Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Wat is jouw workflow?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 20:30    Post subject: Wat is jouw workflow?
Ha allen

Naar aanleiding van Ron Poot bij deze foto van mij, en natuurlijk het seminar van afgelopen zaterdag, ben ik wel benieuwd wat jullie allemaal met je foto's doen, wat jullie workflow is.

Zoals we zaterdag geleerd hebben, kun je daar een hoop tijd mee winnen als je dat een beetje efficient weet te doen. Dus wie weet kunnen we wat van elkaar leren.

Ik zal zelf de aftrap geven, niet dat die zaligmakend is, maar dan heb ik in ieder geval Ron antwoord gegeven Smile

Als ik thuis kom zet ik mijn foto's op de computer met Photo Mechanic. Het voordeel hiervan is dat ik de foto's meteen van een naam kan voorzien (in mijn geval: opnamedatum_opnameplaats_001.cr2). Ook kan ik hier een paar velden van de IPTC data invullen (het deel dat voor alle foto's gelijk is). Als ik ze dan op de computer heb staan, maak ik hier de eerste selectie. De slechte foto's gaan meteen de prullebak in, en sterk op elkaar lijkende foto's ook. Op deze manier hou ik alleen goede foto's over, zonder veel dubbele te hebben.

Vervolgens laad ik deze foto's in mijn database. Hiervoor gebruik ik Imatch photomanagement. Op het seminar werd Iview mediaPro hiervoor gebruikt, maar Imatch heeft volgens mij ongeveer dezelfde functies voor de helft van de prijs.
Dit programma gebruik ik dus om te zorgen dat ik mijn foto's nog eens terug kan vinden, zonder allemaal mappen langs te moeten. Hier vul ik ook de overige IPTC-velden in (vooral keywords zijn belangrijk, daarmee kun je je foto terugvinden).

Voor de bewerking van de echt goede foto's (dat is meestal maar een klein deel van wat ik in de database zet, en een nog kleiner deel van wat ik maak) gebruik ik twee programma's: Rawshooter Essentials voor de bewerking van de raw-bestanden (is overgenomen door adobe, en niet meer te downloaden, helaas) en photoshop cs voor de bewerking van de jpegs. Deze bewerkingen zet ik weer in een map per onderwerp bij elkaar (bij dieren/planten per soort, landschappen per locatie) die ook weet in mijn database terrecht komen.

Tenslotte maak ik (tenminste, ga ik doen) zodra ik 4gig aan originelen heb, een backup op dvd, zodat ik die op een veilige plek neer kan leggen. De originelen bewaar ik (tenminste, ga ik doen) op een externe harde schijf, en de bewerkingen (die ik het meest gebruik) op mijn laptop. Op deze manier hoop ik het risico op verlies van bestanden te beperken.

Goed, ik hoop dat het nog te volgen was. Ik gebruikte vooral voor de eerste stappen (inladen, hernoemen) een aantal verschillende programma's, en het in de database zetten gebeurde veel minder practisch. Dus het seminar was behalve erg gezellig ook nog nuttig.

En ik ben dus wel benieuwd naar wat jullie allemaal met je foto's doen.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Tue 27 Feb 2007, 21:14; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 20:51    Post subject:
Sinds kort benoem ik mijn foto's als dd-mm-jjjj_0001 , het nummer loopt dan uiteraard vanzelf op.
Dit werkt heel handig, misschien is plaatsvermelding makkelijker voor opzoeken (dank voor de tip, arjen)
Maar ik zit wel met een probleem: de vorige foto's hebben nog een mooi IMG_0001.jpg naampje, hoe kan ik dat omzetten naar het 'nieuwe systeem'?

Verder bedankt voor al je info,
Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 20:55    Post subject:
Adri Clements wrote:
Maar ik zit wel met een probleem: de vorige foto's hebben nog een mooi IMG_0001.jpg naampje, hoe kan ik dat omzetten naar het 'nieuwe systeem'?


Heb je bij je 400D ook het programma Digital Photo Professional gekregen? Dat gebruikte ik eerst om mijn foto's te hernoemen. Daar kun je hele mappen tegelijk herbenoemen.
Of anders met de demoversie van Photo Mechanic.

Overigens zou je er ook aan kunnen denken om de naam van het onderwerp erin te zetten. Heb ik niet voor gekozen, want dat is vaak wel duidelijk op de foto te zien (en staat ook al in de ICTP-gegevens, net als de opnameplaats overigens).

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 21:26    Post subject:
arjen drost wrote:
Heb je bij je 400D ook het programma Digital Photo Professional gekregen?


Jep, maar ik wist niet dat die functie er ook op zat, ga eens op een regenachtige zaterdag alles overzetten Cool

arjen drost wrote:
Ook kan ik hier een paar velden van de IPTC data invullen (het deel dat voor alle foto's gelijk is).


Kan dat ook bij Digital Photo Professional?

Bedenk me nu opeens dat plaatsaanduiding in de naamgeving makkelijk is, heb zelf het probleem dat ik 5x naar dezelfde plek ben geweest, en alle 5 de series staan in verschillende mappen. Dan is zoeken naar een bepaalde foto best lastig. Als ik nou de plaats erbij zet, heb ik alle 5 de series onder de 'zoekresultaten'.

Groet, Adri
ps. Super bedankt dat je dit topic starte!
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 21:31    Post subject:
Adri Clements wrote:
arjen drost wrote:
Ook kan ik hier een paar velden van de IPTC data invullen (het deel dat voor alle foto's gelijk is).


Kan dat ook bij Digital Photo Professional?


Eigenlijk geen idee. Dat heb ik daar nooit in gedaan, en heb het programma er net afgegooid. Gebruik het nu toch niet meer.
Zou je dus even moeten kijken. Het kan in ieder geval wel in photoshop, maar dan moet je het voor elke foto apart doen. Misschien dat Zoombrowser (zit ook vast bij je camera) het wel kan.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 7:20    Post subject:
Adri Clements wrote:
Sinds kort benoem ik mijn foto's als dd-mm-jjjj_0001 , het nummer loopt dan uiteraard vanzelf op.


Hallo Adri,

Waarom doe je het zo, en niet als jjjj-mm-dd_0001? Het voordeel van deze methode is dat je je foto's altijd op chronologische volgorde hebt staan. Kijk in dit verband ook eens naar de NIDF-norm.

Om foto's in grotere hoeveelheden te hernoemen en IPTC-velden in te vullen kun je eens kijken naar Downloader Pro. Een hulpmiddeltje van Microsoft om IPTC-velden in te vullen of te wijzigen is Photo Info.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Sep 2005
Posts: 45
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 8:43    Post subject:
Ik gebruik AF5 rename your files, werkt snel en met hele series tegelijk.
Programma is gratis te downloaden.
http://www.fauland.com/af5.htm
_________________
Canon CPS member
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 11:42    Post subject:
Mijn workflow is als volgt:

Wanneer de foto's op meerdere geheugenkaarten staan: eerst alle foto's verzamelen op een multimediaspeler (een externe harddisk van 80GB met een beeldscherm). Deze gebruik ik ook om tijdens vakanties de geheugenkaarten te legen. Wanneer ik slechts één geheugenkaart moet overhalen naar de PC plug ik de kaartlezer direct in de computer.

Vervolgens de foto's ophalen en naar de PC overbrengen m.b.v. Downloader Pro. In dit programma worden de foto's hernoemd naar een bestandsnaam volgens de formule NNNNjjjjmmdd-xxxx, waarbij NNNN mijn initialen zijn (in mijn geval JJG-, en xxxx een volgnummer van 4 cijfers, per dag te beginnen met 0001. Tevens wordt een bijschrift gegenereerd vanuit de ExIF data met het cameramodel, brandpuntsafstand, ISO-waarde, diafragma en sluitertijd; copyright-informatie toegevoegd; mijn naam als maker van de foto en tot slot de plaats waar de foto gemaakt is. Dit alles wordt weggeschreven naar de IPTC-velden. Per jaar heb ik een (sub)map, in deze mappen eventueel ook nog submappen met bijzondere 'gebeurtenissen', zoals een vakantie. Eventuele RAW-files kunnen, indien gewenst, in een aparte submap worden opgeslagen.

Voor het organiseren van de foto's gebruik ik de organizer die geleverd is bij Adobe Photoshop Elements. Hier deel ik alle foto's in categorieën in, en voorzie ik ze van een tag. De categorieën waar de foto's in geplaatst zijn alsmede de tags worden vervolgens weer weggeschreven naar de keywords in de IPTC-data.

Voor het bewerken gebruik ik Photoshop Elements, dit programma open ik vanuit de organizer, voordeel hiervan is dat de bewerking samen met het origineel kan worden opgeslagen in een zogenaamde versieset, en dat de bewerkte foto dezelfde tags en categorieën krijgt toebedeeld als het origineel.

Mijn foto's staan allemaal op een externe harde schijf. Aan het begin en aan het einde van elke week wordt er een totale backup gemaakt van al mijn databestanden, dus niet alleen van mijn foto's. Dagelijks worden hier de nieuwe en de gewijzigde bestanden aan toegevoegd. Hiervoor gebruik ik een Iomega REV verwisselbare harde schijf. Ik heb in totaal drie backup-sets, die wekelijks rouleren, de totale backup wordt steeds gemaakt zowel vlak voor als vlak na het verwisselen van de schijf. De backupset waarmee ik bezig ben zit in de REV-drive, de backup van een week ervoor ligt op een andere plaats in mijn huis, de backup van de week daarvoor ligt buitenshuis op mijn werkplek.

Joop Gerretse
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 12:10    Post subject:
workflow:
1 fotos maken, vanaf het scherm het allerergste weggooien. (afgeraden door NIDF)
Stofreferentiefoto's maken voor en na reinigen sensor (zie birdpix-item).

1a met vakantie/op tochten: foto's van geheugenkaart inlezen in mobiele hardeschijf, controleren of het schrijven gelukt is (afgeraden door NIDF die stellen direct back-up maken) en kaartje in camera formateren. Bidden dat dit goed gaat en de schijf niet crasht.

2 van kaart of van harde schijf importeren en hernoemen met Picture Project (importeren vanaf harde schijf of "transfer" vanaf kaartje). Naam is PW-jaarmddg-originele filenaam van de camera. Dus iets als PW-20070223-DSC_5166.
2a In Rawshooter essentials kijken welke foto's zeker weg kunnen (afgeraden door NIDF). Het zou kunnen dat ik 2 en 2a in de toekomst met photomechanic oid ga doen.

4 Invoeren in iView. heb ik net gekocht, moet nog kijken hoe ik dit ga doen en in welke fase ik IPTC ga invullen. In ieder geval scheiden van familie en overige foto's. Waarschijnlijk opslaan van foto's in directories per maand. Ook zonder database kan ik dan foto's redelijk makkelijk vinden (bijvoorbeeld met rawshooter essentials). Ik zal voorlopig de dvd's echt als back-up gebruiken en vooral werken vanaf de harde schijven.

5 Afwerken in capture nx, opslaan wijzigingen in de originele NEF.
Eventueel poetswerk in photoshop elements.
Hoe ik omga met terugvinden van latere aanpassing dan de eerstgedane moet ik nog uitvinden. (anderzijds, dat gaat steeds sneller. 2 minuten voor een foto is geen uitzondering meer).

6 ik heb een back-up van mijn huidige systeem op harde schijf (nu nog opgeslagen per onderwerp in mappen. Tzt ga ik dit overzetten in opslag per datum). Als ik een DVD aan foto's bij elkaar heb (wijkt af van NIDF), deze branden, en dan meteen een kopie van de database er bij zetten.

7 een professioneler fotograaf zou ik aanraden zich meer aan de NIDF-norm te houden. Zal ik ook gaan doen als ik zelf professioneler werk.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 14:49    Post subject:
Iedereen maakt braaf back-ups en dat is ook verstandig. Echter hier meen ik wel iets te kunnen toevoegen omdat ik zelden iets verneem over risico's in back-up discipline.

Kort geleden vertelde een zeer betrouwbare kennis, uiterst professionele microsoft profi (3e lijns hulp, dan moet 'ie toch wel wat weten en kunnen, toch?) mij kort samengevat: "ik ben veel data kwijt omdat ik altijd feitelijk verkeerd en risicovol back-ups maakte, nml. een tweevoudige back-up i.p.v. een 2e back-up van de gecontroleerde 1ste back-up. Het effect was dat ik mijn gecorrumpeerde filestructuur 2x op back-up had... blij dat het niet voor een klant was!."

Dus: hou de onderlinge technische zelfstandigheid van discipline in de gaten!
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:01    Post subject:
egon wrote:
"ik ben veel data kwijt omdat ik altijd feitelijk verkeerd en risicovol back-ups maakte, nml. een tweevoudige back-up i.p.v. een 2e back-up van de gecontroleerde 1ste back-up. Het effect was dat ik mijn gecorrumpeerde filestructuur 2x op back-up had...

Dus: hou de onderlinge technische zelfstandigheid van discipline in de gaten!


Eh?
Dit kan ik even niet volgen, behalve dan dat de kennis misschien een backup gemaakt heeft van iets wat al niet goed zat.

Wel kun je overigens zelf gemakkelijk controleren of je backup-discipline goed werkt door geregeld eens een backup terug te zetten op een alternatieve locatie. Krijg je hier je bestanden weer in duidelijk leesbare vorm terug dan zit het met de backup wel goed.
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:13    Post subject:
JoopG wrote:
egon wrote:
"ik ben veel data kwijt omdat ik altijd feitelijk verkeerd en risicovol back-ups maakte, nml. een tweevoudige back-up i.p.v. een 2e back-up van de gecontroleerde 1ste back-up. Het effect was dat ik mijn gecorrumpeerde filestructuur 2x op back-up had...

Dus: hou de onderlinge technische zelfstandigheid van discipline in de gaten!


Eh?
Dit kan ik even niet volgen, behalve dan dat de kennis misschien een backup gemaakt heeft van iets wat al niet goed zat.

Precies!
Nu is het veiligheidsrisico dat je nooit kan weten wanneer er iets niet goed zit. Alleen (zoveel mogelijk) te ondervangen met 2 onafhankelijke, tussentijds gecontroleerde back-ups.
JoopG wrote:
Wel kun je overigens zelf gemakkelijk controleren of je backup-discipline goed werkt door geregeld eens een backup terug te zetten op een alternatieve locatie. Krijg je hier je bestanden weer in duidelijk leesbare vorm terug dan zit het met de backup wel goed.

Indien niet ben je dus te laat.

Voor de duidelijkheid zal ik nog een keer proberen te verwoorden wat er gebeurd is: deze meneer kreeg een probleem in de brondata filestructuur, die vervolgens automatisch 2x geback-up'd werd waardoor de 2 back-ups eveneens waardeloos werden.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:33    Post subject:
Nog even over de naamgeving,

JoopG wrote:
Waarom doe je het zo, en niet als jjjj-mm-dd_0001?


arjen drost wrote:
Misschien dat Zoombrowser (zit ook vast bij je camera) het wel kan.


Bij Digital Photo Professional kan het volgens mij niet, maar bij Zoombrowser wel, heb net even beide programma's uit zitten pluizen.

Voor de naamgeving geeft Zoombrowser verschillende mogelijkheden, bijv. jjjj-mm-dd_New Name_0001.xxx, of zonder datum/nieuwe naam, etc.
In ieder geval staat hier het jaar vooraan, dus doe ik dat wel. Ook met het oog op de NIDF-norm, die zal ik voorlopig niet nodig hebben, mss later wel, dus doen ik het gelijk maar via die norm.
Die keywords zijn trouwens heel handig! Kost wel veel werk om van 1.5 jaar alles te keywoorden, maar het is beter dan mn 'oude systeem'.

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips,
Adri.
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:41    Post subject:
Adri Clements wrote:
Bij Digital Photo Professional kan het volgens mij niet, maar bij Zoombrowser wel, heb net even beide programma's uit zitten pluizen.


Ik heb het tot deze week telkens in DPP gedaan, en al mijn oude foto's staan toch echt in het formaat jjjj-mm-dd, dus ook daar moet het kunnen (kan het niet precies meer nakijken, maar het zit onder "ctrl r", of onder "alt r").

Probeer het alleen wel zo efficient mogelijk te doen, dwz. met zo weinig mogelijk programma's. Dan ben je zo weinig mogelijk tijd kwijt met dit soort administratieve handelingen, en kun je weer meer het veld in (ook erg aanlokkelijk met dit weer Confused)

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:54    Post subject:
arjen drost wrote:
Probeer het alleen wel zo efficient mogelijk te doen, dwz. met zo weinig mogelijk programma's.


Doe ik denk ik alleen met zoombrowser, kan ook nog even kijken naar 'DDP', mss gaat het daar makkelijker.

- Ik heb mijn foto's nu geordend in mappen als (bijv. in Mijn Documenten):
Foto's/01-01-2006_01-12-2006/Natuur/Landschappen,
Dus eigenlijk een boomschema, dat erg ver uitloopt. Het is heel lastig om een foto op te zoeken, vaak zit ik in de verkeerde periode te vissen. Zou je adviseren om te ordenen op datum, of op onderwerp?

- Nog wat: in DDP kan je RAW foto's gelijk bewerken in PS (DDP/Tools/Transfer to Photoshop), dan worden het tiff bestanden. Goed, het worden dan hele scherpe foto's, maar het is dan wel een foto van pak'mbeet 50 MB. Wat is er aan tiff anders dan aan CR2/RAW?
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 16:07    Post subject:
Adri Clements wrote:
- Ik heb mijn foto's nu geordend in mappen als (bijv. in Mijn Documenten):
Foto's/01-01-2006_01-12-2006/Natuur/Landschappen,
Dus eigenlijk een boomschema, dat erg ver uitloopt. Het is heel lastig om een foto op te zoeken, vaak zit ik in de verkeerde periode te vissen. Zou je adviseren om te ordenen op datum, of op onderwerp?


Om foto's te zoeken gebruik ik dus Imatch en de IPTC data. Dan maakt het eigenlijk niet uit hoe je je foto's geordend hebt, er word gewoon op trefwoord gezocht, en je krijgt alle foto's met dat bepaalde trefwoord (of combinatie van trefwoorden).
De originelen laat ik gewoon in een map per datum staan. Dan kan ik ze makkelijk op dvd branden als backup.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 16:19    Post subject:
arjen drost wrote:
Adri Clements wrote:
- Ik heb mijn foto's nu geordend in mappen als (bijv. in Mijn Documenten):
Foto's/01-01-2006_01-12-2006/Natuur/Landschappen,
Dus eigenlijk een boomschema, dat erg ver uitloopt. Het is heel lastig om een foto op te zoeken, vaak zit ik in de verkeerde periode te vissen. Zou je adviseren om te ordenen op datum, of op onderwerp?


Om foto's te zoeken gebruik ik dus Imatch en de IPTC data. Dan maakt het eigenlijk niet uit hoe je je foto's geordend hebt, er word gewoon op trefwoord gezocht, en je krijgt alle foto's met dat bepaalde trefwoord (of combinatie van trefwoorden).
De originelen laat ik gewoon in een map per datum staan. Dan kan ik ze makkelijk op dvd branden als backup.

Groeten, Arjen


Ok, bedankt!
Als ik tijd heb ga ik aan de slag Cool

Edit:
Adri Clements wrote:
Nog wat: in DDP kan je RAW foto's gelijk bewerken in PS (DDP/Tools/Transfer to Photoshop), dan worden het tiff bestanden. Goed, het worden dan hele scherpe foto's, maar het is dan wel een foto van pak'mbeet 50 MB. Wat is er aan tiff anders dan aan CR2/RAW?


Iemand hier nog een antwoord op?

Groet, Adri
_________________
Canon user


Last edited by Adri Clements on Wed 28 Feb 2007, 20:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 17:29    Post subject:
Hallo Egon,

egon wrote:
JoopG wrote:
Dit kan ik even niet volgen, behalve dan dat de kennis misschien een backup gemaakt heeft van iets wat al niet goed zat.

Precies!
Nu is het veiligheidsrisico dat je nooit kan weten wanneer er iets niet goed zit. Alleen (zoveel mogelijk) te ondervangen met 2 onafhankelijke, tussentijds gecontroleerde back-ups.


In dit geval kun je dus controleren wat je wilt, maar dat had allemaal niets uitgehaald. Een goede backup van foute gegevens levert na terugzetten dezelfde foute gegevens op.

egon wrote:
JoopG wrote:
Wel kun je overigens zelf gemakkelijk controleren of je backup-discipline goed werkt door geregeld eens een backup terug te zetten op een alternatieve locatie. Krijg je hier je bestanden weer in duidelijk leesbare vorm terug dan zit het met de backup wel goed.

Indien niet ben je dus te laat.


Dat ben ik niet met je eens. Een backup terugzetten om te kijken of de backup wel goed gemaakt is doe je (ik althans) op een moment dat er nog geen problemen zijn. Blijkt de backup niet goed te zijn, dan heb je nog ruimschoots de tijd om uit te zoeken waar het probleem zit en dit vervolgens te herstellen. Van te laat zijn is dus in het geheel geen sprake.

egon wrote:
Voor de duidelijkheid zal ik nog een keer proberen te verwoorden wat er gebeurd is: deze meneer kreeg een probleem in de brondata filestructuur, die vervolgens automatisch 2x geback-up'd werd waardoor de 2 back-ups eveneens waardeloos werden.


Wat hier is misgegaan is dat deze meneer blijkbaar niet kon terugvallen op backups die gemaakt waren voordat het probleem ontstond (hadden de nieuwe backups, ditmaal dus van de foute gegevens, de oude misschien overschreven???).

Hier wordt dus gelijk het voordeel van mijn backup-systeem duidelijk. Alle backups die gemaakt zijn in de afgelopen 3 weken heb ik nog, in het meest ongunstige geval ben ik dus 3 weken aan gegevens kwijt. Het moet wel heel gek lopen wil je een probleem pas na meer dan 3 weken ontdekken.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 18:30    Post subject:
JoopG wrote:
Hallo Egon,

egon wrote:
JoopG wrote:
Dit kan ik even niet volgen, behalve dan dat de kennis misschien een backup gemaakt heeft van iets wat al niet goed zat.

Precies!
Nu is het veiligheidsrisico dat je nooit kan weten wanneer er iets niet goed zit. Alleen (zoveel mogelijk) te ondervangen met 2 onafhankelijke, tussentijds gecontroleerde back-ups.


In dit geval kun je dus controleren wat je wilt, maar dat had allemaal niets uitgehaald. Een goede backup van foute gegevens levert na terugzetten dezelfde foute gegevens op.
Had alles uitgehaald. Immers, dan was de 2e back-up niet aangetast geweest en de schade beperkt tot de voorlaatste back-up.
JoopG wrote:

egon wrote:
JoopG wrote:
Wel kun je overigens zelf gemakkelijk controleren of je backup-discipline goed werkt door geregeld eens een backup terug te zetten op een alternatieve locatie. Krijg je hier je bestanden weer in duidelijk leesbare vorm terug dan zit het met de backup wel goed.

Indien niet ben je dus te laat.


Dat ben ik niet met je eens. Een backup terugzetten om te kijken of de backup wel goed gemaakt is doe je (ik althans) op een moment dat er nog geen problemen zijn.

Onzorgvuldig geformuleerd. Wat je bedoelt is "op een moment dat je nog geen problemen waarneemt".
JoopG wrote:
Blijkt de backup niet goed te zijn, dan heb je nog ruimschoots de tijd om uit te zoeken waar het probleem zit en dit vervolgens te herstellen. Van te laat zijn is dus in het geheel geen sprake.

egon wrote:
Voor de duidelijkheid zal ik nog een keer proberen te verwoorden wat er gebeurd is: deze meneer kreeg een probleem in de brondata filestructuur, die vervolgens automatisch 2x geback-up'd werd waardoor de 2 back-ups eveneens waardeloos werden.


Wat hier is misgegaan is dat deze meneer blijkbaar niet kon terugvallen op backups die gemaakt waren voordat het probleem ontstond (hadden de nieuwe backups, ditmaal dus van de foute gegevens, de oude misschien overschreven???).

Exclamation Nu snap je het.
JoopG wrote:
Hier wordt dus gelijk het voordeel van mijn backup-systeem duidelijk. Alle backups die gemaakt zijn in de afgelopen 3 weken heb ik nog, in het meest ongunstige geval ben ik dus 3 weken aan gegevens kwijt. Het moet wel heel gek lopen wil je een probleem pas na meer dan 3 weken ontdekken.

Het verhaalde probleem werd binnen 10 minuten ontdekt. Gaat het niet over.

Alle backups van terabites aan data, 2x/week verzameld, over 3 weken bewaren??? Die back-ups moeten wel fysiek onafhankelijk zijn anders schiet het nog niet op. Je kunt daar eigenlijk nog plaats-onafhankelijk bij verdisconteren (een back-up in een "kluis" ergens anders of online).

Anyhow, back-up discipline is een lastig onderdeel van workflow, dat blijkt wel. Het beschreven probleem ontstond door breed gebruikte wijze van werken, nml. automatisch synchroonschrijven.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 19:58    Post subject:
Hallo Egon,

egon wrote:
Alle backups van terabites aan data, 2x/week verzameld, over 3 weken bewaren??? Die back-ups moeten wel fysiek onafhankelijk zijn anders schiet het nog niet op. Je kunt daar eigenlijk nog plaats-onafhankelijk bij verdisconteren (een back-up in een "kluis" ergens anders of online).


Bij mij zijn het (nog) geen terabytes, maar nog steeds gigabytes en is het qua grootte nog enigszins te behappen. Ik gebruik inderdaad fysiek onafhankelijke backupsets, waarvan er eentje bij de PC ligt (voor als de schijf crasht), eentje op een veilige plaats elders in huis ligt (voor als de PC met toebehoren gestolen wordt) en eentje op een veilige plaats buitenshuis (voor als mijn huis afbrandt). Deze sets rouleren volgens een wekelijks schema.

Feitelijk werk ik min of meer volgens het grootvader-vader-zoon principe. Op zondagavond wordt een volledige backup gemaakt, waarna de backupsets worden gerouleerd. Op maandag t/m zaterdag worden backups gemaakt van de nieuwe en gewijzigde bestanden, met dien verstande dat de backup van maandag nu nog alle bestanden bevat (moet ik nog anders in mijn programma zien in te stellen). Vervolgens op zondag weer de volledige backup, waarna de sets weer worden gerouleerd.

egon wrote:
Anyhow, back-up discipline is een lastig onderdeel van workflow, dat blijkt wel.


Dat is een waarheid als een koe. Vooral de discipline (of juist het gebrek daaraan) is vaak het zwakke punt. Het moet een vaste gewoonte zijn, liefst geautomatiseerd. Dat geldt overigens niet alleen voor fotografen, maar voor iedereen die belang hecht aan zijn gegevensbestanden.

egon wrote:
Het beschreven probleem ontstond door breed gebruikte wijze van werken, nml. automatisch synchroonschrijven.


Ging het hier toevallig om een RAID-systeem, waarbij de data synchroon naar twee schijven tegelijk wordt weggeschreven, en waarbij de ene schijf een mirror is van de andere? En is er hier van elke schijf afzonderlijk en onafhankelijk van de andere een backup gemaakt? Zo ja, dan snap ik het nu helemaal. Dit systeem biedt behoorlijk wat veiligheid ingeval van een schijfcrash (moet je natuurlijk wel zeer regelmatig controleren of ze het nog allebei doen, want als er eentje crasht merk je dat niet gelijk), maar als je bestandssysteem naar de filistijnen is dan zijn de rapen gaar.

Moraal van dit verhaal: Overschrijf nooit, maar dan ook nooit je meest recente backup Idea

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 15:19    Post subject:
Vooruit dan maar, met de billen bloot; mijn "workflow" of wat daar voor moet doorgaan Wink
Bijna altijd fotografeer ik in Raw, Adobe RGB en bijna alle instellingen zoals contrast, scherpte en verzadiging op "neutraal". Selecteren in het veld doe ik eigenlijk nooit, ik heb heel slechte ervaringen met het beoordelen op het kleine schermpje van de 20D en met 3.5 Gb aan kaartjes kan ik meestal wel een dag vooruit.
Ik kreeg bij mijn camera twee programma's waar ik die CR2 bestanden direct mee kan zien en "bewerken" namelijk de Canon EOS Viewer Utility ("CEVU") en Digital Photo Professional ("DPP"). Ik breng de opnames altijd over naar de computer via een cardreader want dat gaat behoorlijk veel sneller dan met het kabeltje. Op reis gaat de oogst van 1 dag op de laptop in een apart mapje met als naam de datum, thuis na een dag (of uurtje) fotograferen verdwijnen de foto's naar een mapje "werkalbum" in "mijn documenten". Daarin heb ik dan submapjes met het volgnummer van de mappen zoals de camera die aanmaakt. Slaat nergens op want die namen zeggen me niks behalve dat ik nu weet dat ik binnenkort m'n 20.000-ste foto met deze body ga maken Cool
Ik open zo'n map met "CEVU" en loop een keer langs alle beelden en delete meteen wat echt mislukt is (afhankelijk van het onderwerp kan dat wel tot 30% zijn bv bij vliegbeelden). Bij een 2e selectieronde vink ik de foto's aan waar ik "wel wat mee wil". Van die selectie ga ik dan de witbalans, scherpte, contrast en kleurverzadiging eventueel aanpassen.
Bij thuiskomst van een reis is het eerste wat ik doe het branden van alle (geselecteerde) Raw bestanden op een DVD. Thuis doe ik dat pas wanneer m'n mapje "Brandstapel" 4.6 Gb bevat en soms duurt dat best lang (gevaarlijk dus Confused )
Vanaf dit punt kan ik niet zo veel meer met m'n CR2 bestanden want m'n Photoshop elements 2.0 (ook gratis bij de camera) kan daar "niks" mee. "DPP" kan nog wel wat schuiven met levels en curven, maar bv een uitsnede (crop) is al niet een optie en sensorstofje wegklonen zit er ook niet in. Op dit punt converteer ik dus m'n bestanden naar .jpg (300 dpi en hoogste kwaliteit) voor het fijnere bewerken en soms ook naar .TIF voor levering aan een stockbureau. Die beide formaten kan ik dan bewerken in PSe, evt. omzetten naar sRGB voor het internet en uiteindelijk opslaan in een wirwar van mappen en schijfjes die ik nauwelijks een archief durf te noemen Embarassed
Om foto's terug te kijken of aan anderen te laten zien gebruik ik dan nog graag Irfan-view of evt. de Windows viewer. Al met al ben ik dus met minstens drie programma's aan het rommelen en heb ik nog steeds geen archief (Nee, ik heb nog steeds nergens iets aan de IPTC gedaan).

Vorige week op het seminar voor het eerst kennis gemaakt met Adobe Lightroom. Ik ben niet van plan om "reclame" te gaan maken (heb helaas geen aandelen), maar sindsdien heb ik me wat verdiept in dit programma en ik denk dat het wel iets voor mij is: 1 programma waarmee ik m'n foto's kan binnenhalen, archiveren, bewerken en presenteren! Ik heb de 30 dagen gratis trial version gedownload en zal die binnenkort eens gaan uitproberen. Grootste risco lijkt me dat ik meteen verkocht ben en aan een stuk software van 150 Euro vastzit Confused
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder


Gender: Male
Age: 43
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 60
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 21:49    Post subject:
Toch even reageren, ik gebruik zelf ook RAW shooter essentails voor de bewerking vanuit RAW. Volgens mij is deze nog gewoon te downloaden, gewoon even zoeken op google:

http://www.photo-freeware.net/download_win-eng.php?id=414

Groeten Jelger
_________________
http://www.digitalnature.org

Canon Eos 5D - 10D + lenzen (300 mm, 150 mm macro, 17-40 mm etc)
en nog wat zooi (flitser, statief, lenzen etc)
Back to top
Reply with quote
 
GerardS


Gender: Male

Joined: 26 Dec 2006
Posts: 30

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Mar 2007, 1:39    Post subject:
Voor de weinige Mac-gebruikers.
Opnamen maak ik in RAW, meestal iets onderbelicht.
Voor het bewerken van foto’s gebruik ik Aperture.
Aperture is een uitgebreid programma voor het bewerken van foto’s en het organiseren van foto-bestanden. Vanuit Aperture kunnen veranderingen en nieuwe foto’s automatisch naar een externe harddisk gebackupt worden.
Een van de voordelen van Aperture is dat de oorspronkelijke opname altijd bewaard blijft. Bewerkingen worden als nieuwe versies opgeslagen.
Na het bewerken (meestal alleen het lichter maken van de schaduwen en een beetje verscherpen) save ik als jpeg en verwijder ik stofjes en andere ongerechtigheden met een tekenprogramma (Painter) met de optie “just add water” en het “penseel” (tekentablet).
De retoucheermogelijkheden van Aperture werken veel minder makkelijk.
Optimaliseren voor gebruik op mijn website en ook voor Nederpix doe ik met Fireworks (een programma dat hoort bij de groep Dreamweaver en Flash van Macromedia). Met Fireworks kan heel nauwkeurig en snel de invloed van verkleinen van de afbeeldingen vergeleken worden met de oorspronkelijke plaat.
Back to top
Reply with quote
 
Andy Aubri


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2007
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Mar 2007, 11:36    Post subject: Hallo
Eigenlijk is het niet zo interessant wat en hoe ik het doe vergeleken met andere hier besteed ik beperkte aandacht aan m'n foto's simpel weg omdat ik van de 300 opname's meer dan de helft in de prullenbak kan deponeren. Maar bij thuiskomst worden mijn raw opname's overgezet met Picasa.

De goede en redelijke foto's krijgen een mark (ster) en worden weggebrand op datum.
Dan gaan die zelfde foto's naar de externe back-up schijf ook weer op datum. Als ik zin heb om er eens goed ervoor te gaan zitten worden de foto's bewerkt waar nodig is en gaan dan in een map op onderwerp. Overigens worden de slechte foto's pas maanden later definitief verwijderd. Ik gebruik ze af en toe als naslag van hoe het niet had gemoeten met de instellingen etc. Foto's worden [nog] niet geprint. Maar gaan als screensaver een nieuw leven beginnen. Als ik heeel groot ben dan wordt het een expositie in de lokale kerk Wink

Software: Picasa & Ps CS2
_________________
*Canon & Olympus
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Mar 2007, 13:00    Post subject:
ben inmiddels aan het overzetten in iView. Werkt heel goed. Terugvinden van foto's gaat heel snel.
Beoordelen van foto's (op 100%) gaat beter en sneller met RAW-shooter essentials (RSE). Ten minste, zolang als de foto's in dezelfde map staan. Maar met iView kun je dus foto's uit verschillende mappen (2004 en 2007) direct met elkaar vergelijken. Niet bijzonder langzaam, gewoon niet heel snel.

Ik denk dat ik voor preselectie van nieuwe foto's - veel van het zelfde - eerst RSE zal blijven gebruiken. Ik ben dus heel blij dat jelger de link van RAWshooter essentials heeft teruggevonden... (ik vraag me wel af hoe lang dit goed gaat, want er zaten voorwaarden aan het gebruik. Als a'dobe er achter komt zal het wel afgelopen zijn). Voorlopig even geen Photomechanic voor mij.

Koppeling tussen iView en Nikon NEF (raw) en Nikon Capture NX werkt uitstekend (iView leest de in de NEF (RAW-file) meegesloten jpeg waarin je 100% kunt inzoomen). Het fijne van iView is dat je er dus zowel je RAW, als bewerkte RAW, als jpeg's en tiff's kunt bekijken en in een presentatie/werkproces stoppen (die tiff's bouwen wel behoorlijk langzaam op).
(Nu nog 8.000 foto's omzetten van mappen op onderwerp ingedeeld naar indeling op datum... Met circa 6 uur werk, ben ik 'al' op circa 1/3).

En Jaap, 150 euro voor adobe's lightroom is geen geld in vergelijking tot wat je uitspaart aan andere serieuze software. Voor Nikon gebruikers zou ik een combinatie van nikon capture nx, iView en een versie van photoshop voor poetswerk (alleen voor takjes clonen) aanraden. Maar dat is duurder dan lightroom en een versie van photoshop voor poetswerk en belichtignscorrectie in layers.


(Ik had gehoopt deze informatie beschikbaar te hebben voordat ik tot aanschaf over ging.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum