Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Bijsnijden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 11:48    Post subject: Bijsnijden
Even een opmerking c.q vraag;
Ik merk vaak bij de commentaren dat er wordt geschreven, links, rechts of boven een randje er af halen.
Bij de foto van Arjan Troost van de Heikikkers bijvoorbeeld, wordt opgemerkt om er aan de bovenkant een rand af te halen.
Om, volgens mij je verhouding van de foto te behouden, moet je dan ook links of rechts een randje bijsnijden. (4:3 - 3:2)
Is het zo dat er leden zijn die maar willekeurig bijsnijden of houden jullie je netjes aan de verhoudingen?
Wanneer ik mijn foto's op mijn webpagina plaats, vind ik het wel zo "netjes" als alle foto's dezelfde verhouding hebben. Ook bij het bekijken van je albums op de pc lijkt mij dit wel het mooist.

Ben benieuwd, groeten, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 12:20    Post subject:
Dag Aad,

Ik ben het iig erg met je eens dat bepaalde "standaard" verhoudingen de voorkeur genieten. Vroeger in mijn Doka zat ik natuurlijk min of meer vast aan wat je aan papier kon kopen en dus werden mijn vergrotingen bijna altijd 3:4, nl 18x24 of 30x40 cm. Sinds m'n digitalisering ben ik helemaal gewend geraakt aan 2:3, maar ik merk dat ik af en toe (bij portrait zelfs regelmatig) de neiging heb om te croppen naar 3:4. Bij uitzondering gebruik ik ook wel andere verhoudingen, zoals 1:1 en 1:2, maar eigenlijk alleen wanneer ik daar een bepaald idee bij heb (centraal plaatsen of juist panorama).
Als ik kijk wat er wordt aangeboden op NP dan zien we idd best vaak ook foto's in "afwijkende" verhoudingen zoals 600x650 of 750x 550. Meestal valt zo'n foto mij direct op in negatieve zin omdat "het beeld" niet klopt.
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre mensen rekening houden met de verhoudingen van het beeld of dat ze meer kijken naar het geschikt uitsnijden van het onderwerp. (we kunnen evt. een poll hierover aan dit topic plakken?)
Als laatste zou ik nog willen zeggen dat ik sinds de aanschaf van mijn nieuwe statief zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat ik nog iets moet bijsnijden na het maken van de foto en dus zoveel mogelijk probeer de compositie in 2:3 al goed te krijgen.
H.vr.gr.
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 12:40    Post subject:
Aad, Jaap,

Zelf houd ik me altijd aan de verhoudingen 3:2, 4:3 en 1:1.
Daarbij crop ik een liggende 3:2 foto incidenteel naar 4:3, en veel vaker een staande 2:3 foto naar 3:4, omdat ik die verhouding dan beter uit vind komen. Meestal hod ik er dan glijk in het veld al rekening mee aan welke kant ik er een stuk af ga halen.. Dezelfde werkwijze volg ik bij een crop naar 1:1.

Overigens, het is mij nog nooit gelukt om iets bij te snijden. Er gaat, als ik ga snijden, alleen maar iets af Confused Laughing Wink

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Mar 2008, 13:11    Post subject:
Heel typisch Joop, wanneer ik mijn koppie laat bijknippen, ga ik echt met korter haar de deur van de kapperszaak uit. Laughing

Bij het aftanken van de brandstof van de auto, komt er wel brandstof bij Wink

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum