Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Aantal pixels per inch

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:15    Post subject: Aantal pixels per inch
De meeste serieuze foto's maak ik in RAW. Terwijl de camera in JPEG 72 pixels per inch maakt, doet hij bij RAW een paar bij: 240 pixels per inch. Kan de camera hierdoor meer pixels aan dan de 6.1 megapixels die erop staan? Of staat dit los van elkaar?
Groet,
Fred.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:27    Post subject:
Volgens mij heeft het aantal PPI alleen invloed op op het uiteindelijke afdrukformaat. Een foto met 72 PPI zal een stuk groter worden afgedrukt dan eentje met 300 PPI. Uiteraard zal de kwaliteit van die laatste wel een stuk groter zijn.

Er komen dus geen pixels bij, ze worden alleen op een kleiner oppervlak gepropt.

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:39    Post subject:
Ik denk dat ik het kan volgen. En ik heb ook even gekeken bij de grootte van een met 72 en een met 240. Je hebt gelijk.
Maar stel nu dat ik van die met 240 PPI een grotere afdruk wil hebben, kan ik dan het best het aantal PPI veranderen of het aantal inches of centimeters?
Fred.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:42    Post subject:
DPI heeft inderdaad alleen betekenis bij afdrukkwaliteit. Op het scherm worden gewoon de pixels afgebeeld, vaak wordt de afbeelding verkleind om het passend te maken. Een scherm is nu eenmaal fysiek beperkt tot de pixels die het heeft en kan afbeelden.

Verder
- als je foto's print of laat printen wordt de dpi-setting vaak niet gebruikt, maar wordt het afdrukformaat als maat genomen. Je gebruikt dpi dan om de kwaliteit van de afdruk vooraf in te schatten. Is afdrukformaat gedeeld door pixelbreedte/lengte rond de 200-300 dpi, dan zal de afdruk scherp zijn en geen randtrappetjes vertonen. Is het veel lager, dan wordt de kwaliteit lager.
- niet alleen de grootte van de afbeelding, maar ook de kijkafstand is bepalend. Voor een A0 poster hoeft de dpi veel lager te zijn dan voor een briefkaartformaat, omdat de kijkafstand veel groter is. Bestudeer in een bushokje of het station maar eens een reclameposter: van dichtbij grove punten, van een meter of twee een mooi beeld.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:49    Post subject:
Wandelaar wrote:
Maar stel nu dat ik van die met 240 PPI een grotere afdruk wil hebben, kan ik dan het best het aantal PPI veranderen of het aantal inches of centimeters?
Fred.


Dat maakt niet uit. Als je het aantal PPI (of DPI) verkleint zal de afdrukgrootte toenemen. Als je het aantal centimeters vergroot zal het aantal PPI afnemen. Of je moet gaan interpoleren, dan "verzint" het bewerkingsprogramma er pixels bij. Maar dat brengt natuurlijk de nodige nadelen met zich mee.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 16:03    Post subject:
Ik print zelf zelden foto's. De kwaliteit van wat een afdrukcentrale doet vind ik ( nog) beter. Is het dan raadzaam om met het formaat dichtbij het gewenste formaat te brengen? Of doen men dat in de centrale. En als dat laatste het geval is, maakt het dan uit of je bestanden op de CD inlevert of de bestanden m.b.v. internet verstuurt?
Ik voel dat we al een stuk verder gaan dan mijn originele vraagstelling, maar het ligt wel in het verlengde daarvan.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 16:59    Post subject:
Zelf stuur ik altijd een zo groot mogelijk bestand op, zodanig dat op het bestelde formaat ongeveer 300 dpi terecht komt. Nogmaals: het bestelde formaat is leidend, niet de DPI-setting. De DPI setting gebruik je als kwaliteitstoets. Ik zou dus de grootte in cm zetten en checken of er een aanvaardbare DPI uitkomt.

Op CD of over internet maakt niets uit: dezelfde foto komt over.

Zelf laat ik altijd de plaatselijke fotohandel printen waar ik bij sta. Dat is duurder dan over internet, maar er wordt tenminste niet automatisch aan geklooid. De grote printcentrales 'optimaliseren' een afbeelding vaak, maar dat is nu net niet wat je wil als je zelf alles bijgesteld hebt. Ik neem de foto dan op een geheugenkaartje mee (door de revolutie van kaarten zit ik met diverse 64 en 128Mb kaartjes, vroeger vonden we dat veel).
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 17:08    Post subject:
Bedankt voor alle informatie.
Ik zou niet eens een fotgraaf weten die zelf afdrukken maakt. In ieder geval moet ik er een eind voor rijden.
Onlangs heb ik een serie van 12 stuks 20x30 van Aldi (jawel Aldi) laten komen en ik moet zeggen dat viel helemaal niet tegen. Ik vond ze zelfs mooi (en goedkoop 0,49), heb ze ingelijst en ze hangen nu in een tentoonstelling in het natuureducatief centrum in Kalmthout.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum