Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


kwaliteit nikon vs sigma

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 17:36    Post subject: kwaliteit nikon vs sigma
hallo allemaal,

Met veel interesse lees ik altijd de antwoorden op de vragen die gesteld worden betreffende het aanschaffen van een nieuwe lens.
Natuurlijk heeft iedereen zo zijn voorkeur voor een bepaald merk, zoomlens of prime, maar nu zou ik graag willen weten, is er nou echt zoveel kwaliteitsverschil tussen bijv. Sigma en Nikon.
Als je de prijsverschillen ziet, moet Nikon eigenlijk wel twee keer beter zijn dan Sigma, maar is dat zo.
Ik ben nu zelf op zoek naar een andere lens, maar kan maar geen beslissing nemen en neig naar Sigma ivm de prijs.
Wie helpt mij uit de droom?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 19:24    Post subject:
meestal krijg je de kwaliteit waar je voor betaalt. De vraag is welke kwaliteit je nodig hebt. De dure nikkors zijn vaak wat degelijker, maar bij sigma bv is de EX serie ook iha vrij robust. Ik ken wel meer verhalen (2e hand) van mensen die lang hun sigma's kwijt zijn dan mensen die nikkors lang kwijt zijn. maar dat kan toeval zijn.
Je kunt op vergelijkend warenonderzoek-sites kijken. Bijvoorbeeld www.photozone.de

voor nikon en canon betaal je meestal ook nog net iets meer voor de naam, maar iha niet een factor 2.

een heel aantal lenzen van sigma staan hoog aangeschreven, zoals de 30 F1,4, een aantal macrolenzen, en de 300-800 f5,6. En dat brengt op het volgende: kijk niet naar merk, maar naar de specifieke lens en of die geschikt is voor jouw doel.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Sep 2007, 7:45    Post subject:
Ik gebruik zelf de Sigma 500 mm APO DG EX en ik moet zeggen dat ik best tevreden over de kwaliteit kan zijn.
Wat ik wel zie en weet is het verschil in met name het gewicht en glaswerk tussen de Nikon en de Sigma.
Wat ik af en toe bij de Sigma mis is de sterkere contrasterende doortekening die ik bij de Nikon wel tegen kom. Aan de andere kant moet ik zeggen dat als ik foto's maak waar een bepaald gevoel in moet zitten, laat ik zeggen, een grutto bij zonsondergang, dan heeft de Sigma een mooie "glans" op de lens zitten.

Eerlijk gezegd zou ik ook liever gekozen hebben voor de Nikon ware het niet dat met name het prijsverschil van bijna €5000,00 mij op andere gedachten bracht.
Het was niet zo dat ik het niet aan kòn schaffen, maar dan had ik voor mijn vrouw geen mooie camera en lens erbij kunnen kopen en ben liever samen met haar op pad dan alleen.
Het mes sneed dus aan meerdere kanten en al met al, ik ben best tevreden over de platen tot dusver.

Groeten.

Robby Roos

www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Sep 2007, 9:37    Post subject:
Ik weet niet of je deze vraag stelt m.b.t. alleen tele(zoom) lenzen.
Zo heeft iedere fabrikant wel een soort van prime serie.
Ikzelf heb b.v. een Tokina 28-80. Deze is van de AT-X serie.
De nieuwprijs van de lens ligt rond de 450 euro.
Dit is een ragscherpe lens die tien keer beter is dan de standaardlenzen van bv canon.
Tokina heeft ook een 300 2.8. De prijs van deze lens is dermate hoog dat het wel een goede lens moet zijn die imo niet echt onderdoet voor een lens van bv. Nikkon of Canon.
Ik denk dat fotografen, die ervaring met dit soort lenzen hebben hier meer uitsluitsel over kunnen geven.

Groeten , Aad Verkujil
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Sep 2007, 12:31    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:

Zo heeft iedere fabrikant wel een soort van prime serie.
Ikzelf heb b.v. een Tokina 28-80. Deze is van de AT-X serie.


Ik snap wat je bedoeld, maar de term "prime" is hier wat ongelukkig gekozen. Die wordt bij lenzen over het algemeen gebruikt voor niet-zoom lensen, dus een 28-80mm lens kan nooit een prime zijn.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Sep 2007, 19:28    Post subject:
Oké, ik dacht dat prime stond voor een soort exclusiviteit, zoals L staat bij Canon. Embarassed
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 13:53    Post subject:
Robby wrote:
Ik gebruik zelf de Sigma 500 mm APO DG EX en ik moet zeggen dat ik best tevreden over de kwaliteit kan zijn.
Wat ik wel zie en weet is het verschil in met name het gewicht en glaswerk tussen de Nikon en de Sigma.
Wat ik af en toe bij de Sigma mis is de sterkere contrasterende doortekening die ik bij de Nikon wel tegen kom. Aan de andere kant moet ik zeggen dat als ik foto's maak waar een bepaald gevoel in moet zitten, laat ik zeggen, een grutto bij zonsondergang, dan heeft de Sigma een mooie "glans" op de lens zitten.

Eerlijk gezegd zou ik ook liever gekozen hebben voor de Nikon ware het niet dat met name het prijsverschil van bijna €5000,00 mij op andere gedachten bracht.
Het was niet zo dat ik het niet aan kòn schaffen, maar dan had ik voor mijn vrouw geen mooie camera en lens erbij kunnen kopen en ben liever samen met haar op pad dan alleen.
Het mes sneed dus aan meerdere kanten en al met al, ik ben best tevreden over de platen tot dusver.


Je praat hier over een veel concreter verschil, namelijk een F4,5 tov een F4. Logisch dat Nikon en Canon zwaarder en duurder zijn. Logisch dat een hoop mensen kiezen voor een mooie, lichtere, goedkopere oplossing. Een nikon of canon F4,5 zou ook goedkoper zijn.
Op die zelfde manier is een nikkor of canon 300 F4 ook goedkoper dan een 300 F2,8.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2007, 18:53    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nog niet precies wat ik moet doen.
Momenteel heb ik een Sigma 300mm 2.8 en gebruik deze ism een Sigma converter 2x, zodat ik 600 mm 5.6. heb.
De lens heeft een snelle en geruisloze AF, zeker ook met de converter ertussen, maar ik vind, dat de scherpte nogal eens te wensen overlaat.
Ik heb diverse diafragma's etc. uitgeprobeerd, maar ik ben er nog niet echt tevreden over. Het ligt of aan mij, of aan deze combinatie.
Daarom dacht ik, dat ik misschien beter een lens kon kopen zoals de Sigma 500 4.5. Ik heb dan wel een korter bereik, maar waar ik op hoop is scherpere foto's, omdat ik dan geen converter gebruik.
Ik gebruik tijdens boswandelingen mijn Nikon 70-300 VR lens en dat bevalt prima, altijd snelle AF en scherp.
Maar 300mm is gewoon te kort, vandaar de Sigma met converter.
Het enige is, dat ik dan tussen 300mm en 500mm geen bereik meer heb.
Al met al ben ik er nog niet uit, maar neem jullie suggesties ter harte.
groeten,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 17:13    Post subject:
probeer je combi eens op een bonenzak op een stevige muur, met een loodzware bonenzak er boven op en dan bij f8 en f11, met afstandbediening of selftimer. Liefst met opgeklapte spiegel.
niet van een beweeglijke vogel of boommarter maar een soort tuinkabouter. zorg ook dat je niet bij sterk trillende (warme) lucht fotografeert. Probeer ook op verschillende afstanden.
Als het dan onscherp is, is het zaak een andere lens/combinatie te overwegen.
als het onder deze optimale omstandigheden niet onscherp is, dan ligt het aan.... en moet je oppassen dat je met andere apparatuur niet tegen de zelfde problemen aan loopt.
succes (en plezier)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 63
Joined: 04 Oct 2007
Posts: 27
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Oct 2007, 17:53    Post subject:
Wat ik in testen lees en zie op de diverse fora is een Sigma 500mm een erg goede en "redelijk" betaalbare lens. Kwaliteit komt zeker in de buurt van de prime lenzen van Nikon en Canon.
Wat betreft je opmerking over het gebruik van een 2x converter op een Sigma 300 F2.8 kan ik je mening delen. Ik heb dan de Canon variant met een Soligor 2x converter, en daar is met goed fatsoen ook geen fatsoenlijke foto mee te maken. Of het onderwerp moet binnen een meter of 6-8 zitten dan is het redelijk. Daarentegen werkt de 300mm met een 1,4x converter prima. De foto`s zijn dan goed scherp. Dat is misschien ook wel een oplossing voor je.
500mm kopen en een 1,4x converter. Heb je toch alle bereiken die je wilt en ook nog 420mm.

Groeten,
Ruud van Veenschoten
_________________
Canon body's en Canon glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Oct 2007, 14:10    Post subject:
Hallo Ruud,
Bedankt voor je reactie. Ik ben eigenlijk wel blij, dat jij vertelde ook problemen te hebben met de Sigma 300 2,8, ism een 2x converter.
Het is op zich een fijne lens, maar genoemde combinatie werkt bij mij dus ook niet goed. Ik zal toch gaan uitkijken naar een 1.4 converter.
Mocht ik dan de Sigma 500mm 4.5 nog eens aanschaffen, dan kan ik de 1.4 blijven gebruiken.
Bedankt voor de tip.

Groeten,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum