Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


de eerste ervaringe met de Olympus E3

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Alexander


Gender: Male
Age: 60
Joined: 23 Jan 2006
Posts: 38
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 23:18    Post subject: de eerste ervaringe met de Olympus E3
Op verzoek van enkelen besloten maar eens mijn eerste ervaringen met de Olympus E3 neer te pennen.

Het afgelopen jaar heb ik met diverse camera’s van het merk Olympus mogen fotograferen.
Ik ben ooit begonnen met de E10 en toen overgestapt naar de E1. Gedurende medio 2006 tot en met 2007 de E300 aangeschaft en toen via de E330 naar de E500 en vervolgens de E510.
Twee weken terug kreeg ik uiteindelijk de E3 in handen. In mijn ogen de eerste en de enige waardige opvolger van de al oude E1. Ondanks het feit dat ik de E510 al iets beter vond presteren dan de E1, kan deze het toch niet winnen van het robuuste en solide karakter van de E1 en al helemaal niet van de E3. Je voelt dat je een camera in handen hebt die meetelt. De E3 is een robuuste camera die erg goed in de hand ligt. Het gemis van al zijn voorgangers is in deze body geprobeerd teniet te doen. De trage opstart, de veelheid aan ruis, de weinige frames per seconde, het slecht presteren onder slechte lichtomstandigheden en ga zo maar door. Los van de metalen behuizing en het spatwaterdichte van dit toestel is voor mij van belang dat de eerder genoemde tekortkomingen zijn opgelost.

De E3 presteert wat dat betreft zoals geen andere camera van Olympus hiervoor deed.
De camera heeft een bijzonder snelle autofocus en ondanks het feit dat ik niet over een zogenaamde SWD lens beschik die nog sneller focust ben ik al enorm tevreden met het huidige resultaat. Vooral de wijziging van 3 autofocuspunten naar 11 is een enorme verbetering. Ook kleine onderwerpen verliest de camera niet snel uit focus wat echt een verademing is. Ook bij echt slechte lichtomstandigheden presteert de camera enorm en boven verwachting. Ik wil dat een ander merk nog wel eens zien doen Cool
Het aantal van 5 frames per seconde zijn ten opzichte van Nikon en Canon niet bijzonder maar het zijn er twee meer dan anders bij Olympus.
Opvallend is dat ondanks de tien en een beetje miljoen pixels de foto’s in RAW niet groter zijn dan 10 mb. Er lijkt dus nog een compressie te worden toegepast bij het wegschrijven hiervan. De camera kan 16 RAW files in een buffer opnemen voordat hij vol zit maar met Jpeg kan onafgebroken worden doorgeschoten totdat de kaart vol is.
Olympus heeft met zijn RAW converter nog wel als nadeel dat het mijn inziens te veel tijd kost om door middel hiervan de foto’s te bewerken en te converteren naar Jpeg. Ik kan alleen niet oordelen of dat bij Nikon en Canon ook het geval is?
De camera beschikt over een ingebouwd image stabilisator die zelfs met een 600mm zeker een 4 stops voordeel geeft. Dat wil zeggen dat testfoto’s genomen vanuit de hand er gewoon scherp uitzien en dat is echt een verademing.
De kleuren van de beelden zijn warm en vol maar de scherpte is, zoals bij alle Olympuscamera’s, wat aan de zachte kant. Persoonlijk vind ik dit wel mooi maar dat is een kwestie van smaak. De schaduwpartijen in de foto’s komen nu bijzonder goed uit de verf en geven een meer natuurlijke overgang dan voorheen. Dit wordt schijnbaar softwarematig aangestuurd maar dan wel op een hele goede wijze.
Dan een ander probleem van Olympus. RUIS. Ondanks het feit dat ik er van overtuigd ben dat zowel Canon als Nikon betere prestaties geven op dit gebied heeft Olympus hier een enorme inhaalslag geleverd. Indien foto’s omgekropt bekeken worden is het toepassen van 800 ISO geen enkel probleem. Daarna neemt de ruis weer zichtbaar toe en moet worden weggepoetst.
De knoppen zitten direct onder vinger of duimbereik en zijn eenvoudig te bedienen. Het snel geven van meer of minder belichting dan wel het verhogen of verlagen van de ISO is nu bijna kinderspel.
Ook erg fijn is dat je alles in je zoeker kunt terug vinden. Een zoeker die 100% van het beeld geeft. Lekker groot en helder is en een genot ten opzichte van de concurrenten naar ik heb gehoord Wink
Het schermpje van de Olympus E3 geeft niet alleen Liveview maar kan ook zo gedraaid worden dat deze fungeert als hoekzoeker.
Een ander voordeel is dat de camera geen seconden meer nodige heeft om wakker te worden maar vrijwel direct gebruiksklaar is. Dit betekent in mijn geval meer succes bij vliegende vogels etc.
Een andere leuke futiliteit is de mogelijkheid om de drietal draadloze flitsers middels de camera te kunnen instellen waardoor het gebruik van flitsers bij bepaalde opnamen een stuk eenvoudiger wordt.

Al met al ben ik oprecht blij dat ik nooit besloten heb de overstap naar een van de andere grote merken te hebben doorgezet. Niet omdat die slechter zijn maar juist omdat Olympus nu op gelijkwaardig niveau kan meekomen. En het moet gezegd dat de lenzen van Zuiko tot de beste van de wereld behoren en dat de combinatie van deze lens met de camera het geheel nog een stapje hoger brengt. Nu nog leren fotograferen Laughing
_________________
Olympus E3 en Olympus E510 met 18-45mm, 50-200 mm, makro 35 mm, 1.4 en 2.0 converter en de Zuiko ED 300 F2.8, Manfrotto driepoot en natuurlijk een schuiltentje.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum