Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Omzetting van RAW- in JPEG-bestand voor Nederpix

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Oct 2007, 22:35    Post subject: Omzetting van RAW- in JPEG-bestand voor Nederpix
Tot voor kort fotografeerde ik uitsluitend in JPEG-formaat. Sinds enige tijd gebruik ik zo nu en dan het RAW (=NEF) formaat. Ik bewerk deze laatste opnames m.b.v. Nikon Capture NX versie 1.1 en sla ze op in JPEG-formaat. Eventueel werk ik nog sensorvlekjes weg door de in JPEG-formaat opgeslagen foto's opnieuw te openen in Paint Shop Pro X en ze vervolgens weer op te slaan. Vandaag wilde ik een in RAW-formaat opgenomen foto insturen naar Nederpix. Ik had deze opname direkt vanuit Capture NX opgeslagen als JPEG-file en vervolgens dit bestand geopend in Paint Shop Pro ter compressie. Het verkregen resultaat had een bestandsgrootte van 136 kB, een pixelgrootte van 800x532 en was volgens de informatie bij de foto uitdrukkelijk in het JPEG-formaat. Desondanks werd de foto geweigerd door Nederpix met als mededeling dat het bestandstype niet was toegestaan. Wat doe ik fout?
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Oct 2007, 23:30    Post subject:
Ik zou het zo niet weten eerlijk gezegd. Het klinkt alsof je alles goed gedaan hebt. Het bestand dat je probeerde te uploaden eindigde op .jpg?

Ik hoop dat iemand anders je beter kan helpen.

Succes ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 5:25    Post subject:
Mogelijk heb je de foto opgeslagen in het JPEG 2000 formaat?
Overigens kun je de foto na bewerking in Nikon Capture het beste opslaan in TIFF-formaat, en deze vervolgens weer openen in Paint Shop Pro. Hier het bestand verkleinen, comprimeren en opslaan als JPEG. Dit geeft je het minste verlies aan kwaliteit, iedere keer namelijk als je een JPEG opent en vervolgens weer opslaat gaat er kwaliteit verloren.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 7:26    Post subject:
Joop Gerretse wrote:
.... iedere keer namelijk als je een JPEG opent en vervolgens weer opslaat gaat er kwaliteit verloren.
Dat blijft een wijdverbreid misverstand wanneer je dat op deze manier uitdrukt; je verliest alleen kwaliteit wanneer je de jpg opent, er al dan niet iets aan verandert en vervolgens weer opnieuw opslaat. Wanneer je een jpg alleen maar opent (lees bekijkt) en weer sluit verandert er helemaal niets aan het bestand en dus ook niet aan de kwaliteit van dat bestand. Dat zou ook niet best zijn als dat wel zo was. Ik heb jpg's die honderden keren geopend en bekeken zijn. Als dat iedere keer tot kwaliteitsverlies zou leiden waren de beelden nu niet meer zichtbaar Wink

Om even op de vraag van het topic terug te komen: Zoals Arjen al aangeeft doe je niets "verkeerd" en zou het op deze manier gewoon moeten werken. Het is zelfs een heel goede manier om het zo te doen omdat je NEF formaat je meer mogelijkheden biedt om de foto te bewerken dan een opname in jpg. Ik weet niet of je van plas was om het RAW-seminar bij te wonen, maar dit zal daar ongetwijfeld ook aan de orde komen. Mijn ervaring met de twee vorige seminars is dat je op heldere wijze ook uitleg krijgt over allerlei misvattingen die er nog bestaan over de voor- en nadelen van de verschillende bestandsformaten.

groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 7:38    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Joop Gerretse wrote:
.... iedere keer namelijk als je een JPEG opent en vervolgens weer opslaat gaat er kwaliteit verloren.

Dat blijft een wijdverbreid misverstand wanneer je dat op deze manier uitdrukt; je verliest alleen kwaliteit wanneer je de jpg opent, er al dan niet iets aan verandert en vervolgens weer opnieuw opslaat.


Dat staat er ook, Jaap... Wink

Vandaar mijn opmerking dat de route NEF => bewerken met Capture NX => JPEG => bewerken met PSP => JPEG *meer* kwaliteitsverlies zal opleveren dan de route NEF => bewerken met Capture NX => TIFF => bewerken met PSP => JPEG.
Overigens ben ik zeker van plan het RAW seminar bij te wonen, lijkt me zeer interessant en vooral leerzaam.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 7:57    Post subject:
Joop Gerretse wrote:

Overigens ben ik zeker van plan het RAW seminar bij te wonen, lijkt me zeer interessant en vooral leerzaam.

Groet, Joop
Dat niet alleen, het is ook nog eens heel gezellig om met een groep medepixers samen met je hobby bezig te zijn. Misschien op een andere manier dan paddestoelen platen in het bos, maar wel genoegelijk.
Inderdaad zijn we het eens over het verschil in kwaliteitsverlies. Ik denk wel dat dat verschil in een orde van grootte valt die je bij max. 150 Kb op een beeldscherm eigenlijk niet ziet en waar je pas rekening mee hoeft te houden bij afdrukken.

groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 22:21    Post subject: Omzetting van RAW- in JPEG-bestanden voor Nederpix
Ik dank iedereen voor haar/zijn bijdrage. Ik zal alle suggesties systematisch proberen. Overigens heb ik mij ingeschreven voor de workshop van half november en ik hoop hier veel te leren.
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum