Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


hoe reinigen jullie je lenzen/filters?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Joep Spee


Gender: Male
Age: 40
Joined: 23 Aug 2006
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 22:24    Post subject: hoe reinigen jullie je lenzen/filters?
Hoi Allemaal,

ik heb een vraagje mbt het schoonmaken van de (front)lens en eventuele filters.

de reden waarom ik dit vraag is als volgt: ik heb van het weekend een lens gekocht, een canon EF 70-200 mm F/4 L, 2e hands en deze was compleet met een uv filter en een circular polarizer.

nu is het zo dat toen ik de polarizer thuis aangekomen op mijn lens wilde schroeven, ik per ongeluk met mijn vingertop een kleine afdruk achterliet.
(mijn handen waren "gewoon" schoon en niet extreem vies of vet of iets dergelijks)

ik heb deze afdruk heel voorzichtig met een zacht doekje weg geprobeerd te poetsen maar dit lukt niet echt, er blijven toch nog sporen achter.

ik ben een beetje bang om zomaar een reinigingsmiddel te gaan gebruiken met als gevolg dat ik straks misschien blijvende schade heb aan mijn filters en (front)lens.

nu vroeg ik me af welke onderhoudmiddelen jullie zoal gebruikten om de lens en filters in geval van een vuiltje (of in mijn geval nu, een vingerafdruk) weer schoon en netjes te krijgen.

ik hoor het wel

Groetjes Joep
_________________
-Canon EOS 400D + EF-S 18-55 kitlens
-Canon EF 70-200 mm F/4 L USM
-Sigma 150mm F/2.8 EX DG Macro (1:1) HSM
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 7:58    Post subject:
Nooit reinigingsmiddelen gebruiken, wat het ook is! De kwaliteit van de lens wordt deels bepaald door de coating en met reinigingsmiddelen kan dat beschadigen. Mijn gereedschap is lensdoek (fotohandel, brillenhandel) en lenspen (fotohandel). Af en toe een beetje ademwaas, voor dingen die wateroplosbaar zijn.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 9:41    Post subject:
Ik gebruik een oude katoenen schone zakdoek en een optisch -op waterbasis- reinigingsmiddel waarmee ik ook mijn (dure)brilglazen schoon maak. Werkt prima. Maak je lenzen schoon wanneer deze echt vettig zijn met dit middel. Een lens is voorzien van een coating en wanneer je teveel poetst verwijder je deze laag.Ik heb ooit een duur leica objectief gezien waarvan de coating op de frontlens weggepoetst was. Dus teveel ijver is ook niet goed.

Alvorens je gaat poetsen eerst het harde vuil verwijderen met een blaasbalg, anders krijg je krassen. Nooit je mond gebruiken! Omdat de uitgeblazen lucht etensresten, speeksel en bacterien kan bevatten. Speeksel is een "agressief" goedje en dus niet geschikt voor lens reinigen.
Hoop dat je er iets mee kunt.

Groet Dieter
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 13:15    Post subject:
Uit de gebruiksaanwijzing van de telescoop (en verrekijker) van een als zeer goed bekend staand merk:

Quote:
To ensure the long-lasting optical brilliance of your telescope, you should keep the glass surfaces free of dirt, oil and grease.
When cleaning the lenses, first remove larger particles with an optical lens brush. For the subsequent thorough cleaning we recommend breathing onto the lens surface to form a coat of condensation and then cleaning it with a soft, moist cloth.


In gewoon Nederlands: Het losse vuil verwijderen met een lenskwastje, voor hardnekkig vuil even op de lens ademen en vervolgens schoonmaken met een zachte, vochtige doek.

Het lijkt me dat voor objectieven dezelfde procedure gevolgd kan worden.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum