Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS - goed idee of niet?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2007, 15:32    Post subject: Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS - goed idee of niet?
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat meer zoombereik, want nu moet ik mijn camera nogal eens zowat in de neus duwen van insecten e.d, met het probleem dat ze daar niet echt van gediend zijn en 'm smeren. Ik fotografeer nog met de 18-55mm kitlens van de Canon EOS 350D. Ik zat eerst te denken aan een 55-200mm USM of een 75-300mm USM. Maar nu zag ik bij fotokonijnenberg de Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS. Lijkt mij een mooie uitbreiding op mijn kitlens, vooral de Image Stabilizer spreekt mij aan omdat ik nogal last heb van trillende handjes (vanwege een neurologische aandoening) en een statief niet altijd snel op te zetten is.
Denken jullie dat het een goede lens is? Is de autofocus wel een beetje snel? Of tergend langzaam en 'luidruchtig', zodat het zelfs een beetje irritant wordt? Moet ik eigenlijk toch voor een lens met USM gaan?
Kortom, voor welke betaalbare lens zouden jullie gaan (tot €300,-)?

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2007, 15:50    Post subject:
Oeps, deze draad staat op de verkeerde plek. Hij hoort bij 'optische apparatuur'. Mijn excuses, kan iemand hem nog verplaatsen?
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2007, 18:46    Post subject:
Remko,

Waarom een zoom lens ? en geen vaste lens. Je hebt het over insecten fotograferen en als ik naar je foto´s kijk zit je heel dicht tegen Macro aan. Wat heeft heeft je voorkeur. Voor zover ik weet heeft Canon geen IS Macro lenzen dus dan is dat gelijk opgelost.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2007, 19:37    Post subject:
Hallo Remko,

Over de EF-S 55-250 is nog weinig bekend (nog geen reviews), hij komt nl. pas in oktober op de markt. Wel verwacht ik dat de AF (micro motor) trager en luidruchtiger zal zijn dan een USM. Hou er verder rekening mee dat je, wanneer je tussenringen wilt gaan gebruiken, je bij en EF-S lens in ieder geval één originele Canon (dus dure) tussenring op je objectief moet zetten, de goedkopere tusenringen van bijvoorbeeld Soligor passen niet rechtstreeks op EF-S lenzen.

V.w.b. de trillende handen: heb je al eens een monopod overwogen? Is stabieler dan helemaal niets, en sneller op te zetten dan een statief.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Sep 2007, 0:18    Post subject:
Hallo Frank en Joop,

Dankjewel voor de reacties. Voor het fotograferen van enkel insecten of planten zou een combinatie van een vaste macrolens en een monopod inderdaad ideaal zijn. Mijn interesse gaat echter wel verder. Ik wil ook groot wild en vogels fotograferen. Begin augustus was ik op de Veluwe en daar heb ik wel heel wat foto's van herten en wilde zwijnen geschoten, maar met het resultaat ben ik gewoon niet tevreden. En vogels heb ik maar niet geprobeerd, dan heeft een maximale zoom van 55 mm namelijk niet zoveel zin.
Ik zie op nederpix dat veel fotografen gewoon een fikse zoomlens gebruiken voor het fotograferen van insecten en planten. Afgelopen zaterdag zag ik nog iemand een paardenbijter fotograferen met een 500mm (!). Ik heb dezelfde libel met behulp van een geleend statief ook wel mooi op de camera weten te krijgen, maar ik had toch echt wat minder de tijd, want het diertje vond al snel dat ik te dicht in de buurt kwam. En ja, ook met macro zit je al snel dicht op zo'n beestje.
Ik zie ook nog te veel foto's mislukken door bewegingsonscherpte, onder andere van een kolibrievlinder en zelfs zwijnen vlak voor mijn neus. Best frustrerend.
Ooit ga ik wel een mooie macrolens aanschaffen, maar nu ben ik eerst op zoek naar wat meer bereik. En een goed statief, een Benbo Trekker (licht en multifunctioneel) of een monopod.
Ik ben dus op zoek naar een relatief goedkope oplossing waarmee ik ook uit de hand kan fotograferen en die redelijk allround is.

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum