Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Op welk moment pas ik een ruisfilter toe?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Jul 2008, 14:33    Post subject: Op welk moment pas ik een ruisfilter toe?
Op welk moment pas ik een ruisfilter toe? Ik gebruik Adobe Photoshop Elements 4.0 (filter: ruis - ruis reduceren).

. als eerste bewerking
. of moet ik eerst andere bewerkingen uitvoeren, bijv. de belichting aanpassen, horizon rechtzetten
. en moet het vóór of nà het verkleinen naar bijv. Nederpixformaat??

Ik heb nogal eens last van ruis op m'n opnames. Afgelopen zaterdag fotografeerde ik een prachtige boogwolk/shelf cloud. De opnames bevatten te veel ruis om ze hier te uploaden. Nu kan ik natuurlijk iedereen verwijzen naar m'n weblog Very Happy , maar met iets minder ruis kan ik misschien hier ook 1 of 2 uploaden.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Fuse


Gender: Male
Age: 43
Joined: 15 Aug 2006
Posts: 29
Location: Oudenaarde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Jul 2008, 14:48    Post subject:
Aan de voorbeelden op je webblog valt moeilijk te zien of je echt veel ruis hebt. Eigenlijk zou je beter ergens de originele foto online zetten.

Op welke ISO waarde fotografeer jij? Misschien staat die te hoog ingesteld? Zelden ga ik met mijn 40D boven de ISO400, tenzij het echt niet anders kan, omwille van te weinig licht.
Ben je ook zeker dat je de foto correct belicht? Als je achteraf teveel moet oplichten in Photoshop (de foto klaarder maken) dan wordt de ruis ook beter zichtbaar.

Door de ruisfilter toe te passen zorg je er automatisch ook voor dat je foto minder scherp wordt.

Als ik effectief wat ruis moet uithalen dan doe ik dat meestal in mijn Raw bewerkingsprogramma, dus voor ik met het beeld verder ga werken in photoshop. Vroeger toen ik nog in jpeg werkte haalde ik eerst mijn ruis eruit met een extern programma zoals NeatImage of NoiseNinja. Ik vond dat deze programma's een beter job deden dan Photoshop zelf.
_________________
www.bartheirweg.com
library.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Jul 2008, 15:08    Post subject:
Ik fotografeer met een compactcamera, vrijwel standaard op ISO 100, in noodgevallen op ISO 200 en als het kan op ISO 50. Ik kan alleen in jpeg-formaat fotograferen. De opnames van de boogwolk op m'n weblog heb ik gefotografeerd met ISO 100, Av 5.0-5.6 en Tv 1/40 - 1/80 sec.. Op de boogwolkopnames heb ik de ruis weggewerkt, en op het formaat 480 x 360 pixels kun je natuurlijk al heel wat foutjes 'wegwerken' Cool .
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Arjan Esschendal


Gender: Male
Age: 54
Joined: 08 Oct 2006
Posts: 27
Location: Dalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Jul 2008, 15:55    Post subject:
Het wegfilteren van ruis doe ik alleen selectief door het aanmaken van een laag. Omdat ik vooral vogels en zoogdieren fotografeer ontruis ik niet het object, maar alleen de achtergrond. Anders gaat er teveel detail verloren en wordt het object "glad".
In mijn workflow ontruis ik alleen na verkleinen voor webgebruik. Dus na RAW-bewerking opslaan als JPG, die bewerken en opslaan. Als ik dan voor webgebruik ga verkleinen, ontruis ik selectief en daarna verscherpen.
Ik gebruik ook nog alleen maar ontruisen van PS, de andere programma's zijn te agressief in ontruisen.
Let wel, als je voor het ontruisen gaat verscherpen, verscherp je de ruis ook en dat is goed te zien. Dus altijd eerst ontruisen en dan verscherpen.

groet Arjan
_________________
https://www.facebook.com/arjan.esschendal.3
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2008, 4:59    Post subject:
Hendrika Puntdroad wrote:
Ik fotografeer met een compactcamera, vrijwel standaard op ISO 100, in noodgevallen op ISO 200 en als het kan op ISO 50.


Hoi Hendrika,

Je kunt het beste jouw compactcamera op de laagst mogelijke ISO zetten, in jouw geval dus 50. Je krijgt dan de minste last van ruis. Door de kleine sensoroppervlakte van een compact leiden grotere ISO-waarden vrijwel altijdtot veel ruis.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum