschrijf ik. Maar ook aan mindere foto's kun je goede dingen afleiden, waar je vervolgens wat aan kunt hebben.
Frans Lanting plaatst hier niet, dus doen we het met uh, ..., ..., sonja, luc, zeeg, egon en aad, toch?
edit: en met robin
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Sun 26 Nov 2006, 0:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 23:16    Post subject:
Om eerlijk te zijn, je kunt nu zo alles wel in regeltjes gieten, maar is het onderwerp niet hetgene dat de regels telkens opnieuw opstelt? Zo fotografeer ik landschappen bijvoorbeeld standaard volgens de gulden snede, behalve wateroppervlakken, omdat je dan met symmetrie kan spelen. Ik denk dat gewoon effe nadenken voor je begint te fotograferen, je wel de juiste kadrering zal opleveren...

Groetjes

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 0:05    Post subject:
robin,

je zegt "nadenken" dan moet je wel ergens over kunnen nadenken. Dus enige kennis hebben. Afwijken van regels kun je pas als je de regels kent. Out-of-the-blue iets moois maken, dat kunnen sommige mensen wel, en andere - de meesten - niet. die hebben wat aan regeltjes (oeps hulplijnen).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 0:07    Post subject:
Ben ik mee eens, wou gewoon even ontkrachten dat regels belangrijk zijn. Fotografie is in mijn ogen geen wetenschap, maar idd, ik ken ook een paar stijlregels

Vind het al bij al een mooie topic hoor, maar wou dat effe kwijt

Groetjes

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 2:55    Post subject:
peter wijn wrote:
hi egon,

maar je zegt het al zelf: waarom spreken ze zo aan? Dat moet je dan maar net kunnen analyseren, daar zijn hulplijntjes voor. Ik had bijna regels geschreven.

Jawel, maar dat zijn er zo enorm veel!
Het gevaar is dat als je daar enkele zeer basic punten uit pakt het resultaat heel saai gaat worden. Misschien is de winst dat registratieplaten "erop vooruit gaan" maar verder zit er over die boeg meer beperking in dan creativiteit nmm. Via deze weg was Newman nooit tot Who’s afraid of red, yellow and blue gekomen.
peter wijn wrote:

je idee dat je het beste van het beste kunt bekijken onderschrijf ik. Maar ook aan mindere foto's kun je goede dingen afleiden, waar je vervolgens wat aan kunt hebben.
Frans Lanting plaatst hier niet, dus doen we het met uh, ..., ..., sonja, luc, zeeg, egon en aad, toch?

Ik wil het beste van het beste bekijken omdat daar méér en duidelijker aan te zien is en van te leren valt. Spiegelen aan hetgeen minder excellente credentials heeft is daarom juist moeilijker, hoe lief ook bedoeld.
Allereerst weet ik over bijvoorbeeld een worldpressphoto winnaar dat die plaat breed aanspreekt, dito internationale contests binnen het natuurkader. Dat is iets anders dan of een plaat jou, of mij, of de mods, aanspreekt want dat kan persoonlijk zijn en smaken verschillen net als op iedere redactie. Zo zie ik ook veel verschil in voorkeur/smaak tussen de Duitse GDT, de BBC wedstrijd en Amerikaanse gebeurens. Waar de amerikanen naar onze Hollandse smaak denk ik gauwer naar het kitscherige neigen houden de Duitsers blijkbaar nogal van kleine DOF en expressionisme. Bij de Shell wedstrijd is gedrag en actie weer heel belangrijk, en BP is naar mijn indruk toch vooral een verzameling fotograferende vogelaars hetgeen ook heel leuk is en waaraan ik zelf ook veel pretentieloos plezier heb beleefd.

Er komt nog iets bij. Moet je wel een "publiek" naar de ogen kijken, of is de aardigheid van recreatief kiekjes maken nu juist dat je je eigen dingetje kunt doen? Frank S. weet dat ik allang ook het "NP-publiek" grofweg geanaliseerd heb en feilloos op basis van een "profiel-methode" model de winnaar van afgelopen wedstrijdje aanwees, wat niets met mijn voorkeur te maken heeft maar alles met kansberekening op basis van eigenschappen. Al ben ik er dik 20 jaar uit, nog altijd wel beetje vakman hoor Wink Maar moet ik daarom die foto maken? Dacht het niet. Waarom zou ik? Het is toch veel leuker je eigen weg te gaan? Sommigen hebben het talent zomaar tegen excellente beelden aan te lopen, ik moet er meestal maanden voor werken en zover ik weet deel ik die eigenschap met de meeste kunstenaars.
Waar het werkelijk om gaat is het onderwerp dat je je gesteld hebt uit te diepen, niet opgeven, niet snel tevreden te zijn. Het zit ém niet in de technische moeilijkheidgraad of theoretische ballast. Het gaat om, desnoods stapje voor stapje, tot de kern van je onderwerp te komen en dat uit te beelden. Als dat onderwerp "registratieplaatjes" zijn, so be it.

Een andere leuke mogelijkheid in het verlengde van het de kunst afkijken van de "absolute top", zeer leerzaam, is een beroemde plaat na te maken. Dat moesten we vroeger op school nogal eens doen. Zodoende loop je vanzelf tegen de specifieke kenmerken én moeilijkheden aan.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 3:03    Post subject: Re: Gulden snede of ...?
aadavg wrote:
Ik denk, met dit in ons achterhoofd, dat de foto's, die wij vaak zomaar schieten, daardoor er professioneler uit kunnen zien.

Natuurlijk ben ik met je eens dat naarmate de interesse voor vormgeving (als geheel dus, niet een paar willekeurige regeltjes op zich) toeneemt dat ten goede komt, zonder dat het de interesse voor natuur in de weg hoeft te zitten.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 8:58    Post subject:
volgens mij is het helemaal niet verkeerd om beeldindelingsonderwerpen te behandelen.
het doel is helemaal niet dat we nu allemaal die fantastische winnende competitie-foto's maken. Het doel is met meer kennis van zaken naar foto's te kijken - die van je zelf, die van winnaars, en die van mede-pixers. Niks mis mee.

Quote:
Allereerst weet ik over bijvoorbeeld een worldpressphoto winnaar dat die plaat breed aanspreekt, dito internationale contests binnen het natuurkader. Dat is iets anders dan of een plaat jou, of mij, of de mods, aanspreekt want dat kan persoonlijk zijn en smaken verschillen net als op iedere redactie.

Mijn doel is niet om een plaat te maken die iedereen, of een gemiddelde persoon aanspreekt. Mijn doel is mezelf te uiten door fotografie. Te laten zien wat ik mooi vind.

Regeltjes kunnen helpen, net als de hand die de maan aanwijst. De hand zegt niets over de maan zelf, maar zonder die hand had je de maan misschien niet gevonden.

Laat maar komen die tips en voorbeelden.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 9:15    Post subject:
Een prachtig onderwerp waar ik graag meer van leer. Ik had toevallig het topic op BP gelezen en het is mooi dat deze nu overgewaaid is naar NP.

Er zijn volgens mij dus 2 stromingen 1) de regels en 2) de voorbeelden. De discussie mag prima gaan over welke beter is, maar persoonlijk ben ik blij met de voorbeelden bij beide benaderingen die elkaar niet uitsluiten. Ik pak hieruit wat mij aanspreekt of juist niet aanspreekt en ik zal een paar voorbeelden die Egon gaf proberen (de vliegende uil wordt wat lastig denk ik Wink)

Ik heb het uitgeprobeerd met mijn eerste landschapje en het grappige is dat ik in ieder geval op een andere manier op de compositie ging letten.

Ik ben blij met de voorbeelden.

Gr Frank

Ps. Egon je had het idd goed voorspeld.
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Bert de Zwart


Gender: Male
Age: 60
Joined: 19 Mar 2006
Posts: 47
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 21:55    Post subject:
Ik heb tijdens mijn opleiding grafisch vormgeving, een prachtig boekje gekocht van Ad de Visser, met de titel 'hardop kijken' een inleiding tot de kunstbeschouwing. Daar wordt aan de hand van schilderijen, fotos, tekeningen, schetsen de compositie regels beschreven die de kunstenaars toepastte, van Van Gogh tot Mondriaan. Er staat ook een mooi hoofdstuk in over kleurenleer met de kleurencirkel van itten. Er zijn dus universele regels in de kunst, die je ook kunt toepassen in de fotografie. Voor geinteresseerde is het ISBN 9061682517.
_________________
Nikon D200, 18-200 VR, AFS 300 F4, TCEII 1.4, 80-400 VR, Sigma 150 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum