Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Vogels tellen en fotograferen in Iran

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Feb 2007, 20:04    Post subject: Vogels tellen en fotograferen in Iran
Op "verzoek" van Aad een kort verslagje van mijn verblijf afgelopen januari in Iran. Aanleiding voor de reis was idd een midwinter watervogeltelling waar we met 19 Hollanders aan hebben deelgenomen. We waren daar op uitnodiging van het Iraanse Department of Environment met als bijkomende doelstelling het trainen van hun veldmedewerkers in het tellen en identificeren van watervogels. Dit was na 2004 en 2005 de derde keer dat er een ploeg Nederlandse vogelaars hiervoor was uitgenodigd. In 2005 was ik ook van de partij en toen heb ik geteld in het noorden van het land in de provincie Golestan aan de Kaspische Zee. Omdat ik nu iets heel anders wilde had ik een voorkeur uitgesproken voor de provincie Sistan-Beluchistan en die ligt helemaal in het zuidoosten tegen de grens met Pakistan. Iran is een enorm groot land en de verschillen binnen het land zijn dan ook gigantisch; Golestan was niet zo heel anders als een iets minder ontwikkeld land rond de Middellandse Zee, maar Sis-Bel is echt een "derde wereld" regio iets wat de Iraniers zelf overigens ook vinden.
Na 2 dagen workshop in Tehran werden de teams verdeeld over het land en mochten we 2 weken lang vogels tellen. Doordat we over het hele land verspreid zaten waren de omstandigheden heel verschillend; sommige teams hebben temperaturen van -15 meegemaakt en volledig dichtgevroren bergmeren terwijl wij meestal bij +25 graden zaten te puffen. De tellingen zelf waren redelijk hard werken, iedere dag vroeg uit bed, soms wel 150 km rijden over slechte "wegen" naar het telgebied en daar dan afhankelijk van de situatie lopend, met een auto of vanuit een bootje de watervogels tellen. Al met al hadden we een heel succesvolle telling met van een aantal soorten ook internationaal belangrijke aantallen. Een paar hoogtepunten waren bv: Kroeskoppelikaan 1348, Marmereend 14, Grauwe Franjepoot 1200, Reuzenzwartkopmeeuw 4344 en (Grote) Kuifstern 558. De andere teams waarin bv de Birdpixers Arie Ouwerkerk en Harvey van Diek zaten hadden van andere soorten weer hoge aantallen.
Gelukkig was er tijdens de tellingen zo nu en dan ook even wat tijd om foto's te maken en na afloop van de telperiode kregen we door het DoE nog een driedaagse fieldtrip aangeboden waar we met alle teams samen naar hartelust konden vogelen en fotograferen. Daarbij hebben we met een aantal mensen ook nog een slachterij net buiten Bandar Abbas bezocht waar 100-en roofvogels zich tegoed deden aan het slachtafval zoals deze Steppearend.
Bij "toeval" ook nog terechtgekomen op een congres over ecotoerisme en leuke contacten gelegd met de enige reisorganisatie op dit gebied in Iran. Omdat 1 van de Nederlandse reisorganisaties waarvoor ik als gids optreed Iran graag als nieuwe bestemming zou gaan aanbieden kan het dus best zijn dat er volgend jaar een "commerciele" reis die kant opgaat. Ben wel benieuwd of daar interesse voor zou bestaan?!
Omdat ik meer fotografeer dan alleen vogels en Nederpix-materiaal heb ik besloten om ook een Pbase website aan te maken. Die is dus nog erg "under construction", maar er is al een gallery Iran 2007 waar jullie gerust een kijkje mogen nemen.
Als jullie nog vragen hebben over deze tamelijk onbekende, maar fascinerende fotografieplek hoor ik het wel Cool
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Feb 2007, 21:26    Post subject:
Hoi Jaap,
Leuk dat je gehoor hebt gegeven aan mijn oproep. Van de foto's, die je tot nu toe heb geplaatst, heb ik genoten. Onwijs leuk dat er 19 Hollanders voor zijn uitgekozen.
Kom je daar ook Europese trekvogels tegen, of houden die alleen maar de borden "Afrika 6000 km." aan. Toch ook wel weer mooi dat er ook in dit soort landen nog aan de vogels wordt gedacht. Bedant voor de info.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Feb 2007, 23:13    Post subject:
aadavg wrote:
....Kom je daar ook Europese trekvogels tegen, of houden die alleen maar de borden "Afrika 6000 km." aan. .....
Ja, er zullen zeker ook Europese vogels daar overwinteren, maar dat weet je natuurlijk alleen zeker als je een ring kunt aflezen en hoewel we goed hebben opgelet is dat ons niet gelukt. Soorten als bv Purperreiger en Grote Stern die we daar gezien hebben zullen waarschijnlijk voor een (groot?) deel uit Europa komen. Zou wel mooi zijn geweest als we daar tussen de mangroves een Texelse Lepelaar hadden kunnen aflezen Smile
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
john.bre


Gender: Male
Age: 59
Joined: 02 Feb 2006
Posts: 63
Location: oudenbosch
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Feb 2007, 14:17    Post subject:
wat een prachtige platen daar zou ik ook wel eens heen willen!
groeten john
_________________
camera canon eos3 +canon 20d+canon1dmk2n
1.4en2.0covertor
canon 500/4.0 is usm en 300/4.0 is usm
en 17-40/4.0 usm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum