Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Natuurreizen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Nov 2006, 13:20    Post subject: Natuurreizen
De herfstcompetitie is in volle gang, de laatste peren stormden vanacht uit m’n boom en de boerenkool is in de aanbieding; het is duidelijk dat we de zomer nu wel echt gehad hebben en volop in het najaar zitten Sad
Toch wil ik graag al even jullie aandacht vragen voor het volgende voorjaar (al lijkt dat nu nog ver weg) en wel voor een aantal vogel- en natuurreizen. Dit betreft niet de speciale fotoreizen, informatie daarover vind je hier, maar het zijn wel reizen die naar mijn idee een groot deel van onze gebruikers zullen aanspreken. Voor alle duidelijkheid: ik verdien er geen cent aan wanneer jullie meegaan, maar ik vond het erg leuk om “Nederpixers” mee te hebben dit voorjaar en sowieso heb ik graag veel fotografen in de groep zodat ik zelf ook meer tijd heb om foto’s te maken Wink

Polen
In Polen bezoeken we in mei de twee beroemdste natuurgebieden van het land, de Biebrza moerassen en het oerbos van Bialowieza. Hoewel deze reis als vogelreis wordt aangeboden blijkt in de praktijk dat alle natuurliefhebbers hier ruimschoots aan hun trekken komen doordat er ook veel aandacht wordt besteed aan planten, insecten, amfibie-en, reptielen en zoogdieren. In het voorjaar laten de elanden zich goed zien en ook de beverexcursie is altijd een groot succes. Het avondkoor in de moerassen van Boomkikkers, Rugstreeppadden en Kraanvogels is een belevenis. Deze reis wordt georganiseerd door www.dobryden.nl ism www.wolka.org en op hun websites kun je dan ook veel meer informatie vinden.

Hongarije
Bestemming van de reis in juni is het Balaton Upland National Park in het westen van het land. Het Balatonmeer zelf is tamelijk toeristisch, maar in de directe omgeving bevinden zich prachtige natuurgebieden met een grote diversiteit aan (water-)vogels. Ik was ook onder de indruk van de rijkdom aan vlinders die je in dit gebied kunt zien (5 soorten Luzernevlinders). Een soort die ik zelf op mijn “verlanglijstje” heb staan voor volgend jaar is de Siesel. Ook dit is een Dobry Den reis.

Kirgizië
Wie Oost-Europa nog niet oostelijk en avontuurlijk genoeg vindt en altijd al eens in een joert heeft willen overnachten kan ook nog mee in april naar Kirgizië (Kirgizistan). Deze centraal-Aziatische voormalige sovjetrepubliek ligt niet alleen aan de zijderoute, maar ook aan een heel belangrijke trekvogelroute. In april zullen de oevers van het grote (160 x 50 km!) Issyk-Kul meer dus heel wat Siberische steltlopers opleveren en ook onder de broedvogels zijn veel “exotische” soorten te vinden (op verzoek kan ik een checklist mailen zodat je kunt zien welke 5 soorten Roodmussen zijn gezien in het land). Een nieuwe reis die heel wat nieuwe ontdekkingen en ervaringen zal opleveren, ook een reis voor mensen die van de bergen houden want meer dan de helft van Kirgizië ligt boven de 3000 meter. Deze reis wordt georganiseerd door www.meanderreizen.nl


Bij alle reizen ligt de nadruk op het genieten van al het moois in de natuur en daar nemen we dan ook ruim de tijd voor; er wordt niet geraced van het ene gebied naar het andere om zoveel mogelijk soorten te scoren, het tempo ligt laag en er is dus ruimschoots gelegenheid om te fotograferen. Wanneer jullie meer informatie willen over deze reizen kun je de genoemde websites bezoeken of mij een mail of PB sturen met specifieke vragen.

Vriendelijke groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Apr 2007, 11:27    Post subject:
Morgen zou ik vertrekken naar Kirgizie, maar helaas 1 deelnemer te weinig om de reis door te laten gaan Sad
Gelukkig gaan de reizen naar Polen en Hongarije wel allebei door, dus als er nog medepixxers tijd over hebben in mei! Met name op de Hongarije-reis (27/5 t/m 3/6) zijn nog een aantal plaatsen vrij, wat betekent dat we met een lekker klein groepje gaan en er dus ruimschoots gelegenheid zal zijn voor fotografie. Op de website van Dobry Den wordt de reis aangeboden als vogelreis, maar ik weet heel zeker dat de overige fauna en flora ruime aandacht zal krijgen Wink
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum