Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Informatie delen of niet?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 12:24    Post subject: Informatie delen of niet?
Veel fotografen geven er de voorkeur aan om alleen op stap te gaan. Natuurlijk is het ook wel eens gezellig om samen met een andere fotograaf het veld in te trekken en iedereen zal hier ook wel eens foto's langs zien komen waarvan je denkt: Die zou ik ook wel eens willen maken!

Natuurlijk staat het je vrij om andere gebruikers te benaderen met een verzoek om informatie of om te vragen of je een keer samen op pad kan gaan. MAAR, bedenk daarbij wel dat die ander ook het recht heeft om daar geen gehoor aan te geven. Bijvoorbeeld omdat het onderwerp te makkelijk te verstoren is of op een te kwetsbare plek te vinden. Dat mag je dan natuurlijk jammer vinden, maar je hebt dat gewoon te respecteren.

Helaas hebben we van verschillende gebruikers gehoord dat niet iedereen hiervan doordrongen is. Ik vind het werkelijk te gek voor woorden om te horen dat er NP-gebruikers bedreigd en beledigd worden (via mail of telefonisch) omdat zij bijvoorbeeld geen informatie willen geven over een lokatie.

Bij deze dus een dringende oproep om te respecteren dat iemand die een foto plaatst op Nederpix altijd het recht heeft om bv in het belang van het onderwerp geen nadere informatie te verstrekken dan hetgeen bij de foto vermeld staat.

Mochten er nog meer gebruikers zijn die op enigerlei wijze last hebben (gehad) van dit soort wanpraktijken, dan wijs ik die graag op deze passage in de FAQ:
Quote:
Ik krijg vervelende e-mails of persoonlijke berichten van andere gebruikers.
Nederpix.nl is een snel groeiende gemeenschap van natuurfotografen. In elke gemeenschap komt het voor dat er irritaties optreden, of dat deelnemers in die gemeenschap het niet zo nauw nemen met algemeen aanvaarde fatsoensnormen. Nederpix.nl hecht er aan dat haar gebruikers zich als gebruiker veilig kunnen voelen. Neem daarom gerust contact op met de site-administrators.
Gebruikers die zich misdragen kunnen 1 keer een waarschuwing krijgen #evil
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 41
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 14:43    Post subject:
Hoi Jaap

Heel goed dat je hier eens over begint , ik hoorde het nogal eens in het veld dat er bedreigingen werden geuit.
Maar ben er zelf meerdere keren ook het doelwit van geweest zo laatst ook nog met de sleedoornpage's, maar mij doet het niet zoveel laat ze maar komen.
Het is alléén triest dat er zulke mensen zijn, ik heb ook begrepen dat er andere mensen zijn die dit wel heel moeilijk kunnen bevatten en er erg mee gekwetst worden.
De mensen die dit doen zijn gewoon puur soorten jagers die kosten wat het kost zo'n vlinder of andere zeldzaam beest moeten zien.
Hierdoor zijn ook de keerpunten bewezen, door het kapot getrapte stuk bij de donkere pimpenelblauwtjes tot kapot gestoke bomen voor de grote weerschijnvlinders en zo kan ik er nog wel tich voorbeelden van op noemen.
Het beste is gewoon dat iederéén zijn mond dichthoud, hoe hard ze ook zeggen dat ze het niet zullen doorvertellen.
Het doelwit wat ik nu zie is de boomkikker, in Gelderland en Limburg worden deze locatie's nogal hard doorverteld, tot gevolg dat de beesten op bloemen en weet ik in wat voor rare houdingen worden neergezet.
Ik heb dit in het verleden ook weleens gedaan dus verklaar mijzelf bij deze ook niet heilig maar kende wel mijn grens!
Misschien is het ook wel gewoon slim om de zeldzame en zeer kwetsbare soorten van NL niet meer te plaatsen hoe hard dit ook mag klinken, maar je voorkomt dit soort problemen laat staan dat de natuur ook zijn rust krijgt.
En geen waarschuwing voor dat soort gebruikers gewoon meteen de rode kaart en weg ermee, want dat soort lui horen hier niet thuis!!!

Ik hoop dat je er in kunt vinden want ik spreek nu namens meerdere die dit zo denken.

Mvg
Paul
_________________
______________________
http://www.pbase.com/paulcoolsphotography
Back to top
Reply with quote
 
Edwin kats


Gender: Male
Age: 50
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 59
Location: Veluwe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 15:06    Post subject:
Ik kan mij helemaal vinden in de gedachte van Paul. Ook ik heb mogen aanschouwen hoe 'fotografen' met de vosjes omgaan. Zoals sommigen wellicht weten lopen op de Veluwe meerdere handtamme vossen. Ze zijn nog jong en eten letterlijk uit je hand. Op zich geen probleem zolang je er verstandig mee omgaat. Helaas is het woord 'verstandig' bij heel veel 'fotografen' niet meegekregen in de opvoeding. Ze komen met bitterballen en zakken patat aanzetten. Echt waar, ze kopen een zak patat waar je een heel gezin mee kan voeden en strooien dit met handen tegelijk voor het vosje. Ik hoor hem nog zo zeggen: "dat patatje in z'n bek clone ik wel weg' Dat er mensen zijn die zich er aan storen of wellicht niet kunnen clonen, is hun probleem niet. Ook dreigementen als: 'je moet je bek houden, anders krijg je een stuiter..." is een veel gehoorde kreet als er mensen zijn die er wat van zeggen. Helaas is dit bij mij nog niet gebeurd, want daar weet ik wel raad mee.
Om het kort te houden: dames, heren fotografen....hou je plek geheim, want voor je het weet is het verandert in een slagveld. Mensen doen heel aardig tegen je, maar als het eenmaal bij ze bekent is gaan ze hun eigen gang. Uiteraard heb ik ook goede ervaringen met fotografen die in goed overleg vooraf de tactiek bespreken zodat niemand bij elkaar in de weg loopt. Nogmaals, wees erg voorzichtig met de plekken, want er lopen een heleboel soortenjagers rond die makkelijk, snel en ten koste van alles, een plaatje willen schieten.

gr. Edwin Kats
_________________
Nikon D3s/D3
Nikon 200-400/4 VR,

Gitzo 3541LS,
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 16:46    Post subject:
Helemaal gelijk Jaap, goed om dit eens onder de aandacht te brengen.
Wat mij betreft wordt de plaats gewoon helemaal niet meer vermeld. In plaats van het veld ´plaats´ zou dan het veld ´provincie´ kunnen komen, waarbij je keuze kunt maken uit de twaalf provincies óf gewoon Nederland in het algmeen kiezen. Voor mensen die fotograferen in het buitenland, zou er de optie 'land' bijkunnen.
Wat doet de plaats waar de foto is gemaakt ertoe? Daar wordt een foto toch niet beter of minder van?

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 17:06    Post subject: http://www.nederpix.nl/posting.php?mode=quote&p=17670
Maarten van Kempen wrote:
Wat doet de plaats waar de foto is gemaakt ertoe? Daar wordt een foto toch niet beter of minder van?


Nee, op zich niet. Maar dan zouden we alle naamvelden onder de foto weg kunnen laten. Een foto wordt er ten slotte ook niet beter van als er een soortnaam onder staat.

Maar aan de andere kant wordt Nederpix vaak ook gebruikt als soortendatabase (daarvoor zijn de correcte soortnamen dus van belang) of om te kijken welke soorten in welk gebied te zien/fotograferen zijn (daar zijn de plaatsnamen van belang). Bovendien waardeer ik toch een foto van bijv. een Bever in Nederland wat meer dan eentje gemaakt in een land waar ze veel voorkomen (is stom, de foto wordt er niet mooier van, maar er is dan vast meer moeite voor gedaan).

Moet je dan altijd de plaats invullen?? Nee, uiteraard niet. Van bepaalde soorten worden alleen foto's geplaatst als de plek niet nauwkeuriger is dan de provincie (zie hiervoor de aanvulling op de gedragscode voor vlinders en libellen en die voor amfibieen en reptielen).
Maar het staat een ieder natuurlijk vrij om bij kwetsbare soorten/gebieden de plaats ook te vervagen tot provincie of landsniveau. Met dus wel het verzoek (en niet meer dan dat), om vanwege de eerst genoemde reden, als het wel mogelijk is, wel een plaats in te vullen.

Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Hier gaat het er gewoon om dat als mensen geen plaats invullen en deze ook niet willen zeggen, je dat moet respecteren. Waarschijnlijk is daar een goede reden voor en ga dan maar zelf op zoek naar iets leuks.

Met vriendelijke groet

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 17:15    Post subject:
Als het om een andere discussie gaat, laat ik het er maar bij, hoewel ik het niet volledig met je eens ben.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 17:19    Post subject:
We kunnen altijd ergens anders een andere discussie houden natuurlijk Smile

Als je namelijk geen plaats invult bij een foto, kun je nog steeds een pb'tje krijgen van iemand met de vraag of je je locatie wilt vrijgeven. En dan geldt dus nog steeds de oproep van Jaap.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 17:28    Post subject:
Quote:
Helemaal gelijk Jaap, goed om dit eens onder de aandacht te brengen.
Wat mij betreft wordt de plaats gewoon helemaal niet meer vermeld. In plaats van het veld ´plaats´ zou dan het veld ´provincie´ kunnen komen, waarbij je keuze kunt maken uit de twaalf provincies óf gewoon Nederland in het algmeen kiezen. Voor mensen die fotograferen in het buitenland, zou er de optie 'land' bijkunnen.
Wat doet de plaats waar de foto is gemaakt ertoe? Daar wordt een foto toch niet beter of minder van?

Gr Maarten
Beter lezen Maarten, de vraag is of je een locatie geheim moet houden als je benaderd wordt door mensen die er geïnteresseerd in zijn. Het probleem is dat, zoals hierboven ook al is beschreven, je niet weet hoe anderen met de plek of de gegevens van de locatie omgaan.

Edit: Arjen was me voor

Een voorbeeld: De boomkikker

Op nederpix heb je fotograferende natuurliefhebbers en natuurfotografen (een verschil!) die met elkaar in contact komen. Plekken van bijzondere soorten worden vast weleens uitgewisseld, boomkikkerplekken in ieder geval als je ziet dat er steeds meer boomkikkerfoto's op nederpix verschijnen (een leek loopt echt niet zomaar tegen een boomkikker aan). Er vast zijn veel ergere dingen, zolang iedereen maar goed met de gegevens van een plek omgaat denk ik, al kun je een plek altijd beter voor jezelf houden. Het probleem op nederpix is dat boomkikkers een hoog knuffelgehalte hebben dus die foto's scoren lekker. Een mooie registratieplaat is niet genoeg om boven de massa uit te komen en daarom zijn er natuurfotografen die wat verder gaan. Jonge boomkikkertjes die aan één poot aan een takje hangen, boomkikkers die op bramen worden gezet enz. Of het nou ook erg is voor een populatie als 1 van de 100 eerstejaars boomkikkertjes een uurtje (ik zeg maar wat) wordt beziggehouden, dat denk ik niet. Het laat mij wel zien dat je niet zoveel respect hebt voor de natuur.

Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 17:32    Post subject:
Quote:
Quote:
Quote:
Helemaal gelijk Jaap, goed om dit eens onder de aandacht te brengen.
Wat mij betreft wordt de plaats gewoon helemaal niet meer vermeld. In plaats van het veld ´plaats´ zou dan het veld ´provincie´ kunnen komen, waarbij je keuze kunt maken uit de twaalf provincies óf gewoon Nederland in het algmeen kiezen. Voor mensen die fotograferen in het buitenland, zou er de optie 'land' bijkunnen.
Wat doet de plaats waar de foto is gemaakt ertoe? Daar wordt een foto toch niet beter of minder van?


Gr Maarten
Beter lezen Maarten, de vraag is of je een locatie geheim moet houden als je benaderd wordt door mensen die er geïnteresseerd in zijn. Het probleem is dat, zoals hierboven ook al is beschreven, je niet weet hoe anderen met de plek of de gegevens van de locatie omgaan.


Beste Klaas, het wat niet een kwestie van verkeerd lezen, maar gewoon een (aan Jaaps punt gerelateerd) idee. Maar dat is, zoals Arjen al heeft genoemd, een ander verhaal. Ik laat het er dus verder bij.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 18:24    Post subject:
Ik ben zelf vorig weekend naar Limburg geweest om boomkikkers te fotograferen. Ik had ze in mijn jeugd, toen ik zelf nog in Limburg woonde, wel eens gezien en wilde ze nu wel eens fotograferen. Ik heb biologie gestudeerd en sinds kort is fotografie een grote hobby. Dus dan kom je al snel uit op natuurfotografie Smile .
Natuurlijk is het leuk om zeldzame soorten te fotograferen, maar van een gewone 'huis-tuin-en-keuken'vlieg kan ik ook enthousiast raken. Als er maar mooie foto's gemaakt kunnen worden.
Ik heb voor mijzelf een aantal voor mij belangrijke regels opgesteld. Niets oppakken en zorgen dat ik alles net zo achterlaat als ik het gevonden heb. Ik rook sigaretten, dus dat betekent ook mijn peuken verzamelen en meenemen.
Toen ik in Limburg was, zag ik iemand zo'n boomkikker oppakken voor een 'leuke' close-upfoto op iemands arm. Ik durfde er eigenlijk niet iets van te zeggen. Dat had ik wel moeten doen.
Ik heb ook mijn bedenkingen bij veel boomkikkerfoto's op Nederpix. Hangend aan een tak of zittend op een braam is hoogstens een toevalstreffer, denk ik. Maar dan zijn er wel erg veel foto's van kikkers die op een onmogelijke positie bovenop een braam zitten. Ik krijg dan toch echt het idee dat iemand ze zo erbovenop heeft gezet. Maar ik kan het ook fout hebben. Ik heb ze immers niet zo vaak gezien.
Ik ben het dan ook eens met het beleid van Nederpix. Bij zeldzame soorten alleen de provincie vermelden (vaak kom je dan door te googlen toch wel achter de exacte plaats, maar laten we het de mensen niet te makkelijk maken Wink ). Bij de rest een preciezere beschrijving van de plaats is prima, want ik zie en gebruik Nederpix ook als een database voor determinatie en om nieuwe gebieden en soorten te ontdekken.

Samengevat: laten we met zijn allen ervoor zorgen dat de verstoring van kwetsbare locaties zo min mogelijk is, zodat wij en de generaties na ons er nog volop van kunnen genieten.

En bedreigingen en scheldpartijen e.d. kunnen natuurlijk niet getolereerd worden. Ik vind 1 waarschuwing al te veel.

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 18:32    Post subject:
Nog effe dit: ik zou de precieze vindplaats van de boomkikkers in Limburg en andere zeldzame soorten nooit met iemand delen, tenzij ik er zeker van kan zijn dat diegene de locatie en de soorten net zo behandeld als ik (en daarvoor moet ik iemand goed kennen).
Bedreigingen zullen bij mij niet aankomen en dat soort lui zal ik direct aangeven bij de mods. Ik snap dat soort mensen niet eens. Echt ongelooflijk!

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 18:35    Post subject:
Volgens mij is de discussie niet of je een locatie geheim moet houden of niet maar het bedreigen of beledigen (omdat ...)

Mijns inziens
Bedreigen = wegwezen
Vervelende email = waarschuwing (1 malig)

Ik zal ten alle tijden dit soort zaken direct aan de mods doorgeven en bij serieuze bedreiging aangifte bij politie doen.

De oproep is dan ook om het direct te melden bij de mods.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 19:31    Post subject:
'Informatie delen of niet?' Goed, om dit eens onder de aandacht te brengen, want soms vind ik dat best moeilijk. Waar ligt de grens.
Mijn ervaring is, dat de meeste natuurfotografen ook natuurliefhebbers zijn en meestal geen soortenjagers. Soms deel je een ervaring of geef je een tip en soms hou je gewoon je mond.
Als ik b.v. een gebiedje doorgeef waar veel soorten orchideen groeien of bijzondere vlinders te zien zijn, doe ik dat alleen aan mensen die ik ken.
Ik heb trouwens geen ervaring met vervelende mails of bedreigingen.

Boomkikkers.
Ik heb het voorrecht vlak bij enkele gebiedjes te wonen waar de Boomkikker voorkomt. Eén gebied is zeer bekend en daar staat ook een groot bord van Staatsbosbeheer langs de openbare weg met een levensgrote foto erop van een Boomkikker. Ook in het gebied waar de Vuursalamander voorkomt staan borden met afbeelding langs de openbare weg.
De meeste Boomkikkers zijn niet schuw en gemakkelijk te fotograferen en ook eventueel te manipuleren voor een goede foto. Ik heb me daar zelf eens schuldig aan gemaakt door even een Boomkikkertje op een takje te verschuiven zodat deze goed in beeld kwam. Mijn excuus.
Maar ze op bramen zetten is echt niet nodig, want er zitten in deze tijd genoeg Boomkikkers op bramen, laatst met z'n drieen op één braamtros.
Als ze wegspringen en dan b.v. aan een takje hangen, want het zijn soms echt acrobaten, wil niet altijd zeggen dat dit gemanupuleerd is. Ik heb het tenminste nog niet meegemaakt.
Laten we in ieder geval zorgvuldig omgaan met de natuur en met het uitwisselen van informatie van zeldzame soorten.
Een zeldzame soort vastleggen is leuk, maar een schitterde foto van een steekmug kan ook heel bijzonder zijn.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 19:53    Post subject:
Over het geven van locatie's of mensen meenemen naar plekken waar "interessante" dieren voor bepaalde personen zitten, daar zal ik niet moeilijk over doen. Zéker niet als het gewone natuurgebieden zijn waar op borden wordt aangegeven wat voor soort dieren er te vinden zijn. Vaak is het toch "geluk" hebben om die beesten dan ook daadwerkelijk tegen te komen. Verder weet ik geen plekken eigenlijk waar "bedreigde" diersoorten voorkomen, dus over dat "probleem" hoef ik me gelukkig ook niet druk te maken Wink
Over eventuele bedreigingen kan ik héél kort zijn; dat mág en kán uiteraard niet !!! Nooit !
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
martijn roos


Gender: Male
Age: 32
Joined: 11 Dec 2006
Posts: 57
Location: Zwijndrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 20:22    Post subject:
mensen als dat zijn én geen oprechte natuurliefhebbers én buitengewoon kinderachtig! gewoon laten lullen en het plekje voor jezelf houden dus !
heb je niks aan ,aan zulke mensen!
gr. martijn
_________________
40d | Tamron 17-50 2.8 | Tamron 90 2.8

NIEUW: http://www.martijnroosfotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 21:29    Post subject:
Gelukkig kan ik mijzelf rekenen tot die categorie fotografen met een hoge gevoelswaarde voor de natuur.
Ooit werd ik ontzettend laaiend op een nichtje van me die in al haar onschuld een lelie doormidden brak.
Zij was van deze tirade onwijs geschrokken, maar ze weet nu wel dat oom Robby ontzettend veel waarde hecht aan de natuur.

Eergisteren ontdekten ik en andere collega's bij observatiepost de Schuilkelder op NP de Hoge Veluwe 2 loslopende honden plus hun bezitters.
Zij liepen gewoon op het veld rond op het rustgebied.
Ondanks dat we het risico zouden kunnen nemen dat we het eventueel in de buurt lopend wild zouden kunnen verjagen (als deze mannen en hun dieren dit niet inmiddels al hadden gedaan) heb ik hun luidkeels verteld dat ze op moesten rotten en wel in deze letterlijke bewoordingen.

Ik raak off topic, maar om een lang verhaal kort te maken: ik zal nooit een dier dusdanig verleggen voor een genieker plaatje en ik zal nooit een dier opjagen voor een genieker plaatje.
En van bedreigingen ben ik al helemaal niet onder de indruk.
Mijn conditie mag van minder aard zijn, de Kung Fu handgrepen uit mijn verleden als sportleraar ben ik nog niet vergeten Wink
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 22:02    Post subject:
Mensen die de natuur misbruiken zijn denk ik al genoeg gewaarschuwd.
(Lijkt me trouwens helemaal niks, foto's maken om eer, of langste soortenlijstje > genieten van de natuur is toch 1 van de mooiere dingen in het leven?)

Maar affijn, deze mensen zullen uiteraard niet/nooit in dit topic openlijk zeggen dat ze anderen beledigen etc. om een soort voor ogen te krijgen. Als je het niet vertrouwd, vervaag de locatie tot provincie of land, wat trouwens al regelmatig gebeurt zag ik.

En anders: Mijn oma zei het vroeger al: "wie niet horen wil, moet maar voelen Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil "

Groeten,
Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
kbosman


Gender: Female
Age: 58
Joined: 10 Aug 2007
Posts: 2
Location: Slochteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Sep 2007, 22:16    Post subject: info delen of niet
Als natuurliefhebber en als hobby fotograaf vind ik het prachtig als je iets speciaals voor de lens krijgt maar ik vind dat dit nooit ten koste mag gaan van de natuur. Ik hoopte dat ik middels deze site met gelijkgestemden te maken had. Soms is uitwisselen van info juist mooi want zo kun je leren van elkaar (soms op technisch fotgraferen maar ook hoe benader ik een dier bv. zonder dat daarmee alles wordt verstoord).
Ik kan me nu voorstellen dat je juist minder uitwisselt omdat het vertrouwen blijkbaar beschaamd wordt.
Ten aanzien van agressieve mailing/bedreigingen ben ik resoluut; weren van de site.
Gr Karin
_________________
Nikon D200
sigma macrolens 150mm f2.8
Tussenringen 12/20/36mm (Kenko)
Tamron di II AF 18-200mm f3.5-6.3 IF (macro)
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:17    Post subject:
Vanochtend in de krant vond ik dit verontrustende bericht.
Het belang van het betrachten van terughoudendheid bij het delen en/of bekendmaken van de vindplaats van bepaalde soorten wordt hiermee n.m.m. duidelijk onderstreept. Ingeval van bedreiging en/of agressiviteit is er maar één optie: melden bij de admins en vervolgens aangifte doen bij de politie.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 11:25    Post subject:
Dit is inderdaad schokkend en onbeschrijfelijk!
Onbegrijpelijk wat mensen al niet doen voor vertier, gewoon schandalig voor woorden!
Mocht ik ooit geconfronteerd worden met lieden die een dergelijke zoekactie op poten hebben gezet dan hoop ik dat mijn statief hard genoeg is.
Denk het zelf haast van wel!
En daarna aangifte doen bij de lokale autoriteiten.
Kan je nog altijd zeggen dat ze over een boomstronk zijn gestruikeld en verkeerd zijn terecht gekomen Razz...
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 13:54    Post subject:
Ik geef best wel eens mensen een tip over een bepaalde leuke vogel-of diersoort,bij echt zeldzame dieren ben ik er toch heel wat terughoudener mee.

Maar even over dat krantenartikel: is dit niet een beetje slapende honden wakker maken? Voor de mensen die graag geld willen verdienen op een makkelijke manier,maar niks van de natuur weten.......die hoeven nu alleen nog maar naar dat bos bij Vierhouten te rijden,en die beestjes op te zoeken(hoewel dat al erg moeilijk is denk ik).
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Sep 2007, 14:27    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
dat bos bij Vierhouten


Vergis je niet in de grootte ervan, Marcel, dat bos is één van de grootste natuurgebieden van Nederland. Als je de plaats niet nauwkeurig weet kun je lang zoeken. En juist met het prijsgeven van die exacte locaties zouden we, zeker met het krantenbericht in het achterhoofd, uiterst terughoudend moeten zijn.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
TimV


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Jan 2008
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 20:00    Post subject:
Misschien haal ik nu een beetje een oud topic omhoog maar ik wil hier toch wel wat over kwijt
Want informatie verkrijgen over zeldzame soorten is mijn inziens vrij gemakkelijk.
Er zijn diverse verzamelsites van natuurliefhebbers waarop te zien valt waar welke soorten voorkomen....
Dus andere mensen vragen waar soorten voorkomen is eigenlijk niet eens nodig...
En trouwens....bedreigingen is inderdaad meteen wegwezen
_________________
Fuji S5600
Raynox 250 dcr macro, 2.2 tele lens
statief, uv filter

*Doe maar gek dan doe je al normaal genoeg*
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 20:28    Post subject:
Helemaal mee eens, er zijn genoeg sites waar je zulke waarnemingen vandaan kunt halen. Maar toch blijkt dat het regelmatig gebeurt dat fotografen andere fotografen vragen waar ze hun foto's gemaakt hebben. Het ene beest is toch makkelijker te fotograferen dan het andere.

Is op zich ook niks mis mee, lijkt me. Maar het is dan wel aan de fotograaf om te beslissen of die informatie doorgegeven wordt. Die kan namelijk de situatie inschatten, hoe groot is de kans op verstoring/beschadiging? Mocht de fotograaf dan "Nee" zeggen, laat het daar dan ook bij en ga zelf op zoek.

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
TimV


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Jan 2008
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 21:15    Post subject:
Haha ik ben nog weinig het veld in geweest.
Heb nu tentamens dus ook weinig tijd voor...
Wil daarna eigenlijk een paar vogelhutten in zuidholland afstruinen Very Happy
_________________
Fuji S5600
Raynox 250 dcr macro, 2.2 tele lens
statief, uv filter

*Doe maar gek dan doe je al normaal genoeg*
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum