Posted: Tue 25 Apr 2023, 13:18 Post subject: Salamanders
Hoi NP-ers,
Het lijkt alsof mijn populatie salamanders verdwenen is .
Iemand enig idee hoe dat kan, het is me een raadsel en baal er verschrikkelijk van!!
Groet susan
ik ben dan wel niet je broer maar ik waag het er op toch te antwoorden.
Over welke soort salamander heb je het? Kleine Watersalamander?
Zitten/zaten ze bij jou in de vijver omdat je het over “mijn populatie” hebt?
Ze overwinteren voor een groot deel op het land.
Wellicht is de omgeving afgelopen winter op de schop geweest waardoor een belangrijke overwinteringsplek is aangetast?
Is je eventuele vijver veranderd qua samenstelling? Heb je er wellicht vissen bij gedaan?
Kortom, op grond van een enkele summiere vraag kan daar op afstand door mij niets over gezegd worden.
Had ze vroeger altijd in onze twee vijvers, zowel de Kleine Watersalamander als de Kamsalamander. Onze tuin grensde aan een slootje en ze kwamen er vanzelf in.
Uiteraard geen vissen in de vijver, enkel leven dat zich vanzelf aandiende.
Had in onze rommelige tuin meerdere overwinteringsplekken gemaakt in de vorm van stapels dakpannen met holtes eronder, boomstammetjes etc.etc.
Je moet natuurlijk wel aan klantenbinding doen!
Groeten,
@d _________________ Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Dat is dus het bizarre ervan. Overal zijn overwinteringsplekken waar ik nooit aan kom. Zaten inderdaad bij mij in een stilstaande poel, kleine watersalamanders.
De poel is het hetzelfde als altijd.
Het is me echt een raadsel, ze hadden lang bezig moeten zijn met ei afzet en wat ik noem "kwispelen van de mannetjes.....
In de buurt heeft iedereen wat er aan water was allang weggehaald, de poel in mijn tuintje is de enige plek in de buurt!!
groet susan
Susan, ik heb even je tekst aangepast.
Maar ik zou het niet weten. Hier in de buurt is ook alles versteend. Eerder hadden wij leven uit diverse vijvers in de buurt. Er is wel een ziekte geweest onder de amfib. _________________ Sony RX 10-4
@ nel, ja dat klopt, het Ranavirus heeft onder kikkers huis gehouden. Ik heb een gekeken of ik iets dergelijks kon vinden wat voor salamanders speelt, maar niet gevonden. Hoeveelheid kikkers is dit jaar 0, ik wijt dat aan de extreme droogte over een periode van 3 jaar.
groet susan
Kan ook wat afgeremd zijn door het extreem koude voorjaar. Hier in het park trof ik vorige week bijvoorbeeld verse klonten kikkerdril van de Bruine Kikker.
Er zijn ook kapers op kust bij een vijver. Heb wel eens een Merel een Kleine Watersalamander (jong exemplaar) zien wegpikken. Ook Egels lopen er niet voor weg als zo’n diertje hun pad kruist.
Wellicht komt het toch nog goed al gaat de tijd langzamerhand wel wat dringen….
Succes Susan!
Gr.
@d _________________ Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Susan, heeft de poel afgelopen jaren droog gestaan met die droge zomers. Ik weet dat het hele slechte jaren zijn geweest voor padden. _________________ Canon & Apple
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum