Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


macrofotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
marcolin


Gender: Male

Joined: 20 Feb 2006
Posts: 1
Location: ieper
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Feb 2006, 18:00    Post subject: macrofotografie
hallo,
heeft er iemand ervaring met een 200 mm lens met tussenringen.
wat zijn de eventuele resultaten daarvan.
vrgr.marc
_________________
canon ae-1
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Feb 2006, 23:33    Post subject:
Ik heb geen 200mm vast maar heb wel tussenringen gebruikt bij een 28-105 en bij een 100-400.
Je verliest aardig wat licht en handmatig scherpstellen vergt enige oefening. Zolang je geen geld wilt uitgeven voor een echte macrolens is dat een aardig alternatief.

Groeten,
Peter
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2


Last edited by Peter van der Wijst on Tue 21 Feb 2006, 10:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Feb 2006, 8:43    Post subject: macrofotografie
Marc,

Ik ben zo ooit met libellenfotografie begonnen. Met een 200 mm Petri objectief met tussenringen.

Je kunt eerst "droog oefenen" door te kijken welke instelafstanden er mogelijk zijn met de verschillende maten/dikten tussenringen ertussen. Ik gebruikte toen een extern klein flitsje (helaas nog geen TTL) en het enige probleem is dan je belichting. Meestal is je snelst mogelijke flitssynchronisatiertijd 1/125 sec, afhankelijk van je type toestel. Proefopnamen laten je zien of de belichting correct is, maar je moet helaas compensaties toepassen als je onderwerp bijvoorbeeld op een lichte ondergrond zit. Dat moet jouw camera kunnen.

Als je niet wilt flitsen kan het ook. Bij rustige onderwerpen is een statief dan steeds aan te raden, weet ik nu..

In jouw geval zal er nog wel een passende TTL flits te koop zijn en automatische tussenringen voor weinig geld en dan kun je mogelijk zelfs bij open diafragma de correcte belichting bepalen.

Tegenwoordige digitale toestellen leren je gelukkig direct wat je fout doet en dan kun je die flitsbelichtingscompensatie direct zelf instellen.

Het voordeel van een 200 mm tele is dat je vrij ver van schuwe beesten als die libellen af blijft, het nadeel is toch de behaalde vergrotingsmaatstaf. Maar je kunt behalve die 200 natuurlijk ook met andere lichtsterke objectieven experimenteren.

Wil je echte macro, dan is een 50, 100 of 200 FD macro van Canon natuurlijk het allermooiste (maar ook wel stevig duurder). Dat ben ik met Peter eens.

Maar.. niets geprobeerd is niets geleerd.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum