Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


overstap olympus c770UZ naar 400Dkitlens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 May 2007, 20:20    Post subject: overstap olympus c770UZ naar 400Dkitlens
hoi forum,
ik schiet nu al een paar jaar kiekjes met de olympus en ben vooral fan van de supermacrostand (3cm) maar met het kijken naar foto's die gemaakt zijn met slr camera's word ik toch altijd jaloers....
nu ben ik flink aan het sparen, ik ben er nog lang niet hoor, als arme student, maar ik vraag me ook wel af of ik met een kitlens hetzelfde plezier ga beleven, ik snap uit beschrijvingen dat je een stuk meer afstand moet gaan nemen, mijn vraag is kun je doormiddel van vergoten dan toch hetzelfde beeldvullend scherp krijgen?
het grote nadeel van de olympus zijn zijn 4 megapixel, vergroten is dan snel verpesten....
hoop wat tips te kunnen krijgen zodat ik de rest van de tijd om geld te sparen kan gebruiken om verstandige keuzes te maken

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Naturepix


Gender: Male
Age: 33
Joined: 27 Dec 2006
Posts: 132
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 May 2007, 20:49    Post subject:
Als je vooral verzot ben op macro's moet je dit niet met de kitlens gaan proberen. Ik heb zelf de EOS 400D met kitlens en dit is geen combi om macrofotografie te doen! Je moet veel te veel afstand houden en het is geen hoogwaardige kwaliteit lens. Je hebt 10 Megapixels, maar toch gaat door croppen de kwaliteit hard acheteruit. Je zult waarschijnlijk dieper in de buidel moeten tasten voor een macrolens. Eventueel kan je die ook 2e hands kopen. Ik heb zelf de Tamron 90 mm 2.8 SP Macro (dit is een van de goedkoopste macrolenzen volgens mij) en die kost nieuw 369 euro.
Het is het geld echter dubbel en dwars waard!
Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben, zoniet laat het weten!
groet Naturepix
_________________
Canon EOS 400D + servies (Canon 18-55 mm en
Tamron 90 mm 2.8 SP Macro)
Back to top
Reply with quote
 
wige


Gender: Male
Age: 51
Joined: 08 Jun 2006
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 May 2007, 22:12    Post subject:
hoi Margriet, de kit lens als macro schiet inderdaad niet op. Er zijn voor een dslr body meer opties: misschien kan je ergens een tweedehans 300d of 350d voor een heel aardig prijsje oppikken, maar ja, eerder dat je je geld bijelkaar hebt is die 400d net zo laag in prijs als ik het goed begrijp Smile. Als budget tip heb ik ooit een Tamron 70-300 gehad (nieuw € 140). Deze heeft een schuifknop voor 1:2 macro. De kwaliteit is best aardig in goede omstandigheden en je kan de lens voor veel meer doeleinden gebruiken. Hier kan je allerlei reviews zien van verschillende lenzen.
http://www.fredmiranda.com/reviews/
succes, Wilfred
_________________
Canon 400D 70-300 IS USM Manfrotto 680B sigma 150mm macro
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 May 2007, 22:32    Post subject:
ok, hier was ik al een beetje bang voor.....
hoe dichtbij kun je met de kitlens dan wel komen? dat was toch ongeveer 30 cm of heb ik dat verkeerd gelezen ergens?
in ieder geval zal ik een lens willen die als allrounder ook geschikt is, om meerdere lenzen aanteschaffen is echt financieel geen optie.
maar idd met even wachten zullen de prijzen ook nog wel zakken hoop ik,
bedankt zover voor de tips,
groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Arjen


Gender: Male
Age: 55
Joined: 09 Jul 2006
Posts: 10
Location: Klaaswaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 May 2007, 23:48    Post subject:
Margriet,

Om aan macro fotografie te doen hoef je niet gelijk een kostbare macrolens aan te schaffen. Zeker niet als je nog niet de middelen hebt om meerdere lenzen aan te schaffen

Ik heb hele mooie macro's gezien die gemaakt zijn met relatief goedkope lensen zoals de Sigma 55-200mm F/4-5.6 DC en de Canon 50mm F/1.8 II in combinatie met tussenringen van bijv. Soligor. Je kan dan net als bij een echte macrolens erg dichtbij komen en dus beeldvullende opnamen van bijv. insekten én je kan de lenzen gebruiken waarvoor ze feitelijk bedoeld zijn.

Ook met voorzetlenzen kan je erg ver komen, zoals bijv. met de Raynox M-250. Voor nog geen 40 Euro kan je dan heel close komen. Op 55mm bijv. zijn twee lettertoetsen van je toetsenbord beeld vullend, op 200 mm krijg nog maar de helft van één lettertoets in beeld.

Misschien heb je wat aan deze info.

Mvg,

Arjen
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 May 2007, 0:03    Post subject:
Toch kun je met de kitlens nog best wel wat aan macrowerk doen hoor. Ik geef toe, nu ik een echte macrolens heb, gaat het allemaal een stuk beter/makkelijker, maar ik heb vorig jaar best een paar aardige foto's met de kitlens gemaakt.

Hier een paar voorbeelden van de 18-55mm kitlens:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=19983
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=16129
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=16130

En verder zijn veel van mijn macro foto's van vorig jaar met de kitlens van m'n anologe EOS 300 (28-90mm) gemaakt. Ik geef toe, het is niet alles, maar je kunt toch zeker wel wat macro dingen doen ermee.

Groeten, Arjen

edit: linkje aangepast, dank Aad.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Sun 06 May 2007, 8:09; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 May 2007, 0:41    Post subject:
Ik denk dat de eerste link niet op de juiste foto uitkomt Arjen.
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 May 2007, 6:38    Post subject:
Margriet,

Het is idd best mogelijk om redelijke foto´s te maken met de genoemde kitlens maar ik ben ondanks het feit dat ik een dslr heb met genoemde lens blijven fotograferen met de pocket kamera en pas gisteren (een jaar later dus) een macrolens aangeschaft.

Gr Frank.

Ps Gewoon een goede fotozaak binnen lopen en de kamare uitproberen en kijken wat je ermee kan. Micht dat bij je plaatselijke zaak niet lukken gaa dan eens naar fotokonijnenberg in Den Ham (zou niet op zaterdag gaan)
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 May 2007, 18:23    Post subject:
ok, allemaal bedankt, met die voorbeelden en tips kom ik een heel eind verder, en inderdaad kan ik in een goede winkel misschien wel testrunnen!
het blijft toch kiezen en da's altijd moeilijk....
ondertussen kan ik hier genieten van beelden door andere camera's en mensen gemaakt,
groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum