Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

Afscheid Nederpix

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 10:19    Post subject: Afscheid Nederpix
Beste Nederpix’er,

Het onvermijdelijke moment is aangebroken: we gaan stoppen met Nederpix.

Het internet en de manier waarop mensen foto's delen zijn de afgelopen jaren enorm veranderd, en het aantal actieve bezoekers op Nederpix is met die verandering door de jaren heen gedaald. Om die reden hebben we besloten dat dit een mooi moment is om Nederpix in de huidige vorm af te sluiten, met de mooie herinneringen en community die het is geweest.

In 2004 zijn we gestart, als een spin-off van Birdpix. Meer dan 22 jaar zijn we van betekenis geweest voor vele duizenden gebruikers en honderdduizenden bezoekers van de website.

Wat ligt er een geschiedenis van 22 jaar achter ons. Samen met alle vrijwilligers die door de jaren heen hun bijdrage hebben geleverd zowel voor als achter de schermen, alle moderators en editors die over de jaren actief zijn geweest, stuk voor stuk onmisbaar voor wat Nederpix is geworden, waarbij ik in het bijzonder een aantal wil uitlichten. Jaap Schelvis als de drijvende kracht bij aanvang, maar zeker ook Arjen Drost, hij was Mr. Nederpix. Hij blijft voor altijd heel diep in ons hart verankerd.
Nel , Jan en Vincent, wat hebben jullie je ongelofelijk lang en actief ingezet, altijd betrokken, en ook mij erbij halend als het nodig is. Super bedankt!
Natuurlijk moet ik ook denken aan Ad Sprang, het morele kompas van ons als team.
Willem, Adri, Cor, Gerard, Henk, Michiel en Robert, jullie bijdrage is van grote waarde geweest, ontzettend bedankt.
En natuurlijk, aan iedereen die hier niet met naam genoemd wordt maar wel jarenlang op eigen wijze heeft bijgedragen: Ook aan jullie: heel veel dank.

Dankjewel voor jouw bijdrage als gebruiker, dank voor het delen van je foto's en waardevolle commenteren op de foto's van collega fotografen.

Namens het hele team van Nederpix en PiXFACTORY wens ik je heel veel plezier en succes toe met je geweldige hobby en je foto's zien we op één van de andere platforms wel voorbijkomen.

Nog twee weken, tot 15 september zal Nederpix actief zijn en in de lucht blijven, daarna wordt de website uit de lucht gehaald.

Een mooi hoofdstuk komt hiermee ten einde. Dank voor alles en tot ziens,
Daan Schoonhoven
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 11:33    Post subject:
Jammer - ik kreeg net het mailtje. Maar geen voortzetting dus zoals birdpix?
Waar moet men dan naar toe met zijn niet-vogel foto's?
Tja .....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

jwchess
PixPas Pro

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 12:04    Post subject:
Toch jammer. Nederpix is/was ook een beetje mijn kindje, waar ik als ontwikkelaar vanaf de technische kant met heel veel plezier aan heb gewerkt en waar ik heel veel goede herinneringen aan overhoud. Vooral ook aan het fijne contact met de moderators door de jaren heen.

Maar aan alles komt helaas een einde, en na 22 jaar is er in ieder geval iets om met trots op terug te kijken.

Ook van mijn kant wil ik alle moderators en gebruikers heel hartelijk bedanken voor al die jaren, voor jullie betrokkenheid, de foto's, de reacties en alles wat Nederpix tot Nederpix heeft gemaakt.

Het was bijzonder om zo lang achter de schermen aan Nederpix te mogen bouwen.

Dank voor alles en wie weet komen we elkaar ergens anders weer tegen.

Last edited by jwchess on Thu 03 Sep 2026, 14:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hanry

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 12:07    Post subject:
Jammer, ik was net weer actief geworden op NP en nu stopt het. Dit is veel leuker dan de grote clubs zoals Flickr, 500px etc. Tenminste in mijn optiek. Hier krijg je ook inhoudelijke commentaren ipv duimpjes etc zoals op de socials. Daar voel ik mij dan ook niet thuis, en hier leek dat wel het geval. Zal een alternatief moeten vinden helaas.

grt Hanry

Robert Rodenburg
Editor

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 12:13    Post subject:
Dat vroeg ik me ook af. Achter de schermen werd toch gewerkt aan een nieuwe vorm met natuurfotografie.nl? Of zijn die plannen van tafel? Dat zou wel jammer zijn. Ik vind het ook wel erg krap tijd. Ik wil nog wel het een en ander veilig stellen.

Maar wat een mooie tijd ligt er achter ons. Zo veel geleerd en gedaan. Helaas ook veel verloren, zoals Gerard Visser, Ad Sprang en Arjen Drost. Maar ik kijk vooral met een goed gevoel terug. Dus iedereen die een bijdrage geleverd heeft, in welke vorm dan ook, mijn hartelijke dank voor alles.

Met vriendelijke groet,

Robert
Back to top
Reply with quote

koekieman

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 12:52    Post subject:
Zo, dat is wel heel jammer. Eeuwig zonde van zo'n opgebouwde database aan soorten. Ik gebruikte die vaak voor determinatie en achtergrond. En inderdaad vooral ook de omschrijvingen en uitleg die verder ging dan de op social media vertoonde commentaren zijn een pré op Nederpix.
Heb er in ieder geval heel wat jaren van genoten.
Groet, Sjors
Reply with quote

A. Soeting

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 13:47    Post subject: Stoppen Nederpix
Ik vond het zo leuk om foto's in te zenden voor Nederpix, Jammer dat het verdwijnt. foto's op sociale media vind ik lang zo leuk en goed niet als hier. Ben altijd blij geweest met commentaar ten goede of ten kwade. Meer kan er niet over zeggen .
Groet Lida.
Reply with quote

Tineke Strijbosch
PixPas (Basic)

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 14:44    Post subject:
Tjonge, dit komt toch voor mij vrij onverwacht. Ik dacht dat er een andere format zou gaan komen voor NP. Ben ook benieuwd naar de redenen waarom hier uiteindelijk niet voor is gekozen. Heel heel jammer en persoonlijk zal ik de site dan ook gaan missen.
Bijna 16 jaar hier foto’s geplaatst en genoten van al het moois wat hier voorbij is gekomen. Ook de database was een fijne aanvulling op deze website.
Rest mij iedereen te bedanken die aan NP hebben meegewerkt en een groet voor jullie allemaal.

Tineke

Cullmann statief Mundo525m
Back to top
Reply with quote

Johan van Gurp
PixPas (Basic)

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 15:05    Post subject:
Wat ontzettend jammer ik begon het net een beetje te leren
Ik heb er bijna 20 jaar heel erg van genoten
Het gaat jullie allemaal goed en veel plezier met onze hobby

Gr johan

Truus Aletta Maan

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 15:35    Post subject:
Heel heel jammer. Bedankt iedereen voor al het moois en werk.
Truus

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Thu 03 Sep 2026, 15:53    Post subject: nederpix in memoriam
Nederpix in memoriam, een korte terugblik.
Sinds 2008 actief op dit forum, waar ik me nu besef, nooit heb voorgesteld. Er zijn zoveel fotografen en persoonlijkheden voorbij gekomen.
Ben van Aken en Jonggolde beiden altijd een beetje dwars en een kleine luis in de pels.
Hans Adema, mycoloog, waar je stukjes paddenstoel kon opsturen voor determinatie. Iemand die ik niet kende, speciale envelopjes met wat mos ging het op de post naar Leiden.
Zoveel biologen uit heel veel verschillende disciplines met bakken kennis die dat inbrachten op nederpix. Het heeft geleid tot een boekenplank met veldgidsen en boeken.
Ik heb o.a. geleerd over libellen en juffers en ik ben op zoek gegaan o.a. gevoed door de kennis van Arjen Drost. Bijvoorbeeld een paringswiel van Keizerlibellen gevonden die ik kon horen vliegen.
Hendrik van Kampen en Robert Rodenburg altijd goed voor prachtige foto's , Hendrik met het in kaart brengen van het Friese landschap (met gardena statief) en de schitterende stacks van Robert. Vaak gaf de tekst aanleiding om het e.e.a. op te zoeken.
Nel Appelmelk, de vroege vogel met liefde voor het landschap.
Zo kan ik pagina's doorgaan.
Het forum was ideaal voor techniek, vragen etc. etc.
Het overlijden van Arjen Drost heb ik ervaren als een enorme dreun. Van leraar naar gids van de poolgebieden, fantastische foto's, blog en drijvende kracht achter nederpix.
Langzaam maar zeker zag je de site achter uit kelderen. Met zoveel sociale media kan nederpix niet meer bestaan. Het besluiten om de site op te heffen is logisch, maar ook ontzettend jammer. Voor zover ik weet is er geen vergelijkbaar forum waar we onze eieren kwijt kunnen Smile
Het gaat iedereen meer dan goed, in zoveel mogelijke goede gezondheid!
Ik heb genoten
susan viola (meijnders)
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum