Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


M,A,S,P,AUTO

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 21:34    Post subject: M,A,S,P,AUTO
Deze letters heb je bijna op de meeste Camera's.
en nu mijn vraag. Gebruiken jullie om foto's te maken een van de letters of tekes of gewoon AUTO?

Ik gebruik altijd gewoon AUTO. want als ik de foto's zie van jullie maar ook foto's op BP dan zijn die vaak veel mooier op kleur dan foto's van mij, en als ik een van die letters gebruik is het altijd of te donker of te licht. Dus ik zou wel willen weten welke jullie letters of iets dergelijks jullie gebruiken.

Groeten Tjeerd visser
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 21:42    Post subject:
Phoe Tjeerd, moeilijk....Sinds een paar weken mag ik een telelens lenen, de 100=400 van Canon, en heb dus zelf de Canon 300D. Met die telelens fotografeer ik dus eigenlijk alleen maar op de stand Av...en stel alles verder zelf met de hand in. Zoveel mogelijk maak ik van "iets" steeds dezelfde opnames met verschillende instellingen. Op die manier kijk ik dan voor mezelf wat ik het beste vind, voor de betreffende foto. Dat deed ik overigens ook al de laatste paar keren met mijn eigen lens, de 18-55. Ik fotografeer zelf nog maar pas een paar maanden, en ben dus zelf ook nog van alles aan het uitproberen Wink
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 21:45    Post subject:
Ja ik fotografeer ook pas een paar maanden met een Finepix S9500 daar voor had ik een Travaler SLIMLINE X6 daar had je die instellingen niet maar met de finepix wel. maar het wil mij nooit lukken om de juiste instellingen te vinden.

Groeten Tjeerd visser
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 22:31    Post subject:
Hallo Tjeerd,
Zelf fotografeer ik altijd op de AV stand. Dit wil zeggen, je stelt een vast diafragma in, en de camera vult de sluitertijd in. Al naar gelang de lens/ onderwerp kun je het diafragma groter of kleiner maken. Dit heeft o.a. te meken met de DOF (Depth Of Field) oftewel dieptescherpte.
Zoek eens op internet bij www.vinden.nl naar een eenvoudige fotocursus. Hierin wordt het allemaal duidelijk, en met voorbeelden uitgelegd. Ik denk dat dit niet zomaar even uitgelegd kan worden in een forum.

Er zijn uiteraard nog veel meer aspecten die zorgdragen voor mooie foto's.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 22:31    Post subject: A
Hoi Tjeerd,

Ik gebruik bijna altijd de A (diafragma voorkeuze). Je selecteert dan een diafragma stand. Bij tele vaak het laagst mogelijk getal (in mijn geval f4) om zoveel mogelijk licht mee te pakken (is vaak het probleem bij tele). De sluitertijd past zich dan hier op aan. Als het te donker is en je moet lager dan 1/125, dan krijg je meestal problemen met bewegingsonscherpte (zeker bij bewegende objecten). Verder bij 300 of meer mm moet je eigenlijk altijd werken met statief of rijstzak.
Bij landschappen werk ik vaak met iets er tussen in (f7.1 of zo) en bij macro juist omhoog (f20 bijv.). Dit om zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen.
Wat betreft het niet kloppen van de belichting. Je moet het diafragma van de lens wel 'vastzetten'. Anders pakt ie niet de diafragmawaarde van de camera over.
Dit is maar een voorzetje, want hier is natuurlijk veel meer over te zeggen. En ik ben ook maar iemand die alles zichzelf een beetje eigen maakt. Maar hier is vast wel een goed boek over te krijgen bij de bieb.

Succes,
Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
klomp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 16 Oct 2005
Posts: 97
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 22:41    Post subject:
Tjeerd,
Ik heb hem nooit op auto staan, meestal op A. Je moet alles uitproberen en de instellingen van je camera naar jouw wensen instellen. Elke keer een stapje verder, en noteren wat je gedaan heb. De instellingen die je kan veranderen probeer je allemaal uit, op een gegeven moment zeg je dan ja dit is het voor mij. Zo heb ik mijn camera na een lange tijd van uitproberen nu eindelijk naar tevredenheid ingesteld Wink .
Groet Cees.
_________________
FUJI Finepix S9500,
Cannon EOS 400D, Kitlens, 200mm lens, Tamron 90 mm 2.8 macrolens.
Back to top
Reply with quote
 
destombe


Gender: Male

Joined: 03 Mar 2007
Posts: 5
Location: Geneve, Zwitserland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 1:53    Post subject: M,A,S,P,AUTO
Dit is een goede cursus natuurfotografie.

Groeten,
Louis
_________________
Canon 20D, 400mm 5.6 L, tripod
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 12:06    Post subject:
lees de tip van detombe en probeer het allemaal uit.

Ik gebruik A en als dat niet werkt M. Waarom ik dit doe, vind je misschien in het boek.
De keuze heeft alles te maken met dat wat je fotografeert: licht. Hoe meer je van licht begrijpt, hoe beter je foto's worden. Met gebruik van de stand M leer je het snelst.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 15:08    Post subject:
De AUTO heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt, want dan heb je zelf niks in de hand qua instellingen. Diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans, alles wordt dan door de camera bepaald. Ik gebruik altijd de A, omdat ik zelf de scherptediepte wil bepalen met de door mij gekozen Aperture (diafragma) en dan kiest de camera, zoals hierboven al beschreven, daar een sluitertijd bij. De ISO heb ik zo laag mogelijk staan, bijna altijd 200. Veel mogelijkheden met zo'n camera en dan is zo'n cursusje wel een handig hulpmiddel naast het allemaal zelf uitproberen.

Succes!
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 15:31    Post subject:
Bedankt allemaal voor de reacties ik kan er zeker wat mee doen.
Ik zou even snel een voorbeeld geven.. Als ik een neerstrijkende Reiger wil fotograferen en de veren moeten mooi scherp zijn heb ik toch snel een sluiterstijd van 2500 nodig, en als ik hem op Auto heb staan geeft hij al snel een sluiterstijd van 125/ 160 en dan zijn de veren niet echt mooi scherp, Maar als ik de camera zelf instel op 2500 zijn ze altijd veel te donker en krijg ik ze haast niet lichter. en dat zijn van die problemen.
(Misschien iets voor BP maar ja..)

En Destombe bedankt voor die Cursus, ik kan er zeker wat mee doen.

Groeten Tjeerd visser.
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 15:47    Post subject:
Het is een beetje afhankelijk wat voor foto's je maakt. Ik gebruik zelf meestal of de Tv of de Av stand.

Voor vliegende vogels gebruik ik meestal de Tv-stand. Dan kun je namelijk de sluitertijd instellen (dat is dan het belangrijkste, meestal is 1/500ste wel genoeg). Bij macro en landschappen is de scherptediepte vaak belangrijk, dus dan gebruik ik Av. Welk diafragma ik dan gebruik is afhankelijk van wat ik wil, veel of weinig scherptediepte.

Ik denk dat het vooral gewoon een kwestie is van veel oefenen, veel foto's maken met verschillende instellingen, en dan kijken welke het beste bevallen (daar is de exif-informatie ook weer erg handig bij).

Succes ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 15:49    Post subject:
Tjeerd visser wrote:
Als ik een neerstrijkende Reiger wil fotograferen en de veren moeten mooi scherp zijn heb ik toch snel een sluiterstijd van 2500 nodig, en als ik hem op Auto heb staan geeft hij al snel een sluiterstijd van 125/ 160 en dan zijn de veren niet echt mooi scherp, Maar als ik de camera zelf instel op 2500 zijn ze altijd veel te donker en krijg ik ze haast niet lichter.


Hiervoor is de diafragmavoorkeuze dan ook heel geschikt. Laat de camera maar de sluitertijd bepalen, dan is de belichting in principe goed. Een laag diafragmagetal betekent een hoge sluitertijd, maar wel beperkte scherptediepte. Met f5 of f7.1 moet je denk ik wel goede resultaten kunnen boeken, mits er voldoende licht is natuurlijk.

Groetjes,
Alfons

PS: zie dat Arjen een andere manier heeft. Dat werkt natuurlijk ook. Jouw 1/2500 was wel heel erg veel. Oefening baart kunst.
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 15:55    Post subject:
Nou ook weer bedankt.
Ik ga die cursus gewoon goed doorlezen en ik ga gewoon veel oefenen.

Groeten Tjeerd visser.
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 17:12    Post subject:
tjeerd,

je keuze voor een korte sluitertijd bij bewegende beesten (of bomen of wat er ook door de lucht zwiept of over de weg raced) is terecht. Maaaaaar: als er te weinig licht is, dan wordt je foto te donker.
Je kunt niet altijd gebruik maken van de gewenste instellingen. Je zult moeten gebruik maken van de mogelijkheden die zich voordoen. Wordt in het boek omstandig uitgelegd. Gelukkig is 1/2500s niet altijd nodig en kun je vaak met 1/200s ook nog veel doen.
Daarnaast, Verlinde geeft aan: begin eenvoudig. Om te weten hoe je een vliegende reiger in schemerdonker fotografeert, zul je eerst moeten weten hoe je een stilzittende reiger in de zon fotografeert. En aangezien zo'n reiger niet stil blijft zitten, begin je best met je oma, of een bloemetje.
plezier en succes.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum