Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Analoog Camara,s

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
andrea


Gender: Female
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 167
Location: katwijk aan-zee
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Nov 2005, 11:31    Post subject: Analoog Camara,s
Door de hobby van mijn man heb ik een aantal analoog camara,s van canon tot mijn beschikking van verschillende type,s
En ook de nodige canon lenzen .
Nu wil ik de analoog camara gaan uitproberen voor landschap fotografie ,
puur om te kijken het verschil van kwalieteit van digitaal en analoog .
Nu was mijn vraag welke type canon camara en lens kan ik daar het beste voor gebruiken.
En mijn idee was dan om de gemaakte foto,s op cd te laten zetten, en wilde weten of dan de kwaliteit van de foto,s ook goed blijft.
En wat voor fotorolletje,s ik daar voor moet gebruiken.
Heb A1 , AE1 , T50t/mT90 en verschillende EOS camara,s om te gebruiken. En lenzen in allerlei soorten .

Groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Nov 2005, 21:34    Post subject:
Andrea,
dat zijn een heleboel vragen tegelijk dus laat ik maar eens beginnen met een vraag terug te stellen (niet erg beleefd, ik weet het, maar ik doe het toch):
Waarom zou je naar analoog (terug) gaan? Het levert je een heleboel gedoe op met het scannen van de dia's of negatieven of wanneer je je foto's op CD laat zetten jaag je jezelf op kosten omdat je én films moet kopen én die moet laten ontwikkelen en weer op CD laten zetten.
Los daarvan heb je natuurlijk een hele leuke collectie speelgoed tot je beschikking. Ik heb zelf bijna 20 jaar lang met heel veel plezier een AE1 gebruikt, heerlijke camera! Ook de A1 kreeg altijd zeer goede recensies.
Groothoeklenzen (analoog is dat alles met minder dan 50 mm brandpuntsafstand) worden veel gebruikt voor landschapsfoto's, maar zoals Rudi ons ook heeft laten zien kun je juist ook met een korte tele heel mooi een landschap "vangen". Waarschijnlijk zit er tussen alle objectieven wel één die van gematigd groothoek tot een beetje tele gaat, bv iets van een 35-105 mm zoom. Met een dergelijk objectief zou je eerst eens kunnen uitproberen welke soort opnames je zelf leuk vindt om te maken.
Film is een heel persoonlijke keuze; er zijn mensen die zweren bij een bepaald merk of type. In jouw geval zou ik in 1e instantie gewoon een bekend merk kiezen, niet het duurste type en ongeveer 100 asa.
Hoop dat je hier wat aan hebt, maar wellicht dat andere gebruikers nog meer tips hebben.
groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
andrea


Gender: Female
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 167
Location: katwijk aan-zee
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 19 Nov 2005, 18:57    Post subject: Aziatisch lieveheersbeestje
Hallo Jaap
Op je vraag waarom ik analoog wil gaan fotograveren (trouwens vindt er niks onbeleefds aan om een vraag terug te stelen Smile ) omdat me dat gewoon erg leuk lijkt.
Zit wel is wat te spelen met de camara,s en lenzen te verwisselen ,en als ik dan de dia,s en foto,s bekijk uit de ouwe doos ,heb ik zelf het gevoel dat ze scherper zijn dan de digitalen .Maar is mijn mening er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het daar niet mee eens zijn .
Maar het lijkt me juist leuk om eens (ouderwets) te gaan fotograveren.
Puur uit nieuwsgierigheid ,en de koste daarvan neem ik dan maar voor lief .
Daarom ook mijn vraag met welke camara en lens je dan de beste resultaten hebt.
Heb geen zin elke camara uit te gaan teste dan wordt het inderdaad een beetje prijzig.
Maar bedankt voor je reactie .

Groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2005, 22:40    Post subject:
hi andrea,

De camera (voor film tenminste) maakt in principe niet zo veel uit, zolang de lens die je wilt gebruiken er op past. Je kunt het beste een camera gebruiken die aansluit bij je manier van fotograferen. Voor natuurfotografie ligt het gebruik van diafragma-voorkeur (en dan eventueel sluitertijd automaat) voor de hand (dan heb je controle over het gebied op de foto voor en achter het scherpstelpunt dat scherp is). Een knop voor scherptedieptecontrole is essentieel. Dit laatste hebben zowel de A-1 als de AE-1, die andere ken ik niet. De A-1 heeft sluitertijd automaat bij diafragma voorkeuze, AE-1 niet.

Welke lens je er op wilt zetten is een kwestie van smaak, en van hoe je de wereld ziet. Dat is niet zo moeilijk uitproberen trouwens. Je hoeft er niet eens een foto voor te maken, gewoon door de lens kijken.

Welke film is.... een kwestie van smaak en/of gemak. Het mooiste detail geven diafilms met iso64 of iso100. Hier kun je gericht informatie over vragen aan ervaren mensen die ook met film werken. Het makkelijkst is een wat lichtgevoeligere film, die geeft wel wat meer ruis, net als bij digitaal eigenlijk.

edit: en als je de dia's dan wilt gaan scannen... zelf een scanner kopen is erg kostbaar. Het leverde mij vorig jaar aan kwaliteit niet op wat ik er van hoopte, verre van. Ook het laten scannen lijkt me ook een beetje dubbelop, aangezien je een digitale camera klaar hebt liggen?

Veel succes,
Peter
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum