Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Marktplaats


lenzen te koop

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 21:48    Post subject: lenzen te koop
Ik heb twee lenzen gekocht die niet passen op mijn camera, het zijn een pentacon auto 2.8/135 mc en een pentacon auto 1.8/50 multi coating, ik heb er €25.00 de twee voor betaald en voor die prijs mogen ze ook weer weg!
Heb je interesse stuur even een pbtje
groetjes Roosje
Back to top
Reply with quote
 
fabfil


Gender: Female
Age: 49
Joined: 01 May 2006
Posts: 38
Location: WACHTEBEKE (BELGIE)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 21:56    Post subject:
Maar Roosje toch! Volgens mij zijn dat zelfs lenzen voor een analoge camera. Wie heeft je dat aangesmeerd voor jouw cybershot? Ik dacht dat je ging kijken of er eventueel een macro voorzetlens op kan. Als er niemand van NP geinteresseerd is, kun je ze misschien op Ebay proberen te verkopen?
Groetjes, Fabienne.
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 22:01    Post subject: lenzen te koop
Hoi Fabienne
Ik 'leek' was er al bang voor #evil #evil #evil
groetjes van Roosje
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 22:09    Post subject:
die pentacon 1,8 50 mm kun je als voorzetlens voor macro-fotografie gebruiken. Omgekeerd voor je lens houden. Liefst fixeren dmv een omkeer-ring.

Voor vrijwel elk type camera kan dit naar men mij ooit vertelde. Geldt namelijk voor alle 50 mm lenzen (en waarschijnlijk ook voor een paar andere brandpunten).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 13:10    Post subject: lenzen te koop
Hoi Peter ik heb het geprobeert, maar je krijgt een rondje, net een koker, helaas, maar bedankt dat je meedacht! groet Roos
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 20:49    Post subject:
hmmm... vreemd
meten is weten, dank dat je aangeeft dat het niet werkt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 20:55    Post subject:
Het trucje werkt wel maar zo'n lens moet je niet als voorzetlens gebruiken. Omgekeerde lenzen zijn op spiegelreflexcamera's te gebruiken. Hier zijn idd wel koppelstukken voor. Je werkt dan met camera en alleen de omgekeerde lens.

(het is ook een vrij oud trucje, het kan zijn dat koppelstukken niet meer verkrijgbaar zijn)
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 8:42    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Het trucje werkt wel maar zo'n lens moet je niet als voorzetlens gebruiken. Omgekeerde lenzen zijn op spiegelreflexcamera's te gebruiken. Hier zijn idd wel koppelstukken voor. Je werkt dan met camera en alleen de omgekeerde lens.

(het is ook een vrij oud trucje, het kan zijn dat koppelstukken niet meer verkrijgbaar zijn)

Die "truck" heb ik zelf gebruikt, met een balg. Is de manier om een goedkope, goede macrolens te krijgen.
Behalve dat, ik heb ergens gelezen dat de lens als voorzetlens wordt gebruikt. Ik kan het niet meer vinden. Volgens roosje werkt het niet, ik zal thuis nog eens een keertje kijken.
Koppelstukken zijn waarschijnlijk nog wel te krijgen, desnoods 2e hands na een paar maanden zoeken. Veel heb je niet nodig.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 12:41    Post subject: Goedkope opties voor macrofotografie.
Ik heb dank zij hans braakhuis een en ander gevonden

Voor wie goedkoop aan de macro-slag wil:

http://www.insecta.co.za/ZArticles/revers/revers.htm

Uitstekend als voorzetlens zijn oude 50 mm lenzen, met name die met een bajonet die niet meer bruikbaar is zullen goedkoop zijn. Zoals de Canon FD 50mm f1,8 lenzen. Je hebt ook een soort van omkeerringen nodig. Bijvoorbeeld 2 cokin aansluitingen. 1 voor je gewone lens en 1 voor de voorzetlens (die canon die ik noem heeft een schroefdraad van 52mm - helemaal zwarte lens - of 55mm - die met een zilveren bajonet-ring). Met secondenlijm aan elkaar fixeren.

Moet allemaal wel op fotobeurzen, of bij fotowinkels in de periferie te koop zijn.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Thu 17 Jan 2008, 17:08; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 13:31    Post subject:
Creatieve oplossing Peter, ik zou zelf aan het op elkaar lijmen van 2 Cokin aansluitringen niet eens gedacht hebben.
Of deze oplossing ook voor Roosje bruikbaar is betwijfel ik, er is vrees ik geen lensadapter beschikbaar die op haar camera past. Zo die er wel zou zijn dan is het natuurlijk een mooie oplossing voor weinig geld.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 13:56    Post subject: Re: lenzen te koop
roosje spillebeen wrote:
Hoi Peter ik heb het geprobeert, maar je krijgt een rondje, net een koker, helaas, maar bedankt dat je meedacht! groet Roos

roosje, weet je zeker dat je het diafragma van de voorzetlens helemaal open had? (aan het ringetje draaien). Je kunt het beste eerst proberen met de 50mm.

Edit: ik probeer het net met een 85mm omgekeerd voor mijn 50mm lens. Idd enige verkokering, maar als je een beetje ruim in de megapixels zit, dan houdt je nog heel wat over.
Met de 50mm omgekeerd voor de 85mm wordt het een dolle boel! Het gehele beeld gevormd door een geslepen potloodpunt! Dat is een afbeeldingsmaatstaf van 1:2 met alleen een voorzetlens!

Desnoods maak je een adapter van karton. Probleem is om de zaak absoluut trillingsvrij te krijgen. Maar een lens van 25euro/2 zou ik wel op een steunplaatje willen lijmen. Dat steunplaatje kun je vervolgens onder de camera schroeven (als die een statiefaansluiting heeft). Het geheel op een rijstzak. Diafragmeren tot je een ons weegt en voldoende batterijspanning zodat de camera een paar seconden open kan blijven staan: beetje mooi licht... klaar.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 18:20    Post subject: lenzen te koop
Hoi Peter
Het gaat gewoon niet, je zou het moeten zien!

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en het meedenken, ik raak ze aan de paddenstoelen nog niet kwijt, maar ik ben al heel voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe camera, jullie horen wel!
groetjes van Roosje
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Marktplaats

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum