Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Scherpte bij lange sluitertijden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 11:54    Post subject: Scherpte bij lange sluitertijden
Ik gebruik een Pentax 100KD en, voor het macrowerk, een "ouderwetse" 100/f4 van Pentax, al of niet met tussenringen.
Bij het fotograferen van mossen, korstmossen en paddenstoelen in donkere omstandigheden heb ik regelmatig moeite om een foto scherp te krijgen. Meestal neem ik f 16 en daar komt dan een sluitertijd bij van 2 tot 4 seconden. De camera staat op statief en ik zet de modus aan waarbij éérst de spiegel opklapt en 2 seconcen later de sluiter afgaat.
Met de lens is niets mis. Ik heb er portretten mee gemaakt die haarscherp zijn.
Toch valt de scherpte bij ongunstige omstandigheden soms tegen. Zou een CCD ook last hebben van lange sluitertijden zoals bij analoge (zwartwit) fotografie ook het geval was? Of zou de camera c.q. de CCD zich "vergissen" ?
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 12:25    Post subject:
Ik heb op mijn camera een functie "ruisonderdrukking bij langer sluitertijden" zitten. Kennlijk hebben sensoren inderdaad problemen met langere sluitertijden. Misschien dat jij ook zoiets op je camera hebt, ruis wil ook wel eens de suggestie van onscherpte geven.

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 13:46    Post subject:
Kan het probleem ook te maken hebben met de beperkte scherptediepte?
Wanneer je met jouw camera op een halve meter van je onderwerp zit, dan heb je met de 100mm lens en een diafragma van f/16 maar een scherptedieptebereik van 1,28cm, tegenover 1,92cm bij een kleinbeeldcamera met dezelfde lens. Dit scheelt dus ruim een halve centimeter, en bij macro is dat nogal wat!!
Meer diafragmeren zou een oplossing kunnen zijn, f/22 levert (op de K100D) een scherptediepte op van 1,81cm, en f/32 2,56cm. In principe lijkt het erop neer te komen dat je om vrijwel dezelfde scherptediepte te krijgen als met een analoge kleinbeeldcamera je één stop meer moet diafragmeren. Het lijkt me de moeite zeker waard om daar eens mee te experimenteren.

Op Internet is trouwens een hele handige tool te vinden om de scherptediepte te brekenen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 15:24    Post subject:
verreweg de meeste statieven zijn niet geschikt voor lange sluitertijden. Misschien heb juist jij wel een goede?
Voor dit soort omstandigheden poten eventueel diep in de grond drukken. Beter nog een rijstzak gebruiken.
Misschien moet je de anti-shake van de camera uitzetten als je op een stevig statief of vanaf rijstzak werkt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 15:49    Post subject:
* Arjen: Ruisonderdrukking bij langere sluitertijden heb ik op mijn camera nog niet ontdekt. Ik ga nog eens zoeken.
* Joop: Eigenlijk zou de foto dan érgens scherp moeten zijn, maar er is een algehele indruk van onscherpte.
* Peter: Ik gebruikte in dit geval een Linhoffstatief met Leitz kop. Lekker licht om mee te nemen. Eigenlijk zou er dan bewegingsonscherpte moeten zijn en ook bij uitvergroting zie ik die niet.
(Zie de twee foto's van paddenstoelen die gisteren geplaatst werden.)
Bedankt voor de reacties.
Fred.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 16:59    Post subject:
Fred,

Misschien dat je een paar foto's in je PA kunt zetten waarmee je je scherpteprobleem kunt illustreren?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 20:29    Post subject:
Wandelaar je geeft aan dat er een algehele indruk van onscherpte is, dit klinkt dan toch als bewegingsonscherpte, zeker in combinatie met de lange sluitertijden is dit toch het eerste wat in me zou opkomen.

Ik heb al eens een gelijksoortig probleem gehoord van iemand, met een redelijk "zware" camera met 100 of 200 mm lens voor het toestel op een redelijk "licht" statief.
Het opklappen van de spiegel veroorzaakt een schok(je) en omdat het zwaartepunt van de lens nogal een eindje van de bevestiging op het statief vandaan ligt is het probleem dat deze blijft natrillen.

misschien dat dit bij jou ook aan de hand is?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 20:38    Post subject:
en de antishake, fred, stond die uit?
Een linhof zou zo maar stevig genoeg kunnen zijn Smile ben ik niet zo in thuis, maar als het een technische camera stil kan houden dan maak ik me geen al te grote zorgen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 20:50    Post subject:
Waarom zou het aan de lange sluitertijd liggen ???

Je geeft bij je foto aan dat deze niet verscherpt is en dan komt de conclusie dat het aan de lange sluitertijd ligt. Logica is me even ontgaan, maar misschien was dit op het niet verkleinde origineel ook al zichtbaar wat deze conclusie rechtvaardigd.
Waarom heb je hem niet verscherpt ? Bij die met de 2 kelken zou het denk ik een stuk beter geworden zijn. Bij die andere mogelijk ook maar daar zit mi wel mogelijke bewgingsonscherpte in.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 9:30    Post subject:
* Joop: Als ik een foto opload zie ik wel een vakje staan voor het persoonlijk album. Zie vink ik nooit aan. Heb ik een persoonlijk album, hoe kom ik daar en gaat dat ten koste van het aantal inzendingen dat ik mag doen?
* Vinz: Je hebt gelijk de Linhof met balhoofd is eigenlijk te licht. Ik heb er dan ook nog zo'n apparaat op zitten waarmee je naar voor en achter kunt en naar links en rechts. Ik zet de camera wél in de vertraging, d.w.z. eerst klapt de spiegel omhoog en pas 2 sec later gaat de sluiter af.
* Peter: Dit is interessant. De antishake stond aan. Moet dat niet? Als ik de camera aanzet met een niet auto lens vraagt hij de brandpuntafstand. Ik geef dan 150mm in voor deze (niet digi) 100mm lens.
* Frank: de niet verkleinde waren ook onscherp. Ik heb de originelen nu verscherpt. Voor de enkele paddenstoel geeft dit verbetering, de dubbele wordt er niet mooier op.
Ik wil toch een paar foto's in het persoonlijk album zetten, zodat jullie eens mee kunnen kijken. Als ik van Joop mag horen hoe dat moet. Weer bedankt voor de reacties. Ik leer veel van Nederpix.
Groet,
Fred.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 9:50    Post subject:
Wandelaar wrote:
Heb ik een persoonlijk album, hoe kom ik daar en gaat dat ten koste van het aantal inzendingen dat ik mag doen?


Hoi Fred,

Iedere gebruiker heeft een persoonlijk album. Je kunt hier ten hoogste 10 foto's in kwijt, die je ook zelf weer kunt verwijderen. De foto's die je hier neerzet worden in principe niet gemodereerd, en ze tellen niet mee voor je uploadlimiet. Om in je persoonlijke album te komen handel je als volgt:

+
In de "menubalk" bovenaan de website op "Albums" klikken;

+
Naar beneden scrollen, in de groene balk onder het Tijdelijke Album op de tekst "Jouw persoonlijke album" klikken. Je zit nu in jouw persoonlijke album, via de button "Upload pic" kun je nu gewoon uploaden zoals je dat in de andere albums ook doet.

Ik heb het voor nu even gemakkelijk gemaakt voor je, wanneer je op deze link klikt kom je direct in je PA.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 10:41    Post subject: Onscherpte..
Quote:
* Peter: Dit is interessant. De antishake stond aan. Moet dat niet? Als ik de camera aanzet met een niet auto lens vraagt hij de brandpuntafstand. Ik geef dan 150mm in voor deze (niet digi) 100mm lens.


Hoi Wandelaar. Ik heb een minolta 7D met Antishake. Als deze op een statief staat moet toch echt de Antishake uit. Ik denk dat het aan laten staan wel eens de oorzaak van je problemen kan zijn... Tevens denk ik dat je gewoon 100mm in moet geven bij je camera. De camera zal zelf de cropfactor incalculeren neem ik aan. Als jij dat al bij voorbaat doet dan kom je volgens mij helemaal niet meer uit met je scherptediepte.....

Groet,

Ron van Elst
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 10:48    Post subject:
Dag Ron,
De camera vraagt de brandpuntafstand voor de shakereduction. Ergens (ik denk in de gebruiksaanwijzing) heb ik gelezen dat bij "oude lenzen" de vermenigvuldigingsfactor 1,5 ingegeven moet worden.
Waarom moet de shakereduction uit als de camera op statief staat?
Fred
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 11:01    Post subject: AS uit...
Hoi Fred,

Vooral bij langere sluitertijden gaat de antishake 'raar' doen... Lees ook eens deze posting van een amerikaans forum:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1035&message=19082575

Het kan wellicht geen kwaad het eens te proberen zonder AS?

Ron
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 11:45    Post subject:
Wandelaar wrote:
.... Ergens (ik denk in de gebruiksaanwijzing) heb ik gelezen dat bij "oude lenzen" de vermenigvuldigingsfactor 1,5 ingegeven moet worden.
Waarom moet de shakereduction uit als de camera op statief staat?

1) lees voor de zekerheid nog eens in je manual. Kun je het niet vinden voer dan gewoon de "waarheid" in. Wel zo logisch.
2) Shake reduction probeert de camera (eigenlijk alleen de sensor) stil te houden. Dat betekent dat de camera er rekening mee houdt dat de camera beweegt. De camera is allert op beweging, dat geeft een soort van zenuwtrekjes die - net als bij hardlopen, schaatsen en zwemmen tot een verhoogd risico op valse start leiden. Dat moet je niet hebben als de camera stevig en stil op een statief/rijstzak ligt.

Trouwens, voor mijn gevoel kan antishake (of VR of IS) niet werken bij sluitertijden langer dan 1/2 a 1 seconde. Anders moet de sensor hele trage bewegingen kunnen registreren. Dat is technisch waanzinnig lastig (lees duur).

EDIT: Dank voor je uitzoeken en terugmelden hieronder. weer een aspect weggestreept!
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Sun 20 Jan 2008, 20:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:33    Post subject:
Toch goed om de gebruiksaanwijzing er nog eens bij te pakken. Hierin staat inderdaad dat de bewegingsreductie moet worden uitgezet bij gebruik van statief!
Maar ook dat bij gebruik van een draadontspanner of vertraagde opname ( 2 sec nadat de spiegel is opgeklapt) de bewegingsreductie automatisch wordt uitgeschakeld.
Er staat niets over een vermenigvuldigingsfactor. Ik zal dus in het vervolg gewoon 100mm ingeven.
Maar voor mijn probleem ben ik er nog niet uit. De bewegingsreductie heeft, omdat ik de vertraagde sluitertijd gebruik, automatisch NIET gewerkt.
Overigens heb ik nu gemerkt dat de bewegingsreductie ook automatisch uitgeschakeld is als in tussenringen gebruik.[/b][/u]
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:43    Post subject:
Hoe bedien je de ontspanknop, met de hand of met een draadontspanner?
Heb je al eens geprobeerd de vertraging tussen het opklappen van de spiegel en het maken van de foto te vergroten naar (bijvoorbeeld) 10 seconden? Sommige statieven hebben namelijk de neiging nogal lang te blijven natrillen, sommige zelfs meer dan 10 seconden. Zeker wanneer je aangeeft dat jouw statief eigenlijk te licht is lijkt dit me zeker de moeite van het proberen waard.

Overigens, wanneer je de Exif bij jouw foto's bekijkt dan zie je dat de camera wel degelijk zelf rekening houdt met de cropfactor (Focal Lenghth = 150mm, Focal Length In 35mm = 225mm). Dus inderdaad toch maar de "echte" millimeters invoeren Idea

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum