Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Mijn externe harde schijf krast.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Fri 29 Aug 2008, 20:39    Post subject: Mijn externe harde schijf krast.
H allo allemaal.
Ik heb twee vragen.
1. Wilde eergisteren een backup maken van mijn bestanden. Had de schijf verticaal gezet en tot twee keer toe valt ie om. Toen ik de backup wilde maken, brandde wel het lichtje maar hij gaf een krassend geluid.
Betekent dit dat mijn externe schijf nu kapot is??? Moet ik een nieuwe aanschaffen? Mag je een harde schijf plat leggen?
2. Het bleek ook nog eens dat de schijf niet de foto's met het "logo" capture nx wegschreef op de harde schijf. Weet iemand daar een oplossing voor? Heb dit programma op de laptop gezet omdat ik het gratis kreeg bij de aanschaf van de D300 van nikon. suggesties zijn meer dan welkom.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 12:20    Post subject:
Hoi Martine,

Schijf zou zowel horizontaal als verticaal moeten kunnen staan, lijkt mij. Omvallen vinden ze denk ik niet zo fijn. Maar of hij nog werkt kun jij natuurlijk beter zelf beoordelen. Gewoon checken of je er nog bij kunt.
Wat betreft files met de extensie .nef (dat bedoel je denk ik), die moeten ook gewoon normaal weggeschreven kunnen worden. Is gewoon het raw bestand van nikon. Is overigens een programmaatje te downloaden bij Nikon zodat je ze ook als thumbnail ziet in je windows explorer.

Bendiks
Reply with quote

Fuse

PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 16:09    Post subject:
Ik zou toch maar snel een backup nemen als er nog iets opstaat die je niet wil verliezen. Een krassende harde schijf lijkt me niet zo goed...
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 22:30    Post subject:
Ben, ik bedoel dat ik sinds het installeren van capture nx, ook het bestand met het icoontje van Capture nx zo benoemd wordt. Daarvoor waren het gewone nef bestanden. Die heeft de externe harde schijf niet gepakt.
Zal maandag naar onze computerreparatuer gaan en het hem voorleggen.
Fuse En Ben, alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Douwe

PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 17:15    Post subject:
In windows kun je opgeven met wel programma een bestand met een bepaalde extensie (nef in jouw geval) geopend moet worden. Meestal wordt deze verbinding automatisch gemaakt doordat je een programma installeerd. Kennelijk heeft Capture NX dit tijdens de installatie voor nef bestanden gedaan. Vandaar dat je nu dit icoontje ziet bij deze bestanden. Het zijn nog steeds nef bestanden. Bovendien kan het zo zijn dat je de extensie nu niet meer ziet. Een andere mogelijke instelling van windows is namelijk extensies van bestanden die aan een programma zijn gekoppeld niet meer weer te geven.

De aanlopende harde schijf vraagt wel aandacht. Zeker omdat het je backup is. Het hoeft geen probleem te zijn. Er zitten bewegende onderdelen in een harde schijf die na een val aan kunnen lopen, maar geen fouten veroorzaken. Het lijkt me echter verstandig om inderdaad maar even langs de leverancier te gaan.
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 19:11    Post subject:
Martine,

Dat klopt. Zoals Douwe aangeeft asscocieert windows de nef bestanden met Capture NX (voorkeursprogramma om dat bestand te openen). Is overigens wel weer aan te passen. Door met de rechtermuisknop erop te klikken kun je het met een ander programma openen en daarbij kun je ook aangeven of dat het nieuwe voorkeursprogramma moet worden (via vinkje).
Hier ook nog even de link naar het programma dat je kunt installeren zodat je de nef ziet in je verkenner (wellicht ook handig voor andere nikon gebruikers).
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.en
Krassende harde schijf klinkt niet goed. Zou ik ook even naar laten kijken.

Bendiks
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 21:51    Post subject:
Bendiks, bedankt voor de link. Lijkt me toch wel handig dat de verkennner ook mijn raw kan laten zien.
Douwe bedankt . Ga er toch even mee langs onze reparateur.
Back to top
Reply with quote

Erwin van Laar

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 11:58    Post subject:
Hallo Martine, even een antwoord op je vraag. Het is zelfs beter om een externe harde schijf horizontaal te plaatsen dan vertikaal. Dit geeft ivm de zwaartekracht minder slijtage bij het ronddraaien en voorkomt het omvallen. Externe horizontale behuizingen hebben vaak ook een cooler hetgeen de levensduur weer verlengt.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 16:41    Post subject:
Erwin bedankt voor je info. De externe harde schijf ligt inmiddels bij onze computerreperateur.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum