Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


landschapfotografie,welke lens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 20:13    Post subject: landschapfotografie,welke lens
Hallo,

Ik ben veel met macro en vogelfotografie bezig.Nu wil ik me ook graag met landschappen bezig gaan houden maar heb daar nog niet de juiste lens voor.
Ik heb wat op internet gezocht en mijn oog is gevallen op de Sigma 10-20mm F4-5.4 EX DC HSM,heeft iemand ervaring met deze lens.
is deze geschikt voor 1: landschapfotografie en 2:ook te gebruiken voor portretten.


Gr. Martin
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 21:03    Post subject:
'k Gebruik zelf in de meeste gevallen mijn standaard lens 18-70 (van Nikon). Bevalt goed. Tijdens onze IJslandtrip had ik ook de beschikking over de 12-24 van Nikon van mijn maat Dirk-jan. 'k Vond deze ultragroothoek in de praktijk lastig hanteerbaar. Kost heel wat inspanning en inzicht om daar mooie platen mee te maken. Je hebt nl. zowel iets pal op de voorgrond, het middengebied en achtergrond nodig om de foto qua compo interessant te houden. Voor je het weet heb je grote lege ruimte foto. Maar soms kan het mooi uitpakken. Maar ik denk dat de ondergrens van 18mm in de praktijk heel vaak afdoende is.
O ja, wat betreft de alternatieven. Van de thirdparty (Sigma, Tamron en Tokina) lenzen voor Nikon (en Fuij) schijnt de Tokina 12-24 het beste te zijn, al zijn die anderen ook zeker niet slecht. Dit weet ik overigens alleen door het lezen van testen.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 21:23    Post subject:
Alle lenzen kunnen worden gebruikt. Zelf gebruik ik vrij regelmatig mijn 300mm en zelfs mijn 600mm heb ik al eens voor een landschap gebruikt.
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=24482

Het is maar net wat je in het landschap wilt benadrukken. Elk probleem heeft zo zijn specifieke oplossing. Ruimte doe je met groothoek. Nevel kan je versterken met tele. Een ritme kan ook door het gebruik van tele beter benadrukt worden. Toch kan met de groothoek ook weer het ritme op hele grote schaal in beeld worden gebracht. Enz.

Een landschapfotograaf heeft dus zo mogelijk de hele zooi bij zich, met daarbij nog de nodige filters en een stevig statief.

Een groothoek gebruiken voor portretten is af te raden. Je krijgt rare vervorming van het gezicht. Grote neuzen, bolle ogen, dat soort dingen. Voor een portret kan je het beste een brandpunt ergens tussen de 100 en 200mm gebruiken. (zonder cropfactor rekeken)

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 21:58    Post subject:
Ik ken een fotograaf online via een engelstalig forum (maar hij is nederlands) die met de sigma fotografeert: apolic.deviantart.com

Naar wat ik zie, is dat een heel goede lens!

Gr

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 22:59    Post subject:
Martin,
Je kunt , zoals Hendrik al aangeeft met iedere lens landschapsfoto's maken.
Ik gebruik veelal gewoon de kitlens 18-55mm
Maar ook met de 75-300 en zelfs met de 170-500 ehb ik al wel landschapsfoto's gemaakt.
't is soms net zo het uitkomt, kiezen wat wil ik er van het landschap op hebben en wat niet en welke sfeer wil je bereiken.
Om aan te tonen wat Hendrik naar mmijn mening bedoeld zie onderstaande links. Nevel met tele en dergelijke:

Voorbeeld van zo'n foto met de 75-300mm
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=1360
en
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=1240
of met de 170-500mm
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=37641

of met de compactcamera
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=27207

Dus eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit naar mijn mening

Probeer maar eens met wat je hebt en kom je dan toch brandpunt te kort kun je altijd nog verder kijken.
groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 8:09    Post subject:
O ja, bijna vergeten, maar met tele kan je ook vaak mooie landschapsplaten maken. Bijv. op IJsland veel gedaan. Het is dan makkelijker om een stukje te benadrukken of om laagjes en patronen vast te leggen (het wordt wat 'in elkaar gedrukt').
Maar ik zag bij je profiel geen lens staan in het standaard bereik van zeg 18-50 mm. Klopt het dat je hier nog niet voor hebt? I.d.g. lijkt me dat de eerste prioriteit.
Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 10:28    Post subject:
bwesterink wrote:
O ja, bijna vergeten, maar met tele kan je ook vaak mooie landschapsplaten maken. Bijv. op IJsland veel gedaan.


Wat dichter bij huis kan natuurlijk ook, deze plaat is er echt eentje om niet te vergeten:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=37070

Verder sluit ik mij aan bij Bendiks dat een lens in het standaardbereik het overwegen woord is.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 11:14    Post subject:
Dank je, Joop. Ben ik ook wel een beetje trotst op.
Net vandaag opgehaald een grote print (50x75) op canvas van deze foto en deze hangt nu boven onze bank. Ook hangt deze plaat (op canvas) komend weekend op het Vogelfestival (is te koop Very Happy ).

Gr,
Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 17:32    Post subject:
Heren bedankt,

Als eerste moet ik even vermelden dat mijn profiel niet helemaal meer klopte Embarassed de sigma 170-500{uitgeleend} en Fuji s1 pro gebruik ik al helemaal niet meer.
Ik ben ook in het bezit van een Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 LD ASPHERICAL LENS maar deze vind ik wat kwaliteit betreft zo slecht dat ik hem niet meer gebruik,vandaar ook dat ik op zoek ben naar een nieuwe lens.
Wat ik uit jullie verhaal opmaak is dat deze Sigma 10-20{Tokina 12-24} dus alleen geschikt is voor landschappen en niet voor portretfotografie Sad
Landschappen fotograferen met mijn vaste 500 mm is geen optie,ook met de macro 105mm heb ik het geprobeerd maar echt mooi kan ik het niet vinden.
Onder landschappen versta ik een zonsondergang aan zee of een groot meer die ik er voor het grootste gedeelte op kan krijgen,de mooie voorbeelden zijn al getoond.
Ik blijf dus nog twijfelen,twee lenzen halen lijkt mij geen optie omdat ik dat gewoonweg niet kan{wil} betalen. Als iemand een alternatief heeft
dan hoor ik het graag{rond de 500 Euro}

Gr.Martin

Ps. bij hoeveel mm moet ik aan een standaard bereik denken.
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 18:22    Post subject:
Hoi Martin,

Het wordt me iets duidelijker. Ik kan op zich als standaard lens (18-70) mijn kitlens wel aanbevelen. Een echte allround lens. Voor landschappen, maar ook voor de huis, tuin en keukenkiekjes. Schijnt de beste kitlens te zijn die Nikon maakt (lees testen er maar op na). Deze moet je voor een goede 200 euro wel op de kop kunnen tikken (zie bijv. marktplaat, nieuw een goede 300 euro). Heb je ook nog wat geld over voor een tele in het midden gebied (bijv. de 70-300). By the way, volgens mij kun je je macro lens ook prima als portretlens gebruiken (al geprobeerd?).

Gr,
Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 18:33    Post subject:
Dag Bendiks,

Ja die macro gebruik ik nu ook als portretlens,dat wil opzich aardig maar geeft niet de kwaliteit als een standaard Nikon kitlens.
Over de Nikon standaard lens (18-70)had ik nog helemaal niet na gedacht,misschien is dit wel de beste oplossing en het bespaart me ook nog wat geld ook.De sigma 17-70 lijkt ook heel goed te zijn.
mocht ik me echt bezig willen houden met landschappen dan kan ik altijd nog door sparen voor de Sigma 10-20.

Bedankt tot nu toe Wink

gr.Martin
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
adjuh


Gender: Male

Joined: 19 Nov 2006
Posts: 42
Location: Schijndel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Sep 2007, 17:39    Post subject:
Hallo Martin

ik kan me helemaal aansluiten bij de tips van de anderen, maar misschien is er nog een optie:
De 18-70 van Nikon is een prima lensje voor landschappen en algemene fotografie. Als hij maar goed afgestopt ( f8 of kleiner ) wordt is hij goed scherp. Maar voor portret fotografie vindt ik het dan weer niks. Je hebt dan echt iets nodig met een groot diafragma ( f2.8 of groter ) Een paar lenzen die ik je kan aanraden:
Nikon AF 50mm f1.8, Nikon AF 35-70 f2.8D en de Nikon AF 85mm f1.8.
De 35-70 heb ik zelf laatst op de kop getikt voor €250. Een 18-70 moet je makkelijk onder de €200 kunnen vinden. De 50 en 85 mm lenzen worden niet zo vaak 2e hands aangeboden, maar ze zijn nieuw niet zo duur, dus daar moet ook voor een goede prijs aan te komen zijn.

Succes met je keuze
Ad
_________________
NIKON
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Sep 2007, 16:43    Post subject:
Bedankt Ad,

Heb al wel Wat rond gekeken maar deze optie zijn voor mij weer nieuw,zal er eens naar kijken,ik ben er nog steeds niet helemaal uit.


Gr.Martin
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Sep 2007, 10:50    Post subject:
martin wrote:
Ja die macro gebruik ik nu ook als portretlens,dat wil opzich aardig maar geeft niet de kwaliteit als een standaard Nikon kitlens.

Dat een sigma 105 F2,8 minder mooi zou zijn voor portretten dan een standaard nikon kitlens wil er bij mij niet zo maar in: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_105_28_nikon/index.htm. Ik kan me wel voorstellen dat je jouw 100 mm wat lang vindt.

verder wat meningen. ter overweging.

35-70 F2,8 vind ik net als adjuh ideaal voor portretten (ook van beweeglijke kinderen). (Binnenkort is deze niet meer nieuw leverbaar). Op film gebruikte ik voor portretten altijd een 85 F1,8. Op dx formaat gebruik ik deze zoom (of een vaste 50mm, omdat die 'wendbaarder' en lichtsterker is).

De meeste mensen vinden het gebruik van een vorm van groothoek bij landschappen fijn, maar extreme groothoek als 12 mm zal gekke effecten opleveren die niet het beeld weergeven wat je voelt als je in de natuur wandelt. De meeste mensen gaan op de grond liggen zodra ze met extreem groothoek aan het werk gaan, al bij 18mm.
Ik vind goed gebruik van een extreme groothoeklens veel moeilijker dan goed gebruik van een tele, omdat je echt je best moet doen om alles op een natuurlijke plaats in beeld te brengen, en omdat er altijd wel ergens (in ons NL landschap) afleidende rommel opduikt.
Mijn 12-24mm lens gebruik ik veelvuldig in het 24 mm gebied. voor mij zou de sigma 10-20 dan ook geen optie zijn.
Een goede allround - en dus ook landschap - lens zou ook een 18-50 f2,8 van sigma of tamron kunnen zijn.

leen eens wat in de buurt, probeer eens wat uit, bekijk met welke lens (en in in welk land) de foto's gemaakt zijn die je mooi vindt.

succes
en plezier
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Sep 2007, 16:24    Post subject:
Dag Peter,

Bedankt voor de tip van de 18-50 f2,8 van sigma,deze staat nu boven aan mijn verlanglijstje. Ik heb er veel over gelezen en de meeste mensen zijn positief over deze lens. Het enigste waar ze niet echt over te spreken zijn is dat deze lens[oud model} nog wel veel vignettering geeft.

gr.Martin
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Sep 2007, 19:30    Post subject:
martin wrote:
....waar ze niet echt over te spreken zijn is dat deze lens[oud model} nog wel veel vignettering geeft.
Daar is op eenvoudige wijze wel weer wat aan te doen met je fotobewerkingsprogramma. In Adobe Lightroom bijvoorbeeld zitten handige correctiemogelijkheden voor verschillende "lensfouten" zoals vignettering en beeldvervorming. Zal in PS ook wel aanweizg zijn?!
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Sep 2007, 20:20    Post subject:
martin wrote:
Dag Peter,

Bedankt voor de tip van de 18-50 f2,8 van sigma,deze staat nu boven aan mijn verlanglijstje. Ik heb er veel over gelezen en de meeste mensen zijn positief over deze lens. Het enigste waar ze niet echt over te spreken zijn is dat deze lens[oud model} nog wel veel vignettering geeft.

gr.Martin


vignettering, wat is dat Wink
gekheid, het is mij nooit opgevallen. Misschien omdat ik wat dat betreft minder kritisch ben, misschien omdat ik donkere randen juist mooi vind.

trouwens, check de nikkor 18-70 DX en vignettering.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum