Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Verscherpen in lightroom

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 15:51    Post subject: Verscherpen in lightroom
Ha allen

Ik werk nu een tijdje met lightroom, en heb soms het idee dat m'n foto's iets minder scherp geworden zijn. Nou vroeg ik me af hoe het zit met verscherping in Lightroom. Er zit een verscherpfunctie op, maar wanneer gebeurt dat verscherpen? Op het origineel, of na het verkleinen (beide kan namelijk logisch zijn). Als het dat eerste is, dan is het dus nog noodzakelijk om de foto in photoshop te openen om hem daar nog na te verscherpen, anders niet.

En welke waarden gebruiken jullie in Lightroom?

Alvast bedankt

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 16:42    Post subject:
Hoi Arjen,

Eerlijk gezegd heb ik mijn "ideale" waarden ook nog niet gevonden, kan denk ik ook nog per onderwerp verschillen.
Maar over dat verkleinen: dat doe je toch niet in Lightroom? Of bedoel je hiermee de Export-functie waar je inderdaad een mogelijkheid hebt tot verkleinen? In dat geval gebeurt het verscherpen m.i. vóór het verkleinen.

Edit: Van dit boek kun je hier een update downloaden, waarin -toevallig- ook een paragraaf over de verscherpingsfunctie is opgenomen. Misschien heb je hier wat aan Idea

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 17:15    Post subject:
Het is erg verleidelijk om een "standaardwaarde" te zoeken en ik had dat aanvankelijk ook gedaan. Groot voordeel is dan dat je de bewerking direct bij het importeren kan uitvoeren. Bedenk je echter wel dat de mate van verscherping die nodig is nadat je de foto hebt genomen voor een belangrijk deel ook wordt bepaald door de mate van verscherping tijdens het maken van de foto. Met m'n 20D was dat nog wel te overzien, maar nu met de 40D heb je al 7 mogelijke verscherpingsstappen die ook nog eens gekoppeld zijn aan de "picture style". Naar mijn idee is het dus niet mogelijk om 1 standaardwaarde voor verscherpen aan te geven. Wel heb ik een "user preset" aangemaakt met wat meer scherpte dan standaard en een stuk lager contrast. Die opnames hoef ik niet meer te verscherpen na import. Wanneer ik de foto's verklein voor bv NP verscherp ik ze soms nog in PSe met USM 50/0.3/0
Zoals Joop ook al aangeeft hangt het ook nog van je onderwerp af; het is niet voor niks dat picture style portrait minder scherp staat ingesteld dan landscape!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 20:10    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Bedenk je echter wel dat de mate van verscherping die nodig is nadat je de foto hebt genomen voor een belangrijk deel ook wordt bepaald door de mate van verscherping tijdens het maken van de foto. Met m'n 20D was dat nog wel te overzien, maar nu met de 40D heb je al 7 mogelijke verscherpingsstappen die ook nog eens gekoppeld zijn aan de "picture style".


Jaap,

Volgens mij werkt dit alleen maar wanneer je je RAW's nabewerkt in Digital Photo Professional, het bij de camera meegeleverde programma. Voor zover ik weet kunnen "externe" programma's als Lightroom en Camera Raw niet overweg met de Picture Styles en aanverwante instellingen. Alleen de witbalans wordt overgenomen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 20:20    Post subject:
Joop, volgens mij worden er nog wel meer parameters "gelezen" door LR; anders zou je ook geen verschil zien in je RAW wanneer je bv twee opnames maakt met maximale en minimale scherpte ingesteld via het menu?! Ook de verschillende kleurweergaves van bv Landscape en portrait zijn zichtbaar in je RAW's wanneer je ze in LR bekijkt.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 20:35    Post subject:
Was dat maar waar, Jaap Confused
Ik heb er uitgebreid mee geëxperimenteerd, en de diverse kleurweergaven bij de diverse instellingen met elkaar vergeleken in zowel Lightroom als DPP. In DPP zie je zeer duidelijk verschillen, het beeld in Ligthroom komt steeds overeen met de "Standard" instelling in DPP.

Met een knipoog naar de seizoensopdracht: heb je al eens een foto in de picturestyle zwart/wit geopend in Lightroom?

Overigens zijn er op diverse fora hele threads volgeschreven over het fenomeen Picture Style en Lightroom.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jan 2008, 20:45    Post subject:
Ben ik weer een illusie armer Wink
Denk toch niet dat het me zal overtuigen om veel met DPP te gaan werken want ik vind het geen prettig programma.
In dat geval moet het dus mogelijk zijn om (zoals Arjens oorspronkelijke vraag betrof) een standaardwaarde voor de gewenste verscherping te kiezen. Wat in ieder geval mogelijk is in LR is om per gebruikte iso-waarde of camera verschillende import presets te definieren. Lijkt me dat je bij de hogere iso-waardes dan voor een wat lagere waarde voor de verscherping moet kiezen, maar het zal nog heel wat gepuzzel zijn om precies alle waardes goed te krijgen?!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Jan 2008, 6:49    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Wat in ieder geval mogelijk is in LR is om per gebruikte iso-waarde of camera verschillende import presets te definieren. Lijkt me dat je bij de hogere iso-waardes dan voor een wat lagere waarde voor de verscherping moet kiezen, maar het zal nog heel wat gepuzzel zijn om precies alle waardes goed te krijgen?!


Dat lijkt een haast onmogelijke opgave...
Ik ben er al eens mee aan het stoeien geweest, maar wat bij de ene foto een goed resultaat oplevert ziet er bij een foto die op een andere dag gemaakt is, maar wel met dezelfde ISO niet uit Mad
Dat het moeilijk is blijkt wel uit het feit dat er op Internet nauwelijks Lightroom presets te vinden zijn die de Canon Picture Styles kunnen imiteren.

Om weer op Arjens vraag terug te komen: In Lightroom zitten twee voorgedefiniëerde presets om te verscherpen: Sharpen Landscape en Sharpen Portrait. Ik heb ze overigens nog niet uitgebreid uitgeprobeerd, maar ze lijken me wel de moeite van het bekijken waard. Overigens vindt het verkleinen in Lightroom pas bij het exporteren plaats, dus *na* het verscherpen. Je zult dus na het verkleinen alsnog de foto in Photoshop moeten naverscherpen, je kunt overigens wel weer een preset maken dat de foto na de export automatisch in Photoshop geopend wordt.

Overigens vind ik DPP ook een draak van een programma, nodigt niet uit tot gebruiken, zeker niet als je Lightroom gewend bent.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum