Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Seminar workflow 24 februari 2007

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Dec 2006, 9:40    Post subject: Seminar workflow 24 februari 2007
In samenwerking met het NIDF (Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie) organiseert Nederpix en Birdpix een seminar over workflow. Het NIDF is de toonaangevende organisatie op het gebied van cursussen fotografie.
Workflow is geen sexy onderwerp, maar wil je serieus met je hobby bezig zijn, is het een van de meest wezenlijke onderdelen. Het gaat aan alles vooraf en is daarmee de basis van de digitale fotografie. Kortom: je mag dit niet missen!!

Het seminar vindt plaats op 24 februari 2007 in het Scholengemeenschap de Passie in Utrecht, Zwarte Woud 211 (Lunetten). Aanvang 09:30 uur. Einde 17:00 uur.

Er is volop gratis parkeergelegenheid en het NS Station Utrecht Lunetten is op loopafstand.

Opgave via het opgaveformulier. Hier vind je ook de voorwaarden.

Naast het seminar zal er ook een beperkte informatiemarkt zijn. O.a. een grote printerfabrikant zal er staan waarbij je tegen een geringe vergoeding grote prints kunt laten afdrukken, zodat je echt eens kunt zien wat er uit je camera komt. Transcontinenta zal er staan met Leica/tamron/tamrac/Lexar/Jobo/Gitzo CD&E een grote software-importeur zal aanwezig zijn en naar alle waarschijnlijkheid zal Apple ook met een stand vertegenwoordigd zijn. Met andere partijen zijn we in onderhandeling.

Er zal in het seminar workflow veel aan de orde komen. Het NIDF heeft een brede opvatting wat er allemaal onder workflow valt. Een greep uit de onderwerpen:

    - Witbalans op de digitale camera, de handigste manier om kleur te corrigeren
    - Het histogram op de camera; de ultieme belichtingscontrole
    - kleurbeheer op de computer, monitorprofiel en photoshopinstellingen
    - communicatie tussen de camera en de computer, EXIF info en kleurinstellingen
    - een systeem van beeldbeheer, bestandsnamen en het opbergen van al die digitale fotobestanden
    - IPTC informatie, de beschrijving, de trefwoorden en auteursrechtinformatie met betrekking tot de foto
    - Een archiefprogramma, de handigste manier om foto's terug te vinden
    - back-up, maak reservekopieën van je foto's: computers of harde schijven gaan een keer stuk.

Voor alle duidelijkheid: Het is een seminar en geen workshop. Dit betekent dat er veel wordt uitgelegd en wordt voorgedaan, maar dat je het niet zelf doet. Op deze manier kan er meer stof behandeld worden.

De prijs van deze dag is 54,95 Euro. Ter vergelijking: als je als individu boekt bij het NIDF betaal je 125 Euro!
Als je je voor 31 december opgeeft betaal je slechts 49,95!
Back to top
Reply with quote
 
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 21:03    Post subject:
Ik wil het a.s. seminar graag nog eens onder de aandacht brengen. Uit de reactie die ik krijg merk ik dat er een paar misverstanden zijn. Sommigen denken dat het alleen interessant is voor de gevorderde amateurs en (semi)profs, anderen zijn alleen maar geinteresseerd in fotobewerking. Ik wil deze misverstanden graag ontzenuwen.

Het seminar is gericht op iedereen die serieus met z'n hobby bezig wil zijn. Voor echte beginners zal het een stapje te ver zijn, maar verder zal het zowel voor iemand die pas een jaar bezig is, als voor iemand die al 10 jaar intensief met fotograferen bezig is, interessant zijn. Mijn ervaring is van zulke dagen dat je van de vele goede dingen die je hoort er maar een paar uit kunt pikken waar je mee aan de slag gaat. Iemand die een jaar bezig is zal er andere dingen uit meenemen dan iemand die al vele jaren fotografeert, maar voor beide is het interessant.

Dan over het misverstand dat alleen een photoshopcursus interessant zou zijn:
Workflow begint bij de camera-instellingen en eindigt bij het afleveren van een foto voor print of drukwerk. Het behelst het hele digitale fotoproces van A tot Z.
Het seminar gaat niet direct over fotobewerking, maar heeft wel alles met fotobewerking te maken. In veel gevallen zal de fotobewerking minder tijd kosten, maar het belangrijkste is wellicht dat de uitkomst: de print of het drukwerk er beter uit zal zien.

Klik hier voor het inschrijfformulier en alle informatie: http://www.birdpix.nl/fotocursus2.php

Je kunt natuurlijk ook gaan om mede bird- en nederpixers te ontmoeten, of om een A1 print van je foto's mee naar huis te nemen of om te snuffelen op de interessante informatiemarkt.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 9:13    Post subject:
Ik ga er zeker naar toe, en kan het iedereen aanraden!! Niet alleen vanwege de contacten met andere pix-ers Wink, maar ook vanwege de inhoud. Je kunt namelijk simpelweg veel winnen door alles goed op een rijtje te hebben staan, en van mezelf weet ik dat ik nog veel meer uit de camera kan (en moet!) halen dan wat ik nu doe. Onderwerpen waarvoor ik ga zijn kleurbeheer, archiefbeheer, back-up en afdrukken. Met name over het afdrukken ben ik nog steeds niet tevreden (verschil beeldscherm - afdruk in zowel kleur als scherpte) en dat wordt mijn aandachtspunt.

Daan, nog een vraag: het printen van foto's ter plaatse: hoe moeten die bestanden worden aangeleverd? CD-tje, of volstaat een disk ook? En wordt RAW gelezen, of moet het JPEG zijn?
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 0:10    Post subject:
luc hoogenstein wrote:
Daan, nog een vraag: het printen van foto's ter plaatse: hoe moeten die bestanden worden aangeleverd? CD-tje, of volstaat een disk ook? En wordt RAW gelezen, of moet het JPEG zijn?


goeie vraag........ga ik navragen, maar ik vermoed dat het handigst is als je het op een cf card of andere camera geheugendrager hebt staan.
Het lijkt mij niet handig om een rawbestand te laten printen, als je er het maximale uit wilt halen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 9:21    Post subject:
digidaan wrote:
luc hoogenstein wrote:
Daan, nog een vraag: het printen van foto's ter plaatse: hoe moeten die bestanden worden aangeleverd? CD-tje, of volstaat een disk ook? En wordt RAW gelezen, of moet het JPEG zijn?


goeie vraag........ga ik navragen, maar ik vermoed dat het handigst is als je het op een cf card of andere camera geheugendrager hebt staan.
Het lijkt mij niet handig om een rawbestand te laten printen, als je er het maximale uit wilt halen.


ok, dank, ik zal wat voorbeelden meenemen! Als je toch wat gaat navragen: weet je ook op welk formaat de printer print? Kan ik meteen wat platen voor aan de muur laten printen, als de kwaliteit goed genoeg is Wink
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 10:04    Post subject:
Ook dat zal ik navragen Luc.

AANBIEDING
Hierbij een aanbieding m.b.t. het seminar: als je een groep van minimaal 4 personen aanmeldt, betaal je geen 55 Euro p.p. maar 40 euro p.p.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum