Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Macro fotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Timdekker


Gender: Male
Age: 19
Joined: 22 Sep 2020
Posts: 3
Location: Uddel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Sep 2020, 15:05    Post subject: Macro fotografie
Hallo allemaal ik ben nieuw in de fotografie wereld en ik wil gaan beginnen met macro fotografie alleen is het aardig ingewikkeld met weinig basiskennis ik probeer dit uit te zoeken maar ik kan nergens een duidelijke uitleg vinden kan iemand mij daar bij helpen ik ben van plan om een nikkon d3100 te gebruiken en ik wil het wel graag goedkoop houden
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Sep 2020, 15:40    Post subject:
Hallo Tim

Je geeft niet echt aan tegen welke problemen je aanloopt, dat maakt het lastig om je concreet te helpen.

Op natuurfotografie.nl kun je verschillende artikelen vinden over macrofotografie, zoals deze serie over materialen, licht en compositie en de nabewerking (al zou ik niet direct met dat laatste beginnen).

Verder zou je ook aan dit boek kunnen denken, daar wordt veel uitleg in over macrofotografie.

Of natuurlijk, als je wat concretere vragen hebt ze hier stellen. Dat kun je hier op het forum proberen, of in een reactie onder een foto. Ik weet zeker dat er hier veel mensen zijn die je verder willen helpen.

In ieder geval: heel veel plezier ermee!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Sep 2020, 20:39    Post subject:
Via een pb kreeg ik al een volgende vraag van Tim, met zijn goedkeuring beantwoord ik hem hier, zodat anderen er misschien ook wat aan hebben, of aanvullingen kunnen doen.

Quote:
Ik loop voor al vast op de instellingen
Iso, brandpunt , diafragma en wanneer en hoe ik die moet gebruiken


Eerst even uitleg over wat deze dingen precies zijn, daarna hoe je ze bij macrofotografie kunt gebruiken.

De belichting van je foto wordt door 3 factoren bepaald: de iso-waarde, de sluitertijd en je [b[diafragma[/b].
iso: Dit is de 'gevoeligheid' van je sensor. Een hogere iso-waarde zorgt ervoor dat je sensor gevoeliger is (eigenlijk wordt het signaal meer versterkt), waardoor je met minder licht toch foto's kunt maken. Nadeel van een hogere iso-waarde is echter dat er ook meer ruis in je foto's komt, wat vaak minder mooie beelden oplevert. Iso-waarde wordt aangegeven met een getal: 200 iso is een lage waarde, 3200 iso is een hoge waarde.
sluitertijd: dit is de tijd dat je sensor belicht wordt. Hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht er op de sensor valt, waardoor de foto lichter wordt. Nadeel van een langere sluitertijd is echter dat je een grotere kans op onscherpte krijgt. Of je camera beweegt net een beetje (dit kun je voorkomen door een statief te gebruiken), of je onderwerp beweegt bijv. door de wind. Een te lange sluitertijd is vaak bij macrofotografie dus niet aan te raden, zeker als je geen statief gebruikt. Sluitertijd wordt aangegeven in seconden (1/2000e seconde is snel, 1 seconde is langzaam).
diafragma: Dit is de opening in je lens. Hoe groter deze opening, hoe meer licht er op je sensor valt. Het diafragma bepaalt ook je scherptediepte (het stuk wat scherp is voor je foto). Het diafragma wordt weergegeven met een getal met 'f'ervoor, waarbij een laag f-getal (bijv. f2.8 of f5.6) een groot diafragma is en weinig scherptediepte. Een ezelsbruggetje hierbij is: "hoe lager hoe vager."

De brandpuntsafstand is weer iets geheel anders en iets wat bij je lens hoort. Hiermee bepaal je de vergroting. Hoe meer mm's hoe meer vergroting je lens heeft. Bij sommige lenzen (primes) kun je dit niet instellen. Mijn macrolens heeft een vaste brandpuntsafstand van 100mm. Bij zoomlenzen kun je dit wel veranderen, bijv. bij een 70-200mm lens. Dan kun je dus kiezen wat het beste uitkomt voor de foto die je wilt maken.

Hoe pas je dit nou toe bij macrofotografie?

Dit is vaak per foto afhankelijk. Gelukkig helpen veel camera's je ermee, je kunt zowel iso, als sluitertijd als diafragma tegenwoordig automatisch in laten stellen door je camera. Dan hoef je je er helemaal geen zorgen over te maken en doet de camera alles voor je. De vraag is dan alleen wel of hij de juiste keuzes maakt.
Als ik een macrofoto maak, wil ik het liefst m'n iso-waarde niet te hoog hebben (ik wil hem zelf niet boven de 1600 hebben, liever rond de 200-400) om ervoor te zorgen dat er niet zoveel ruis aanwezig is. De sluitertijd wil ik graag sneller dan 1/100s hebben (liever sneller) en het diafragma is erg afhankelijk van het onderwerp en hoeveel scherptediepte ik wil hebben.

Zoals ik al zei, zou je kunnen beginnen met de automatische stand op je camera, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Zelf vind ik diafragmavoorkeur (Av, of A) prettig, dan stel ik zelf de iso-waarde en het diafragma in en kiest de camera de sluitertijd.

Als je hier meer over wilt leren, kun je ook kijken naar foto's hier op Nederpix. Vaak staat er in de beschrijving welke instellingen er gebruikt zijn (soms moet je hiervoor even op het linkje 'exif' klikken, dan komt er een lijst met de instellingen). Ga dan op zoek naar foto's die je mooi vindt en kijk dan met welke instellingen ze gemaakt zijn. Op die manier krijg je een beetje een idee van hoe zoiets werkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je zo weer wat verder komt.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Timdekker


Gender: Male
Age: 19
Joined: 22 Sep 2020
Posts: 3
Location: Uddel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Sep 2020, 16:43    Post subject:
Erg bedankt voor de duidelijke en heldere uitleg zo is het een stuk overzichtelijker zijn er nog andere dingen die ik moet weten of andere tips ze zijn altijd welkom
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Sep 2020, 17:48    Post subject:
Hoi Tim,

Niet geheel van belang gespeend is kennis van het gedrag van je onderwerp. Dat voorkomt een hoop frustratie en teleurstelling, vooral bij de zich voortbewegende levensvormen.😉

Groet, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Timdekker


Gender: Male
Age: 19
Joined: 22 Sep 2020
Posts: 3
Location: Uddel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Sep 2020, 19:27    Post subject:
Nog even een vraag je weet iemand een goede(en vooral goedkope) speedlight voor de nikon d3100
Op Amazon ofzo
Back to top
Reply with quote
 
And


Gender: Male

Joined: 28 Oct 2017
Posts: 10
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2020, 23:58    Post subject:
Timdekker wrote:
Nog even een vraag je weet iemand een goede(en vooral goedkope) speedlight voor de nikon d3100


Wat ik op mijn Nikons gebruik is een tweedehandse Metz, de 48AF-1 of de 50AF-1. Neem dan wel die voor Nikon natuurlijk. Kan je misschien op MP voor 25-50 euro op de kop tikken. Werken allebei met TTL, handmatig en je kan ze als slave gebruiken.
_________________
kijkdoordelens.com
Back to top
Reply with quote
 
Louis56


Gender: Male
Age: 68
Joined: 13 Jun 2017
Posts: 3
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Oct 2020, 21:21    Post subject: Makro speedflitstechniek
Makrofotografie heeft het nadeel dat je dicht bij het object moet komen om te fotograferen met een macrolens. Met een telelens kun je ook macrofoto's maken maar dan kom je vaak licht tekort. Sinds enkele jaren zijn er flitsers die bij foto's sneller als 1/250s ook synchroniseren. De Metz M400 is een betaalbaar voorbeeld (ca 200 Euro) waarmee je op een afstand waar het dierenleven niet door verstoord wordt met een telelens macrofotografie kunt ontdekken. Let wel: de handleiding bij de camera en de flitser mbt HS flitstechniek is verwarrend; juist diafragmavoorkeuze zal niet werken om een grote scherptediepte te krijgen. De camera gaat dan een lange sluitertijd pakken, wat bij telewerk zonder statief nu net niet goed gaat. Gebruik de M stand waarin je een snelle tijd + bijvoorbeeld een f:8:0 gebruikt. Nog kleinere diafragma's dan f:8 of 11, zullen weer te veel ruis geven bij veel camera's, want korte sluitertijd en kleine diafragma's zal vaak weer te weinig licht voor de vele pixels in de camera geven. Het is even spelen, met name overbelichten zal helpen, maar daarna zul je elke haar op het object gaan vastleggen. HS Tele Macro geeft je de kans om te fotograferen zonder steeds het object verschrikt weg te zien vliegen.
Succes.

Louis
_________________
Louis Dederen met Canon EOS 80D/EOS 600D obj. EF 100-400 USM L ISII 4.5-5.6, 55-250mm ISII, EF 18-55mm ISII en EF100-300 USM. Flits Metz 44AF en HSS flitsers METZ Mecablitz M400 (2x) en Canon Speedlite 430EXII.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum