Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


macrolens met voorzetlens?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Jun 2022, 19:54    Post subject: macrolens met voorzetlens?
Dag allemaal, en vooral de macro-fotografen,
Hoe kan ik mijn macrolens (80mm) uitbreiden zodat ik een nog grotere afbeeldingsmaatstaf heb? Ik heb tussenringen, maar meer dan 1 werkt niet echt, ik krijg veel vignettering en op de één of andere manier ruis. Mogelijk is de binnenkant van de tussenringen te glimmend?

Is het slim om op een macrolens gebruik te maken van een voorzetlens of meerdere voorzetlenzen? Wie heeft hier ervaring mee en kan een favoriet merk noemen? Ik lees dat je de voorzetlenzen ook kunt combineren, blijft er dan nog enige kwaliteit over?

Ik hoor het graag, hartelijk bedankt alvast voor 't meedenken.

Gert-Jan.
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
harrie69
Supervip


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Dec 2021
Posts: 2
Location: Haaren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Jun 2022, 21:19    Post subject:
Hallo Gert-Jan,

Ik ben sinds kort met Macrofotografie bezig, dus misschien niet de ervaren fotograaf die je kan helpen,. Ik gebruik voor mijn macrofoto's een Samyang T3.1 100mm en heb daarvoor geen voorzetlens. Ik heb daarnaast wel een omkeerring (ik weet niet of ik het goed zeg) en heb daarbij ook last van Vignetering. Ik gebruik deze daarom liever niet.

Ik heb geen ervaring met tussenringen, al zag ik daar op Youtube wel veel positieve filmpjes over, maar is er blijkbaar wel een verghouding tussen de ringen en de lens die daarvoor wordt gebruikt. Mij was dat niet bekend. Micael Widell heeft veel leerzame filmpjes over Macrofotografie (ook over ringen) op Youtube staan.

Puur uit nieuwsgierigheid, wat mis je op jouw eigen Macrolens?

Mvg

Harrie
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2022, 6:06    Post subject:
Bedankt voor je reactie.
Ik zou vooral details groter willen weergeven zonder te sterk te moeten croppen. Het oog van een libel, het gezichtje van een spin...
GJ
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 324
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2022, 13:04    Post subject:
Hoi Gert-Jan. Ik ben in het bezit van een Sigma 150mm macrolens. 1:1 geeft prima beelden. Ik fotografeer momenteel voornamelijk nachtvlinders. Bij kleinere soorten zoals bladrollers gebruik ik wel eens een 36mm tussenring. Dat geeft ook nog wel prima resultaten, maar je ziet dat er chromatische aberratie optreedt in de hoeken. Ook zie ik wat onscherpte in diezelfde hoeken. Dat is goed te zien in gestackte foto's.

Nu zijn er een aantal objectieven op de markt die verder gaan dan 1:1. Bijvoorbeeld de MP-E65mm f/2.8 of de Laowa 25mm F/2.8 2.5-5X. Misschien is dat iets voor jou. Bedenk wel dat je scherptediepte zeer beperkt is of je moet je in de wereld van focus stacken storten.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2022, 14:13    Post subject:
Bedankt voor je antwoord Adri.
Op zich ben ik super tevreden over de 80mm van Fujifilm. Maar soms wil je wat meer, vandaar mn specifieke vraag naar macro plus voorzetlens.
Iemand daar ervaring mee?

GJ
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Jun 2022, 15:20    Post subject:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Bedankt voor je antwoord Adri.
Op zich ben ik super tevreden over de 80mm van Fujifilm. Maar soms wil je wat meer, vandaar mn specifieke vraag naar macro plus voorzetlens.
Iemand daar ervaring mee?

GJ

ik zie soms verbazingwekkend mooie foto's met een raynox voorzetlens op een panasonic megazoom camera (dat heet geloof ik een bridge camera?).
https://www.facebook.com/SezioneGirosDelGargano/posts/ophrys-cinnabarina-x-ophrys-lacaitae-gargano-3-giugno-2021/4388282421203712/
Je zou verwachten dat als het op een bridgelens werkt, het zeker op een Fujilens moet werken. Zelfs de duurdere zijn relatief goedkoop.

Ik heb zelf zitten klooien met balgen, tussenringen, omgekeerde lenzen etc. Leuk, maar echt heel tevreden ben ik er (nog?) niet van geworden. (Ook met stacken is me tot nu toe maar 1 foto echt mooi gelukt.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Jun 2022, 8:30    Post subject:
Dank je Peter, dan ga ik het daar eens mee proberen.
GJ
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum