Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Winter/sneeuwfoto's

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 22:20    Post subject: Winter/sneeuwfoto's
Ik heb 5 bewerkingen in het werkalbum gezet ter discussie en lering...
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=30792
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=30790
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=30787
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=30786
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=30783

Mijn educated guess is dat er veelal teveel vertrouwd wordt op de prachtige automatieken van de moderne camera's die vervolgens tientallen punten de mist ingaan omdat automatieken nu eenmaal per definitie op gemiddelde waarden zijn afgesteld.

Het lijkt me leuker het geheel hier evt. te bediscussiëren dan apart onder iedere foto.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 22:59    Post subject:
Egon,
Had graag de foto's bekeken maar als je ze aanklikt krijg je algemene fout, categorie bestaat niet.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 23:14    Post subject:
Martine, in dat geval ben je nog geen "werkalbumgebruiker". Als dat wel wil worden kun je hierboven op "Gebruikersgroepen" klikken en dan werklabum kiezen. De rest wijst zich zelf.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 23:34    Post subject:
Aha....nu zie ik dat je ook op het forum begonnen bent.

Wat mij betreft een erg goede aktie. Motto bij sneeuw, wel 1 tot 3 stops overbelichten (vooral bij bewolkt weer)
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 18:34    Post subject:
Nou, hier is lekker veel respons op gegeven!!! Zeker diegene die de "nachtfoto's" van de sneeuwlandschappen aanleverden moeten hier toch minstens reageren. Wanneer er een lulverhaal wordt gelanceerd op dit forum kunnen we drie bladzijden vullen. Wanneer er iets kritisch komt of iets leerzaams .............. geen reacties.
Ik heb ook een aantal foto's uit het tijdelijke opgeknapt. Er komen wel reactie's, maar diegene die de foto's hebben gemaakt hebben hem waarschijnlijk niet eens bekeken, laat staan becommentariëerd.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand Breuker


Gender: Male

Joined: 13 Nov 2005
Posts: 29
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 22:05    Post subject:
Wat het is met sneeuwfoto's of eigenlijk alle andere "extreme" lichtomstandigheden is, is dat mensen teveel vertrouwen op de automaat. De lichtmeter gaat er namelijk van uit dat alle opnamen neutraal grijs getint zijn en daardoor worden lichte opnamen (sneeuw) vaak onderbelicht en donker opnamen (avond, voor zon op, na zon onder, etc.) te licht. Ik merk echter vaak dat mensen niet goed weten hoe ze de belichting van een camera in moeten stellen om tot het gewenste resultaat te komen. Voorheen in de analoge fotografie moest je gewoonweg verstand hebben van belichting. Zeker onder of onderbelichte dia's zouden zonder belichtingcorrecties vaak in het ronde archief belanden. Het instellen van de correcte belichting blijft in de digitale fotografie ook belangrijk alleen hebben we nu wel de ultieme check in de vorm van een histogram die we direct kunnen bekijken. Mensen, die weten hoe ze een histogram kunnen lezen en daarnaast weten hoe ze de belichting aan moeten passen kunnen in feite altijd de juiste instellingen kiezen.

Just my 2 cents
_________________
Groet

Hillebrand
www.pixus.nl
www.fotografie.nl
www.breuker-fotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 22:19    Post subject:
Tja...Eerlijk gezegd heb ik ook 1 foto ingestuurd van sneeuw op het strand. Deze opname heb ik expres 1 stop onderbelicht !!! Juist omdat ik dat persoonlijk gewoon heel erg mooi vind. De "sfeer" op het strand tijdens de sneeuwbui was zowieso heel erg grijs, en juist dát wilde ik nog iets extra benadrukken. 'k Vind er ook helemaal niets mis mee als sneeuwfoto's supermooi wit zijn, maar soms kan iets donkerder juist weer net even mooier zijn (mijn smaak hoor !)
gr. Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand Breuker


Gender: Male

Joined: 13 Nov 2005
Posts: 29
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 22:22    Post subject:
Over smaak valt niet te twisten! Ieder heeft gelukkig zijn eigen ideeen en voorkeuren. Daar is niets mis mee en het is fantastisch als je de "baas" bent over je toestel, zodat je de belichting kan aanpassen zoals je het zelf wilt.

Gr

Hillebrand
_________________
Groet

Hillebrand
www.pixus.nl
www.fotografie.nl
www.breuker-fotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 22:23    Post subject:
Quote:
De "sfeer" op het strand tijdens de sneeuwbui was zowieso heel erg grijs, en juist dát wilde ik nog iets extra benadrukken.


Bij de foto van Cor was dit ook het geval, en dat vond ik heel mooi. De bewerking is wat te licht, en verwoord niet echt goed de situatie op dat moment (dat weet Cor zelf het beste). En al was het in het echt lichter dan op de foto: het brengt toch een sfeer met zich mee.

Over de andere foto's had ik geen uitgesproken mening,

Groet, Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 1:03    Post subject:
Ik geloof dat het hier niet om smaak moet gaan; ik heb over geen van de 5 bewerkte foto's een "oordeel" doch heb ze slechts ge/misbruikt als voorbeelden ter discussie.
De bewerkingen zitten zeer dicht bij - gemeten - neutraal/correct. Met de contrastschuif ben ik zeer aan de conservatieve kant geweest en me tevreden gesteld met de lichtste delen rond 235 i.p.v. 255.

Ik geloof niet in opzettelijk onderbelichten omdat het technisch per definitie laakbaar is (ruis, modderkleuren, etc.). Beter is, als dat dramatiek dient, dit achteraf op de computer in een goed tekenprog te regelen, vergelijkbaar met die goeie ouwe DOKA.

Opgemerkt is reeds bij overwegend lichte onderwerpen stops te overbelichten. Daarmee wordt natuurlijk bedoeld "in relatie tot wat je belichtingsmeter aangeeft" want die meten tegenwoordig (door de lens) slechts gereflecteerd licht, geen bronlicht (opvallend licht). Bronlichtmeting (wie weet dat nog, de belichtingsmeter met zo'n wit bolletje?) is in doorsnee veel betrouwbaarder zonder dat je uitgebreide proefseries moet maken omdat je er wel 3 stops naast kan zitten. Andere optie is meting a.d.h.v. kodak-grijskaart. Het gaat nogmaals niet om (al dan niet opzettelijk) over- of onderbelichten maar om juist belichten; ook highkey/lowkey opnamen zijn feitelijk juíst belicht! Tot zover de methoden uit mijn oude doos want er is een uitstekend modern alternatief voor: proefopnamen maken en het HISTOGRAM daarvan beoordelen. Idea
Wie doet dat Question
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 5:19    Post subject:
@Egon
Ah oke...nu snap ik wat je bedoelt Wink Dat in het veld licht meten, van vroeger, dat herken ik wel, want op die manier deed mijn vader dat ook. Met een histogram ?? Ik wil graag weten hoe dat werkt Exclamation Heb hier nog nooit van gehoord namelijk.
gr. Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
klomp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 16 Oct 2005
Posts: 97
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 19:24    Post subject:
Omdat ik de laatste dagen weinig tijd heb gehad, zal ik nog even reageren op de bewerkte foto's van Egon. En wat volgens Aad nachtfoto's van sneeuwlandschappen zijn. Alhoewel, Aad alleen Cor een commentaar gegeven heeft en geen enkele andere sneeuwfoto lijkt het mij niet verstandig om nu zulke uitspraken te doen dan had hij commentaar op de nachtfoto's moeten geven. Op de eerste plaats wil ik Egon bedanken voor de bewerkingen. Ik heb mijn camera nooit op de automaat staan, stel altijd handmatig in. En over smaak valt niet te twisten, de maker weet alleen hoe de werkelijkheid bij het maken van de foto was. Soms zijn foto's mooier als ze lichter zijn, maar de werkelijkheid kan dan anders geweest zijn.De nostalgische winterprent die egon bewerkt heeft vind ik te licht, het was een grauwe sneeuwlucht wat al haast overging in motregen de werkelijkheid was donkerder. De andere foto had misschien iets lichter gekund maar de groene waas zit er zeker niet in, dat is de weerschijn van de onderkant van de takken. Nu zit er iets een roze gloed overheen. Ik zal de originele volgende week ook nog eens anders bewerken en in het werkalbum plaatsen. En dan zien wat jullie er van vinden.

Groet Cees.
_________________
FUJI Finepix S9500,
Cannon EOS 400D, Kitlens, 200mm lens, Tamron 90 mm 2.8 macrolens.


Last edited by klomp on Fri 16 Feb 2007, 23:50; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 19:40    Post subject:
@ Sonja,

Ik zal vanavond een stukje over het histogram maken. Met enkele voorbeelden. Ik zet dit apart op het forum onder de titel Histogram. Dan is het later gemakkelijker terug te vinden.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 21:20    Post subject:
@Hendrik
Super !! en alvast bedankt
gr. Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum