Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


welke afstand bij berekenen scherptediepte macrofotografie?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
janvangastel
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Jul 2021
Posts: 6
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jan 2022, 12:56    Post subject: welke afstand bij berekenen scherptediepte macrofotografie?
De kortste focusafstand voor macrolenzen wordt gerekend vanaf de camera sensor. Weet iemand of dit ook het geval is bij de objectafstand in formules (en apps) voor het berekenen van de scherptediepte? Ik snap hoe het allemaal berekend wordt, maar kom er niet achter wat ik als afstand moet invullen: de afstand vanaf de sensor naar het object of vanaf de voorkant van de lens tot het object. Met name bij een korte afstand tot het object zoals bij macrofotografie is dat wel relevant omdat de afstand vanaf de sensor tot het te fotograferen object wel twee keer zo groot kan zijn als vanaf de voorkant van de lens.

Vr.gr., Jan.
_________________
Panasonix Lumix G9, OM-Systems OM-1, 100-400 mm Pansonic Leica lens, 300 mm Olympus pro lens plus 1.4x converter, 45 mm Leica macrolens en 50 mm Laowa macrolens, 90 mm Olympus macrolens
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Jan 2022, 18:01    Post subject:
Ik werk nooit met die formules, durf het dus niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt me ook de afstand tot de sensor. Volgens mij kunnen verschillende lenzen met hetzelfde brandpuntsafstand wel verschillende lengtes hebben, dat zou anders een probleem kunnen opleveren.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Jul 2021
Posts: 6
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Feb 2022, 11:16    Post subject: welke afstand bij berekenen scherptediepte macrofotografie?
Ik zou dat (afstand tot sensor) ook denken Arjan, maar heb het toch voor de zekerheid nagevraagd bij de maker van de app 'Foucusfinder' (2021) van Lukas Schmidt, die ik onlangs heb gedownload. Hij meet vanaf de focuserende lens en zegt dat hij daartoe in de app als benadering van het lensdesign, een enkelvoudige lens veronderstelt (wat in de praktijk gewoonlijk niet klopt). Volgens hem is het niet mogelijk om de exacte positie van de werkelijke lens of een afgeleide daarvan in de berekeningen te gebruiken, omdat die vaak geheim is en verschilt per lensdesign, maar hij zegt dat deze benadering voor de praktijk voldoende exact is. Volgens hem ligt de positie van die imaginaire lens op 1/4 van de afstand van de sensor en de voorkant van de lens zoals die op de camera zit, gemeten vanaf de sensor. Kortom: de afstand is voor de gebruiker niet exact te bepalen. Voor de praktijk lijkt me dat ook niet nodig, maar zo'n app suggereert wel exactheid door de scherptediepte tot op drie cijfers achter de komma te geven.

Groeten,
Jan.
_________________
Panasonix Lumix G9, OM-Systems OM-1, 100-400 mm Pansonic Leica lens, 300 mm Olympus pro lens plus 1.4x converter, 45 mm Leica macrolens en 50 mm Laowa macrolens, 90 mm Olympus macrolens
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum