Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


macro voorzetlens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
fabfil


Gender: Female
Age: 49
Joined: 01 May 2006
Posts: 38
Location: WACHTEBEKE (BELGIE)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 19:26    Post subject: macro voorzetlens
Ik heb een vraagje. Ik heb een Canon 400D gekregen maar ik heb de indruk dat je met de kitlens geen goeie macro's kan nemen. Sad In afwachting van een macrolens, zou ik werken met een macro voorzetlens. Kun je daar goeie resultaten mee boeken (uit de hand)?
En wat de macrolenzen betreft, wat zou de beste keuze zijn als je in gedachten houdt dat ik liefst zonder statief werk? En zijn er dan goedkopere alternatieven van andere merken?
Sorry voor al die vragen maar ik loop een beetje gefrustreerd Confused en werk voorlopig verder met mijn compactje. De 400D blijft voorlopig in de kast liggen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 19:30    Post subject:
Ik denk dat je voor je laatste vragen al een hele boel antwoorden/informatie op het forum kunt lezen.
Met macro kun je het beste wel met statief werken (of een andere vorm van stabilisatie). Je hebt namelijk maar een zeer beperkte scherptediepte dus elke kleine beweging kan al leiden tot onscherpe plaatjes.

Als je toch echt uit de losse hand wilt fotograferen, zou ik denk ik niet hoger dan 100mm gaan, al lees ik ook wel verhalen van mensen met een 150mm die het ook uit de hand doen.

Succes met je keuze

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 19:57    Post subject:
Je zou ook met tussenringen kunnen gaan werken. Een setje van Soligor kost rond de 145 Euri, probleem is hier alleen dat die niet op de kitlens past. Je zult er dus ook één tussenring van Canon bij moeten hebben (de kleinste ca. 68 Euri). De (op één na) goedkoopste macrolens van Canon is de EF-S 60mm f/2.8, kost ca. 295 Euri. De door Arjen genoemde 100mm is ca. 475 Euri, beide lenzen komen tot een afbeeldingsmaatstaf van 1:1. Bovendien is er tot aan het einde van het jaar op deze lenzen nog een cashback-actie van Canon.

Nadeel van een kortere brandpuntsafstand bij een macrolens is dat je vaak heel dicht op je onderwerp moet kruipen.

Succes met je keuze, eigenlijk vind ik het zonde dat je je 400D in de kast laat liggen...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 20:01    Post subject:
Ik heb een 150mm macrolens en fotografeer ik gewoon uit de hand. Een voorwaarde hiervoor is wel dat je een sluitertijd heb van tenminste 1/200 sec, daarom heb ik altijd een extra flitser bij mij. Als het te donker wordt, gebruik ik de flits zodat zowel de sluitertijd als het diafragma naar mijn zin zijn, zonder dat ik een extreem hoge ISO moet gebruiken.

Een tip is wel, ga de 400D zo snel mogelijk gebruiken, je weet niet wat je mist als je hem in de kast laat liggen Wink
Back to top
Reply with quote
 
Dolf


Gender: Male
Age: 52
Joined: 06 Apr 2007
Posts: 8
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Dec 2007, 14:14    Post subject: 100mm
Ik heb die 100mm. Heel erg goede ervaringen mee, zie mijn weblog:
http://zeevogel.punt.nl/?gr=782245

Statief is wel handig, vooral als je op heel erg korte afstand fotografeert. En dát is nou net zo leuk.
Back to top
Reply with quote
 
Douwe


Gender: Male
Age: 57
Joined: 08 Dec 2007
Posts: 29
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Dec 2007, 19:21    Post subject:
De Canon Close-up 500 D is een voorzetlens waarmee je met een gewone lens iets dichter bij je onderwerp kunt komen. Ik heb hier wel wat redelijke resultaten mee behaald, maar het blijft behelpen. Een groot nadeel is dat hij maar in een heel beperkte range (afstand) scherp kan stellen. Dat maakt het lastig in te schatten hoe dicht je bij je onderwerp moet zijn. Een echte macrolens kun je ook vanaf een grotere afstand al scherpstellen. Bij insekten kan dit erg handig zijn, omdat je dan tenminste alvast een foto hebt kunnen maken voordat het wegvliegt (kruipt of springt).

Uit de hand vind ik bij macrofotografie altijd lastig. Vaak beweeg ik nadat ik het onderwerp scherp heb iets van of naar het onderwerp. Hierdoor is de foto onscherp op het moment dat ik afdruk. Sommige insekten zijn echter lastig vanaf een statief te fotograferen. Door nadat de camera heeft scherpgesteld snel door te klikken kan ik dit zelf redelijk ondervangen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum