Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


de Patch tool

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 May 2007, 20:57    Post subject: de Patch tool
Hoi allen

Naar aanleiding van mijn bewerking van deze foto kreeg ik een paar vragen over de patch tool in photoshop.
Over het algemeen wordt er (in ieder geval door mij) met klonen gewerkt als je bepaalde dingen uit een foto wilt halen (overigens doe ik dat normaal alleen met sensorvlekjes, niet met takjes oid). Maar photoshop heeft nog meer mogelijkheden, die soms beter zijn. Een daarvan is de patch tool, die ik bij deze foto dus gebruikt heb.
Het probleem was hier dat de achtergrond niet mooi egaal was, waardoor je met klonen altijd randjes en overgangen bleef zien. Hoe de patch tool dat voorkomt weet ik niet, maar het resultaat is een stuk beter, en het werkt nog sneller ook.

Er is 1 nadeel aan de patch tool, en dat is dat hij alleen toepasbaar is op volledig vrijstaande objecten die je weg wilt halen. Ons sprietje is dat niet, dus daar moet eerst wat aan gedaan worden. Hiervoor heb ik gewoon een klein stukje van het sprietje meteen boven de juffer weg gekloont. Dit wordt niet mooi, maar dat hoeft ook niet, zolang het maar min of meer licht is.
Vervolgens ga je naar de patch tool (icoontje onder het crop icoontje) en maak je een selectie van het weg te klonen deel (in dit geval dus eerst het deel van het sprietje boven de libel). Als je dat geselecteerd hebt, ga je met je muis binnen die selectie staan, en sleep je de selectie naar een stuk met min of meer dezelfde kleur/patroon. Vervolgens laat je hem los en dan *FLOEP*, je sprietje is weg. In dit geval was het dus wel wat lastig om de juiste achtergrond te nemen, er was de eerste keer wel iets van een randje zichtbaar, dus heb ik hetzelfde met dat randje nog een keer gedaan.
Omdat je nu dus een mooie achtergrond gecreerd hebt, kun je nu nog even het deel vlak boven de libel wat net wat slordig weggekloont was, nog even goed opnieuw klonen, zodat dat ook mooi is.

Nou ja, daarna dus hetzelfde met het sprietje onder de libel (alleen moet je dan dus eerst twee delen wegklonen, direct onder de libel en direct boven de blaadjes).

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Ik heb hier een erg mooi boek waar het allemaal met plaatjes erbij uitgelegd wordt, dat maakt het een stuk makkelijker denk ik. Mocht het nog erg onduidelijk zijn, wil ik wel even wat screenshots maken.

Overigens, het boek is echt een aanrader:

The photoshop CS2 book for digital photographers
door: Scott Kelby
ISBN0-321-33062-5

Eigenlijk is het een grote verzameling tips en trucks die stap voor stap uitgelegd worden, met duidelijke plaatjes en de nodige humor erbij.
Hij is ook in het Nederlands (maar ik heb ook de engelse versie van photoshop, dan werkt dit makkelijker) verkrijgbaar, en er zijn volgens mij ook versies voor photoshop CS en CS3.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben (zonder nu meteen te zeggen dat je maar vanalles moet gaan klonen).

Succes ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Tobias Dansen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 69
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 May 2007, 21:14    Post subject:
Ik gebruik de patch tool eigenlijk altijd ipv clonen om dingen weg te halen(voor vlekjes/takjes e.d.). Inderdaad voor dingen die raken aan de rand bijvoorbeeld moet eerst wat van dezelde kleur als basis worden aangebracht dmv de rubber stamp (clonen). Soms werk het nog mooir als je de patch tool een paar keer gebruikt op dezelfde plaats en dan een verschillende plek kiest als target.

je kunt trouwens kiezen of je de source of destination patcht: een voorbeeld staat hier: kan nog mooier, maar dit is alleen 3 keer de patchtool achter elkaar gebruikt op de foto ernaast in mn PA, verder niks. Je kunt natuurlijk ook dat lelijke insect weghalen... (2x patchtool): hier
Tobias
_________________
Canon EOS 400D, Canon 17-55 f2.8 IS USM, Sigma 105/F2.8 EX DG Macro, Canon 300mm f4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 May 2007, 8:40    Post subject:
@Arjen:

Weet je ook hoe de patch tool in het Nederlands heet, en of die ook beschikbaar is in Photoshop Elements?

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 May 2007, 8:43    Post subject:
@Joop: ik weet in ieder geval niet hoe hij in het Nederlands heet en ook niet of hij ook in elements zit.

In CS2 is het het icoontje onder de croptool, samen met het plijstertje.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Tobias Dansen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 69
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 May 2007, 8:48    Post subject:
Google vindt na zoeken op "patch tool" nederlands een hoop andere fotografie fora met dezelfde vraag:

patchtool=reparatie gereedschap
healing brush = retoucheerpenseel
spot healing brush = snel retoucheerpenseel

in mijn PS elements 2.0 voor Mac OS X zit geen patchtool... in PS 7.0 (en de CS opvolgers) wel

Tobias
_________________
Canon EOS 400D, Canon 17-55 f2.8 IS USM, Sigma 105/F2.8 EX DG Macro, Canon 300mm f4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 May 2007, 9:12    Post subject:
Tobias Dansen wrote:
patchtool=reparatie gereedschap


Tobias, Arjen, bedankt voor jullie reactie.

Helaas zit hij niet in Photoshop Elements 5 Crying or Very sad
En CS3 gaat ver boven mijn budget.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum