Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


extender

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Joop v. Asten


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2006
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Dec 2006, 16:01    Post subject: extender
ik ben nu in het bezit van een 70-300 mm lens Canon, als ik er een converter, of extender (of hoe dat beestje dan ook heten mag) tussenzet begrijp ik dan (na gezoek op het net) dat je méér licht binnenkrijgt en dat dat 1 á 2 stops scheelt..??
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4739
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Dec 2006, 17:22    Post subject:
Hallo Joop

Ik denk dat je dat verkeerd gelezen of begrepen hebt.
Je verliest namelijk licht.
En moet dus met een of twee f stops lager fotograferen.

Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Dec 2006, 20:08    Post subject:
Dag Joop,

bij het gebruik van een extender moet je ook rekening houden met het verlies aan kwaliteit van je foto. Ik zou geen extender gebruiken maar kiezen voor een lichtsterk tele objectief. Duur? Ja.. maar dan heb je wel wat en je hebt er heeeeeeel lang plezier van. Effe doorsparen.

Groet Dieter
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 15:54    Post subject:
Ik ben het niet helemaal met Dieter eens.
Wanneer je een (goede) extender gebruikt in combinatie met een telelens met een vast brandpunt, treed er nauwelijks kwaliteitsverlies op.
Kijk even op Birdpix, bijna alles met een extender geschoten.

Gr. Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 17:23    Post subject:
De extenders waar Aad op doelt zijn stuk voor stuk hele dure exemplaren die bij een hele dure (lichtsterke f4) lens horen. En ook bij die extenders treedt wel degelijk verlies op. 1 stop licht bij de 1,4 en 2 stops bij de 2x extender. Daarnaast heeft ook de scherpte en het contrast wel wat te lijden. (contrastvermindering kan in sommige gevallen ook wel een voordeel zijn). Het is alleen niet zichtbaar op de verkleinde Birdpixfotootjes. Doorsparen is een goed advies.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 17:24    Post subject:
aadavg wrote:
Ik ben het niet helemaal met Dieter eens.
Wanneer je een (goede) extender gebruikt in combinatie met een telelens met een vast brandpunt, treed er nauwelijks kwaliteitsverlies op.
Kijk even op Birdpix, bijna alles met een extender geschoten.

Gr. Aad


Ik denk dat jullie het meer eens kunnen zijn dan je wel schijnt te denken.

Dieter bedoelde natuurlijk "Ik zou liever geen extender gebruiken", want hij heeft zelf ook zo'n ding in de tas zitten.

Om een TC achter een 70-300 zoom te zetten, wat ik opmaak uit de vraag van de topicstarter... wat schiet je daar nu echt mee op, is dat een goed idee?
x1,4 kom je terecht op 420/8, moet er nog het nodige gediafragmeerd worden om de ergste optische ellende te lozen wat tot 420/16 leidt en kun je alles wat enigzins beweegt op lage ISO wel vergeten evenals je autofocus.

Nmm komt dus een objectief van voldoende focale lengte eerst, vóór een evt. TC.
Dus eerst sparen voor een goede prime... in geval van nikon 300/4 of 300/2.8 (ik heb voor 300/4afs gekozen niet vanwege de veel lagere prijs maar vanwege de voor mij grote voordelen van korte minimum instel afstand van 1,5 meter, gewicht en handzaamheid). De vele voorbeelden op BP met TC zijn vergelijkbaar; eerst sparen voor de 600/4 whatever, dán pas evt. als het niet anders kan een TCtje er tussen.
De ideale lens bestaat gewoon niet, daarom worden er ook zoveel verschillende gemaakt. Nmm is een 300 (die veel gangbaarder is) veel breder inzetbaar dan de 600 die wel besteed is aan de specifiek vogelfotograaf. Toch is behoorlijk veel, ook op BP, gemaakt met een 300. En dan is nmm een 400/2.8 ook nog een optie...

Omgerekend in kleinbeeld-jargon sta je echter met je digibody plus 300/4 al met een 450/4 te zwaaien, plus TC wordt dat 630/5.6! Kun je altijd nog kiezen voor knijpen naar 8. Laat me vertellen dat we, toen fotograferen nog met film enzo ging Wink , niets langers hadden wat hanteerbaar was, en daar zijn massa's mooi materiaal mee gemaakt!
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 19:48    Post subject:
inderdaad... ik bedoel liever geen extender gebruiken. Hoewel de 1.4 minolta echt heel goed is in combinatie met de 300 mm 2.8 en de 200 macro. Ik merk wel dat elke oneffenheid versterkt wordt op de foto, wanneer ik deze vergroot. Zorg dat het objectief (lees de lenzen) en fotocel schoon zijn.
Ik zou echt doorsparen! Heb ik ook gedaan. Of kijk eens op de tweedehands markt.

Dieter
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum