Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen


Vroeg in de ochtend libellen vinden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
janvangastel
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Jul 2021
Posts: 6
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Aug 2021, 17:23    Post subject: Vroeg in de ochtend libellen vinden
Ik ben deze week twee keer vroeg naar de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest om te proberen libellen en juffers te fotograferen. Ik heb dat daar al wel midden op de dag gedaan, maar ze zijn dan nogal vliegerig. Mijn ervaring beide keren is, dat ik tot een uur of half negen (gestart voor zeven uur) geen enkele libelle/juffer vindt. En dan tussen half negen en tien voor negen vliegen ze weer overal rond waar een beetje zon is. Ik kijk op plekken waar ik ze overdag in flinke aantallen zie en speur dan bloemen, bloemstengels, takjes etc. - al die soorten objecten waarop ik ze overdag zie - af, maar geheel zonder er maar een te vinden. Ik heb daarom het idee dat ik iets fout doe en op de verkeerde plekken zoek. Misschien slapen ze op heel andere plekken dan dat ze rondvliegen. Kan iemand me een tip geven om mijn vindkansen te vergroten?

Jan.
_________________
Panasonix Lumix G9, OM-Systems OM-1, 100-400 mm Pansonic Leica lens, 300 mm Olympus pro lens plus 1.4x converter, 45 mm Leica macrolens en 50 mm Laowa macrolens, 90 mm Olympus macrolens
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1463
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Aug 2021, 19:13    Post subject:
In de tijd dat ik ze fotografeerde, was ik altijd met zonsopkomst ter plaatse en dan hingen ze her en der laag in de sprieten en dan in de buurt van water, als het waterliefhebbers betrof. Er zijn natuurlijk ook genoeg soorten die op de heide te vinden zijn in Pijpenstrootje en ander sprieterig spul. Volgens mij doe je niets verkeerd, als je tenminste met zonsopkomst ter plaatse bent. Zodra ze in de zon hangen, zijn ze snel vertrokken, is mijn ervaring.

Groet, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 18 Oct 2006
Posts: 158
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Aug 2021, 20:28    Post subject:
Beste Jan,

Je doet inderdaad niets verkeerd.
Eerder had ik dezelfde ervaring.
Wat ik nu doe (misschien doe je dat al....): Bij zonsopkomst, door de knieën, dus laag over de begroeiing kijken, en dan met het zonlicht mee kijken.
Zeker als er veel dauw is, moet je ze vinden.
Succes en groet,
Kees
_________________
Canon 7D met Canon 100mm (macro)
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Jul 2021
Posts: 6
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Aug 2021, 13:16    Post subject:
Bedankt voor de antwoorden. In elk geval goed te weten dat ik niets fout doe. Ik ga je tip zeker opvolgen Kees.
_________________
Panasonix Lumix G9, OM-Systems OM-1, 100-400 mm Pansonic Leica lens, 300 mm Olympus pro lens plus 1.4x converter, 45 mm Leica macrolens en 50 mm Laowa macrolens, 90 mm Olympus macrolens
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Aug 2021, 16:46    Post subject:
Ik heb wel eens de tip gehoord om 's avonds als de libellen nog vliegen al te gaan kijken. Dan vliegen ze eerst nog en kun je ze dus wat makkelijker vinden. Als je dan weet waar ze zijn gaan 'hangen', heb je een aardige kans dat ze daar 's ochtends nog steeds zitten.

Succes ermee!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum