Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


digitaliseren van negatieven

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 20:24    Post subject: digitaliseren van negatieven
Een tijdje geleden heb ik bij een bedrijf een aantal negatieven laten digitaliseren.
Nu vind ik de kwaliteit toch tegenvallen, er zit namelijk veel ruis in de foto's, althans dat lijkt het te zijn.
De foto's zijn jaren geleden genomen, toen ik pas met fotograferen begonnen was, dus het zijn geen technische hoogstandjes, maar omdat het foto's van orang oetangs uit Borneo zijn en de afgedrukte foto's toendertijd scherp waren, hoopte ik dat het resultaat wel goed zou zijn.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Kan ik nu nog iets bewerken aan deze foto's of is het een onbegonnen zaak.
Alle tips en truuks zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

groeten,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Thymen de Groot


Gender: Male
Age: 64
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 20
Location: Gorredijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 17:35    Post subject:
Astrid,

In het analoge tijdperk heb ik enkele duizenden dia,s gemaakt. Om deze te laten digitaliseren zal een kostbare zaak zijn. Ik heb hier iets anders op bedacht. Ik projecteer de dia,s met de projector op een wit scherm.
Vlak naast de projector heb ik mijn digitale camera staan,stevig op statief. Ik maak gewoon een digitale foto van het geprojecteerde beeld. In feite zijn dit dus reproducties. Niet alle opnames zijn in een keer scherp en dezelfde die wel redelijk zijn verscherp ik eerst in Photoshop. En ook werk ik de stofjes weg. Je krijgt dan een redelijk bruikbare digitale foto. En in feite is dit gratis.

Groeten Thymen.
_________________
Canon 7D met EF 500 1:4 L IS USM .
Canon 5D mark II met EF 24-70 mm 1:2.8 L USM. en EF 70-200 1:2,8 L USM.
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 21:22    Post subject:
Zelf een scanner kopen, als de dia's scherp en goed belicht zijn zijn er mooie scans van te maken... vaak nog mooier dan een digitale opname, het kost wat tijd, maar eenmaal een digitale beeld dan blijft hij gewoon prima. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Rob


Gender: Male

Joined: 11 Sep 2005
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 22:56    Post subject: scannen negatieven en dia's
Astrid,

Het scannen van negatieven is geen goede optie, afdrukken op gewoon fotopapier is beter. De "ruis" die je na het scannen ziet is de korrel waaruit het negatief bestaat, dit is niet hetzelfde als de digitale ruis.
Ook zie je alle krassen en ontwikkelgruis wat in het negatief zit sterker terug na het scannen. Wat dia's betreft is dit eigenlijk hetzelfde verhaal alleen geeft de dia een iets beter resultaat dan een negatief. Het is een mooi hulpmiddel om afdrukken van dia te maken maar een digitale opname is vele malen beter.

Rob.
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 23:23    Post subject: Re: scannen negatieven en dia's
Rob wrote:
Het is een mooi hulpmiddel om afdrukken van dia te maken maar een digitale opname is vele malen beter.

Rob.


Je vind het hopelijk niet erg als ik het niet met jou eens ben Rob .. Very Happy


kijk hier maar eens, mijn mooiste opnames zijn scans van dia's


http://www.photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 8:15    Post subject:
Het is een kwestie van een goede scanner en een goede scantechniek. Een jaar of tien geleden werd er professioneel voor kranten etc. op negatief gewerkt wat, na ontwikkeling, vervolgens ingescand werd met goede tot zeer goede resultaten. Zelf print ik tot A2-formaat zowel digitale-bestanden als ingescande nega's en dia's. Het probleem van krassen en strepen heb je niet als je model uit de betere series neemt want die hebben digital ICE of soortgelijke opties die bij kleuren- nega's en dia's alle narigheid automatisch verwijderen met behoud van kwaliteit. Zelf laatst voor een oude dia de ROC-optie gebruikt om verbleekte kleuren te herstellen en dat werkte ook prima, het kost wel meer tijd want alles moet uiteraard berekend worden.
Ik gebruik de Nikon Coolscan LS 4000, inmiddels is er ook de LS 5000 en voor de grotere formaten is er eveneeens een serie goede scanners.

Succes, Martijn
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 8:24    Post subject:
Iedereen bedankt voor de goede adviezen.
Zal mij eens gaan verdiepen in het aanschaffen van een goede scanner.

groeten,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
ingrid


Gender: Female

Joined: 18 Jul 2010
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Jul 2010, 8:51    Post subject: Dia's scannen kost hopeloos veel tijd
Hoi, een wat late reactie, maar ik kwam op deze pagina uit.

Mijn vader en moeder hebben duizenden dia's uit mijn jeugd. Ik had een Epson scanner 4490 photo gekocht; prima resultaat maar zoooo tijdvretend. Dagen bezig voor een paar dozen. Dat zou 2 maanden gaan kosten, die ik niet heb, voor duizenden dia's. Toen gezocht en deze dienst gevonden voor maar 0,20 per stuk, de goedkoopste volgens mij en ziet er goed uit:
http://www.dia-digitaliseren.nl

Ik ga er 2 gratis dia's laten doen om testen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 18 Jul 2010, 9:02    Post subject:
@ HvdGriend...Ziet er inderdaad heel erg mooi uit!!
Back to top
Reply with quote
 
Edwin van Spronsen


Gender: Male
Age: 67
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 18
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Jul 2010, 16:39    Post subject:
Net als in het originele bericht vermeld wordt, heb ik ook teleurstellende ervaringen met firma's die dia's scannen. Ik heb zelf een tijdje een Epson 3200 flatbed scanner hiervoor gebruikt, met redelijke resultaten, maar ik geef toch de voorkeur aan de Nikon Coolscan 4000, een speciale diascanner. Een eerdere Nederpix discussie over scanners kun je hier vinden.

Een Ektachrome dia, gescand met de Nikon Coolscan:
www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=1738

Ik heb ook nog veel oude Kodachrome dia's liggen. Die kunnen ook met deze Nikon gescand worden, maar dan werkt helaas de automatische verwijdering van stofdeeltjes niet, omdat Kodachrome - in tegenstelling tot andere diafilms - niet transparant is voor infrarood licht. Stof moet je dan achteraf verwijderen in Photoshop, wat vaak een heel werk is.

De Nikon Coolscan 9000 kan wel Kodachrome dia's scannen met verwijdering van stof, maar daar moet je dan wel zo'n 2500 euro voor over hebben.

Edwin van Spronsen
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Jul 2010, 17:22    Post subject:
Ik zie het probleem eigenlijk niet goed.!! Het is mijn hobby, als ik zin heb zet ik m'n scanner aan en scan wat dia's in en ja dat is heel veel werk, als het je beroep is is er niks mee te verdienen, ik heb een 60.000/70.000 dia's ik heb 2 levens nodig om die allemaal in te scannen.... daarom is fotografie mijn hobby.. niks moet alles mag en kan. Laughing
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Jul 2010, 21:57    Post subject:
als je een macrolens hebt, die zo richting 1:1 gaat, dan zou je er ook foto's van kunnen maken. en die vervolgens omzetten.

Je kunt als je de opstelling goed op orde hebt, aardig snel een hoop dia;s fotograferen.
Je zou het eens kunnen proberen.

de werkende tip is de beste denk: die van martijn en hans dus.

(Ik heb voordat ik een digitale camera kocht in 2004 geprobeerd om een en ander met een sub-optimale scanner te doen op een trage computer. dat werkte voor geen meter. goedkoop is duurkoop enzo.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum