Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


De Veluwezoom

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 17:36    Post subject: De Veluwezoom
Aanstaande maandag ga ik weer voor een weekje naar de Veluwe.
Nu een huisje van Landal op de Coldenhove. Ik ben van plan om veel foto's te gaan maken en probeer uiteraard vroeg op pad te zijn om Edelherten te spotten en te fotograferen.
Dit keer maar eens naar de Veluwezoom. Ik heb al op diverse fora gezocht naar mooie plekken waar de kans om wild te zien het grootst is.
De Zilvenscheheide schijnt wel oké te zijn.

Hebben jullie nog tips & tricks? Mag ook via een PB om niet teveel prijs te geven!

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Jun 2008, 17:25    Post subject:
Niemand?
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Jun 2008, 17:57    Post subject:
Quote:
Niemand?

Misschien wel, maar ik weet van niks!
Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Jun 2008, 19:00    Post subject:
Nou ja, wil wel een poging wagen Wink

Zilvensche Hei is inderdaad erg mooi, maar ik zie er niet zo vaak wild. Op de Elsberg (een heideveld verderop) is het vaker raak. Daar (bij het uitkijkpunt) staan nog wel eens herten/reeen, al is het waarschijnlijk wel ver voor close ups.
Verder zit er hier een drinkplasje waar nog wel eens wat libellen willen zitten.

Veel plezier daar, het is in ieder geval mooi daar!

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jun 2008, 20:53    Post subject:
Vrijdag teruggekomen van een midweekje Veluwezoom.
Allemaal bedankt voor de reacties op mijn vragen. Gelukkig had ik zelf het internet al afgezocht, en was dus redelijk beslagen ten ijs gegaan.
Drie ochtenden om 5 uur opgestaan en het bos in. Na nog geen 500 meter gereden te hebben zie ik aan mijn rechterzijde (de verkeerde kant dus) 3 kapitale Edelherten staan op een meter of 10 van de weg.
Ik stopte zo’n 20 meter verder en met de camera los in de hand ben ik teruggelopen.
Blijkt dat zij er nog gewoon staan en sta dus oog in oog met ze, en de adrenaline begint hééél heftig te stromen.
Ik krijg de kans om 3 foto’s uit de hand te maken, maar zonder IS en met een sluitertijd van 1/10 sec. is dit gedoemd te mislukken. Direct daarna ging het spul op de lopers. Gelukkig heb ik dus wel een registratieplaatje waaraan je kunt zien dat het grote jongens waren. Ik zal hem in mijn PA zetten voor de nieuwsgierige.
De rest van de week wel veel herten gezien en ook kunnen fotograferen, maar veelal toch in de dekking.
Verder gezien: Das, Boommarter, Wilde zwijnen en erg veel Reëen.
Wat mij wel opviel ten opzichte van vorig jaar bij Hoenderloo, is dat relatief erg weinig Zwijnen ben tegengekomen. Vorig jaar rond een uur of 7 nog volop gezien, maar nu alleen rond 6 uur een klein aantal. Zou het afschot de reden zijn?

Op vogelgebied mocht ik lang genieten van een Zwarte Specht die luid roepend van boom naar boom vloog. Op het moment dat ik hem eindelijk vrij in beeld had voor een foto kwam er een auto aan en moest ik de actie onderbreken.

Al met al een mooie week geweest en als souvenir mocht ik een stang van een gewei vinden.

Quote:
Op de Elsberg (een heideveld verderop) is het vaker raak. Daar (bij het uitkijkpunt) staan nog wel eens herten/reeen, al is het waarschijnlijk wel ver voor close ups.

@ Arjan, Ik heb de Elsberg bezocht en is een prachtige uitkijkpost.
Toevallig liep er een hinde op zo’n 50 meter te laveien. Verder genoten van het uitzicht.
Onderweg ernaartoe vanaf de Schaapsallee veel wild in de dekking gezien. Toch nog wat leuke foto’s van kunnen maken.

Momenteel alle foto’s (800) uitzoeken, converteren, bewerken en archiveren.
Wanneer dit is gebeurd staat alles op mijn website. www.naturettl.nl

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jun 2008, 23:06    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Wat mij wel opviel ten opzichte van vorig jaar bij Hoenderloo, is dat relatief erg weinig Zwijnen ben tegengekomen. Vorig jaar rond een uur of 7 nog volop gezien, maar nu alleen rond 6 uur een klein aantal. Zou het afschot de reden zijn?


Nou Aad, verleden week dinsdag nog (tijdens Nederland- Roemenië) rond 10 uur 's avonds nog een groep van zeker 30 stuks op een veldje in het Kroondomein. Ze lopen er nog volop, het afschot begint pas op 1 juli.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jun 2008, 23:13    Post subject:
@ Joop, ik bedoelde 's ochtends om 7 uur hoor.
's avonds het bos in vind ik maar niks, ik blijf een beetje huiverig van Zwijnen, zeker wanneer het donker gaat worden. Laughing

Ik ben en blijf nu eenmaal een stadsmens.

Groeten, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Jun 2008, 3:53    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
@ Joop, ik bedoelde 's ochtends om 7 uur hoor.

Nou vooruit dan Aad, om dat jij het bent: Deze is gemaakt om 9 uur 's morgens. Wink Laughing

Maar zonder gekheid: de laatste weken zwerf ik weer geregeld rond in "mien tuune", en ik kom ze nog geregeld tegen, zowel 's morgens vroeg rond zonsopkomst, midden op de dag als 's avonds rond zonsondergang. De kans zal nu wel rap kleiner worden: de komende twee maanden moeten er ruim 3000 worden afgeschoten, dit jaar in totaal 5200, zodat er komend voorjaar er nog maar ca. 850 over zijn. Zie dit bericht.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum