Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Lightroom: Tips and trics

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Sep 2008, 23:06    Post subject: Lightroom: Tips and trics
Foto’s bewerken in lightroom

Na het goede artikel van Arie over het bewerken van foto’s in photoshop, hier een poging om hetzelfde te doen voor Lightroom (2.0).

Voor degenen die Lightroom nog niet kennen, eerst even een korte omschrijving van het verschil tussen Photoshop en Lightroom. Beiden zijn adobe programma’s (30-dagen trails zijn te downloaden op www.apple.com). Waar Photoshop een echt fotobewerkingsprogramma is, wordt Lightroom een workflow programma genoemd. Je kunt er dus veel meer mee dan alleen foto’s bewerken. Aan de andere kant zal ik voor vergaande bewerkingen (die ik op m’n eigen foto’s nauwelijks toepas), zoals bewerkingen op een selectie toepassen, nog steeds photoshop pakken. LR kan zowel met RAW bestanden als met jpeg/tiffs werken, maar werkt volgens mij toch het best met RAWs.
In LR kun je dus eigenlijk alles doen wat je met een foto wil, van het importeren en hernoemen, tot het maken van websites of prints. Ik zal dus ook bij het begin beginnen, en zo m’n hele workflow beschrijven.

Importeren
Als ik foto’s gemaakt heb, importeer ik ze direct in LR. In het importvenster kun je kiezen op welke locatie je je foto’s op wilt slaan en hoe je je foto’s wilt hernoemen. Ik kies er zelf altijd voor om m’n foto’s eerst de datum, vervolgens het gebied waar ik de foto’s genomen heb en tenslotte een nummer. Dit wordt dan bijv. 20080701_Spitsbergen_032.cr2. Ook kun je je foto’s al voorzien van de nodige metadata. Je kunt verschillende IPTC-velden direct in laten vullen, en de hele batch van een aantal keywords laten voorzien. Dit scheelt later weer werk. Je kunt er ook nog voor kiezen om automatisch een backup te maken van je foto’s of om meteen op alle foto’s bepaalde bewerkingen toe te passen, maar dit doe ik nooit.

De database
De foto’s worden in de database ingevoerd, waar je dus een overzicht hebt van al je foto’s. Je kunt hier de exif-gegevens, het histogram en de iptc-gegevens bekijken. Deze laatste kun je nu per foto of per batch aanpassen. Ook kun je hier weer keywords toevoegen.
Hier maak ik altijd de selectie, welke foto’s wel, en welke foto’s niet te bewaren. Hier zijn verschillende hulpmiddelen voor, zo kun je bijv. twee foto’s naast elkaar zien, om zo makkelijk te kunnen kijken welke de beste is. Verder is er hier ook de mogelijkheid om verschillende ratings, kleurcodes en vlaggetjes aan een foto te geven, om zo bepaalde foto’s later makkelijker terug te vinden (of bijv. aan te geven welke foto’s je op Nederpix gezet hebt). Ten slotte is er nog een quick develop stukje, iets wat ik nog nooit gebruikt heb.

Zoeken
Als je een tijdje bezig bent met fotograferen, staan er zo duizenden foto's in je database. Het is handig dat je dan kunt zoeken. Je kunt op verschillende manieren een overzicht krijgen van je foto's. In het menu aan de linkerkant heb je een overzicht van alle plekken waar je je foto's hebt staan. Hier staan ook de bronnen die offline zijn (bijvoorbeeld externe harde schijven die niet aangesloten zijn). LR slaat een thumb op op je computer, waardoor je in alle foto's kunt zoeken.
Zoeken gaat het makkelijkst als je netjes bij het importeren de keywords invult. Dan kun je gemakkelijk hierop zoeken. Verder kun je ook zoeken op dingen uit de exif gegevens (alle foto's die met een bepaalde lens gemaakt zijn, of met een bepaald diafragma) en natuurlijk op de vlaggetjes, kleuren of ratings, als je die aan een foto gegeven hebt.
Deze laatste dingen kunnen soms handig zijn, maar vooral de keywords zoeken handig. Vandaar dus dat het van groot belang is deze in te vullen.
Om te voorkomen dat je hier lang mee bezig bent, kun je synoniemen aan je keywords toevoegen. Zo kun je bij een foto van een IJsbeer als synoniemen "Polar Bear, Ursus maritimus, Arctic, Noordpool" opgeven. Je hoeft dan alleen IJsbeer als keyword in te vullen, maar je kunt dan ook zoeken op Polar Bear. Deze synoniemen kun je toevoegen door in de keywordlijst met de rechter muisknop te klikken op een keyword en dan "Edit Keyword tag" te kiezen. Je kunt dan by synonyms je synoniemen invullen. Vergeet niet om de drie opties eronder aan te vinken, dan worden je keywords namelijk ook geexporteerd (bijvoorbeeld handig voor een beeldbank). Als je dit goed bijhoudt, ben je nooit meer een foto kwijt.

De bewerkingen
Dan nu dus het bewerken. Hiervoor is een aparte module ingericht. Het eerste wat belangrijk is om te melden, is dat alle bewerkingen die je toepast “non-destructive” zijn. De bewerkingen worden in een apart bestandje opgeslagen, en zijn altijd weer ongedaan te maken. Op die manier raak je dus nooit je origineel kwijt!
De meeste bewerkingen die je in LR kunt doen zijn echt erg simpel. Het is dus een beetje onzinnig om al deze bewerkingen in detail uit te werken. Ik zal hier even een kort overzicht geven van de belangrijkste bewerkingen die mogelijk zijn in LR.

Croppen
Croppen gaat erg makkelijk. Het gewenste deel van de foto selecteren, dubbelklikken en klaar. Extra handig vind ik de mogelijkheid om de originele verhoudingen te behouden, zo hoef je nooit moeilijk te doen om de standaard verhoudingen te krijgen. Uiteraard is dit ook uit te zetten, zodat je ook andere formaten kunt krijgen.

Horizon rechtzetten
Bij de cropfunctie zit ook een waterpasje. Klik hierop, trek een lijn langs je horizon, en voila, LR zet je foto recht. Hij geeft zelf ook meteen aan wat de maximale crop is (dus zonder dat je van die vervelende lege hoekjes krijgt), dubbelklikken en je foto staat waterpas. Heb je geen horizonlijn? Geen probleem, als je een lijn hebt die verticaal staat, kun je het waterpasje daar naast leggen.

Witbalans
Zoals in alle raw-editors kun je ook de witbalans aanpassen. Dit kan zowel door een van de presets te kiezen, als door zelf de kleurtemperatuur en tint aan te passen.

Belichting
Wat ik zelf het meeste gebruik in Lightroom is de mogelijkheid om de belichting aan te passen. Hier zijn verschillende opties voor. Zelf gebruik ik altijd het histogram. Dit is onderverdeeld in verschillende delen (blacks, fill light, exposure en highlights). Met deze delen kun je stukjes van het histogram aanpassen. Met blacks kun je dichtgelopen delen terughalen (werkt vooral in RAW), of juist de donkere delen wat donkerder maken (het contrast dus verhogen). Met fill light kun je de donkere delen wat oplichten (een beetje hetzelfde effect als inflitsen) terwijl je met exposure de hele foto lichter maakt. Tenslotte kun je met highlights uitgebeten delen terughalen (werkt ook vooral in RAW).
Maar ditzelfde effect kun je ook met de schuifjes onder het histogram doen. Deze hebben dezelfde namen, en gaan dus over dezelfde delen. Tenslotte heb je ook nog een curve, waar je, alweer in 4 verschillende delen, ook nog in kunt schuiven. Deze drie methoden werken dus precies hetzelfde, het is even uittesten wat jij zelf het prettigst vindt.

Wat bij de curve nog wel een handig knopje is, is het kleine ronde knopje links boven naast de curve. Als je deze indrukt, verandert je cursor in een rondje met twee pijltjes. Als je nu op een bepaald stuk van de foto klikt en je muis naar boven of beneden beweegt, zal dat deel van de curve lichter of donkerder worden. Op die manier kun je dus heel specifiek een bepaalde kleur lichter of donkerder maken.

Iets wat nieuw is in LR 2.0 is de mogelijkheid om ook bewerkingen op delen van foto’s toe te passen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om selectief een bepaald deel van de foto lichter te maken (of andere bewerkingen zoals contrast, verzadiging etc). Ook is er nu de mogelijkheid om een verloopfilter te gebruiken voor deze bewerkingen. Zo kun je bijvoorbeeld een te lichte lucht donkerder maken, zonder dat je de voorgrond te donker maakt.

Verscherping
Er zijn twee manieren om je foto te verscherpen in Lightroom. De eerste is het verscherpen van het origineel. Hiervoor krijg je netjes een waarschuwing dat je hiervoor de foto het best op 100% kunt bekijken, omdat je dan echt kunt zien wat je aan het doen bent. Om dat wat makkelijker te maken heeft Lightroom 2 een loupje erbij, zodat je niet de hele foto op hoeft te blazen. Ook kun je hier ruisreductie toepassen. De tweede manier van verscherpen kun je doen na het verkleinen en exporteren. Hier kom ik later op terug.

Overige bewerkingen
Verder zijn er nog een stel andere bewerkingen die je toe kunt passen, zoals helderheid, contrast (deze twee kun je m.i. beter doen op de manier die ik bij “belichting” heb omschreven), verzadiging en dingen met schaduwen en hooglichten. Zelf maak ik hier heel weinig gebruik van, omdat ik dit vaak met het histogram oplos.

Wat nog even goed is om te herhalen, is dat alle bewerkingen dus altijd weer ongedaan te maken zijn. In het balkje links kun je precies terug zien wat je gedaan hebt (handig om het “techniek veld op Nederpix in te vullen *hint* *hint*), en hier kun je deze bewerkingen dus ook weer ongedaan maken. Op die manier heb je dus altijd beschikking over je origineel en kun je bewerkingen altijd over doen.

De output
Als het goed is heb je dus nu een mooi bewerkte foto, voorzien van keywords (en nog steeds in RAW). Maar je wil er nu wat mee gaan doen. Hier heeft Lightroom 3 modules voor: slideshow, print en web. Met slideshow maak je op een makkelijke manier mooie diapresentaties. Muziekje erachter, overvloeieffecten, het ziet er al snel mooi uit. Je kunt hier weer kiezen uit een aantal presets, maar ook zelf vanalles maken. Ik heb zelf deze slideshows alleen vanuit LR laten zien, dus ik weet niet precies hoe de exportfunctie in deze module werkt.
Bij print kun je je foto’s klaar maken voor printen (ja, echt waar!). Zelf heb ik dit nog nooit gedaan, dus ik kan hier niet veel over zeggen. Wel weet ik dat je hier ook weer de nodige presets hebt, o.a.. om contactsheets te maken, of op een andere manier meerdere foto’s op 1 pagina te krijgen. Ook kun je ervoor kiezen om tekst onder je foto te plaatsen (bijv. gegevens uit de exif).
De laatste module is de webmodule. Hiermee maak je heel makkelijk fotogaleries. Je kunt hier ook weer kiezen uit verschillende presets, die weer voor een groot deel naar je eigen hand te zetten zijn. Er zit zelfs een upload-functie bij, die je pagina op je site zet. Je moet er alleen nog even aan denken om een linkje naar te leggen vanaf je hoofdpagina.

Export
Tot nu toe is er geen noodzaak om de foto’s om te zetten in jpegs. Alle bewerkingen worden op RAW’s gedaan en als er een jpeg nodig is (bijv. voor internet), dan doet LR dit zelf, zonder dat jij daar naar om hoeft te kijken.
Maar als je een foto op bijvoorbeeld Nederpix wil zetten, zul je hem toch om moeten zetten naar een jpeg. Dit kan via het export venster. Dit venster kun je bereiken in de database module, of via de rechtermuisknop.
In dit venster kun je weer een boel dingen aangeven. Ten eerste de plaats waar je ze op wil slaan (welke map). Ook kun je deze foto’s weer toe laten voegen aan je database, zodat je deze ook makkelijk terug kunt vinden. Zelf gebruik ik dit regelmatig omdat ik de bewerkte jpegs op m’n laptop opsla, en de raw-bestanden op een externe harde schijf staan. Zo kan ik mensen dus toch foto’s laten zien, terwijl ik niet m’n hele fotobestand bij me hoef te hebben.
Hierna krijg je de optie om je foto te hernoemen, zelf doe ik dit nooit.
Vervolgens kun je aangeven of je de foto tot een jpeg, tiff, psd of dng om wil vormen, of dat je de foto gewoon een raw wil laten blijven. Indien noodzakelijk, kun je hier ook je kleurruimte en je compressie aangeven.
Het volgende blokje gaat over het verkleinen. Je kunt op verschillende manieren aangeven in welk formaat je de foto wilt gieten. Zelf gebruik ik meestal dat ik de langste zijde 800 of 600 pixels wil laten worden.
In LR 2.0 krijg je nu de mogelijkheid om je verkleinde foto nog na te verscherpen. Dit was een optie die ik in LR 1.* miste, maar dit hebben ze gelukkig verholpen. Echt uitgebreid zijn de opties nog niet, je kunt kiezen of je wil verscherpen voor screen, map of glossy paper, en uit de hoeveelheden low, standard en high. Maar ik vind het een hele verbetering en de effecten zijn prima vind ik.
Tenslotte kun je nog zeggen of je een watermerk aan de foto wil toevoegen (uiteraard niet voor op NP) en of je de foto wilt openen in bijvoorbeeld PS. Maar eigenlijk lijkt me dit nu niet meer nodig Wink
Als je nou een bepaalde instelling heel vaak gebruikt, bijvoorbeeld voor foto’s op Nederpix, dan kun je deze opslaan in een User preset, zodat die direct beschikbaar is, zelfs al wanneer je met je rechtermuisknop op de foto klikt.

Goed, het is een heel verhaal geworden, en ook iets anders als bovenstaand verhaal over Photoshop. Ten eerste is LR een echt workflow programma, je kunt er dus alles mee tussen importeren tot exporteren. Ten tweede zijn de bewerkingen in LR volgens mij een stuk simpeler dan in PS, waardoor een lange uitleg per bewerking niet nodig is. Maar ik hoop dat dit verhaal in ieder geval een mooi overzicht geeft van de mogelijkheden. Ik heb er ongetwijfeld nog wel een paar over geslagen, maar dat zijn dan dingen die ik zelf ook nauwelijks gebruik.
Voor wie nog meer wil zien op deze site staan veel video tutorials (met een slaapverwekkende stem, ik weet het).

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik ze wel!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Wed 02 Mar 2011, 20:20; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 7:54    Post subject:
helder verhaal. Je zou - ooit - op onderdelen kunnen aangeven hoe het er precies uitziet en wat voor effect het geeft.

mijn workflow bestaat onder andere uit capture NX (fotobewerking met eigenschappen die tussenn Lightroom en photoshop in liggen) met microsoft Expression Media als database. Deze workflow lijkt op de meeste onderdelen erg op jouw verhaal.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe je regelt wat hieronder staat. Staan je foto's nu dubbel in de database?
Quote:
In dit venster kun je weer een boel dingen aangeven. Ten eerste de plaats waar je ze op wil slaan (welke map). Ook kun je deze foto’s weer toe laten voegen aan je database, zodat je deze ook makkelijk terug kunt vinden. Zelf gebruik ik dit regelmatig omdat ik de bewerkte jpegs op m’n laptop opsla, en de raw-bestanden op een externe harde schijf staan. Zo kan ik mensen dus toch foto’s laten zien, terwijl ik niet m’n hele fotobestand bij me hoef te hebben.

_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 10:24    Post subject:
peter wijn wrote:
Waar ik benieuwd naar ben is hoe je regelt wat hieronder staat. Staan je foto's nu dubbel in de database?


Je krijgt dan inderdaad de foto dubbel in je database, 1 raw bestand en 1 jpeg bestand. Je kunt deze foto's als "stack" onder elkaar plaatsen. Zelf heb ik ze gewoon beiden los erin staan. Ik zal die "stack-functie" binnenkort eens uit gaan testen.

Iets wat ik nog niet genoemd had hierboven (ik zal het vanavond wel even toevoegen) is dat je in de Database-module ook een overzicht hebt van de verschillende plekken waar je foto's staan.
Ik zal vanavond nog even een stukje toevoegen over de verschillende manieren waarop je kunt zoeken.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 05 Sep 2005
Posts: 1390

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 11:20    Post subject:
Op http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/ staan ook video tutorials.
Als je de engelse taal machtig bent, is dit ook handig om een keer te bekijken. Idea
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR


Last edited by jwchess on Wed 24 Sep 2008, 9:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 19:02    Post subject:
Zoals beloofd heb ik nog even een stukje over "zoeken" aan bovenstaand verhaal toegevoegd.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 19:44    Post subject:
Goed verhaal, Arjen!
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 20:49    Post subject:
Ik vond nog een videoles programma voor LR, als je links boven een product selecteerd, LR in dit geval, dan krijg je alle lessen voor LR te zien. Klinkt niet zo zeurderig amerikaans als die andere.
http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 20:54    Post subject:
@Ton: Da's volgens mij ongeveer precies dezelfde als JW gaf Smile

Ik zal die ook eens kijken. De link die ik gaf zijn wel nuttig, maar ik val zooo in slaap van die stem...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 9:01    Post subject:
Sorry Arjen, het is idd dezelfde link Embarassed
Maar wel goed bedoeld Cool
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 17:02    Post subject:
Ik heb op mijn site een Fotoalbum gemaakt met Lightroom.

http://www.vissertjeerd.nl/Birds-Gallery/index.html
http://www.vissertjeerd.nl/mammels-gallery/index.html
Weer een ander soort al die van op Arjen's site.

Groeten Tjeerd
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
benedictus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 02 Sep 2007
Posts: 30
Location: Eibergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 19:55    Post subject:
Het wordt steeds leerzamer op np. Mijn complimenten
_________________
Canon EOS 400D/canon efs18-55mm/canon ef 75-300mm/sigma 150mm-f2.8 /Bilora Perfect Pro/-canon extender 1.4-canon ef 300 mm/ canon 5 d mark ll/canon 17-40mm/canon ef 24-105
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 21:34    Post subject:
Ik heb nog een leuke tip bij het thema:

Zie hier met de uitleg erbij:

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Bij sommige foto's die ik nooit eerder 'goed in de houding' kreeg, nu fantastische resultaten. Voor de Canon 1D2 hebben ze schijnbaar minder hun best hebben gedaan. Foto's met veel rood in de achtergrond worden veel te rood, behalve in 'neutral', maar die vind ik niet al te fraai. Is dat niet het geval en heb ik veel groen in de foto, dan werkt het weer fantastisch.

Met de 350D van Nancy zien alle foto's er super uit, na zo'n profiel eraan te hebben gehangen, zelfs zonder aan de schuifjes in de standaard tab te zitten. Maar dat blijft altijd een optie om ze helemaal naar je zin te maken. In ieder geval ziet rood er mooier uit en bij oranjetinten heb je dat viezige bruin niet meer, ook bij mijn camera. Dat was altijd de zwakte van de Adobe-converters. Hoog belicht gras - je kent die gele namaaktint wel - krijg je ook gemakkelijker weer in de natuurlijke kleur.

Je zou er zomaar enorm je voordeel mee kunnen doen. Probeer hem eens, zou ik zeggen, het is toch gratis.
Je past de profielen toe in het tabje 'camera calibration'. Daar kies je 1 van de profielen. Je ziet er niet meer dan dat specifiek voor jouw camera zijn bedoeld.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 12:35    Post subject:
Goeie tip Bas. Ik heb die profielen ook sinds een ruime maand in gebruik en ben er erg tevreden over. Zo is de borst van een ijsvogel in het eigenlijke ACR profiel vies gelig. Met een Canon neutral profiel is ie oranje zoals ie hoort te zijn. Uiteraard moet je wel nog gewoon de witbalans en dergelijke apart aanpassen.
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Sep 2008, 18:42    Post subject:
Ik was er ook erg blij mee, Doodles.

Die IJsvogels knapten bij mij ook enorm op, hoewel het oranje iets te rood werd. Dat was gemakkelijk opgelost door het schuifje rood onder 'camera calibtations' iets terug te zetten in saturatie.

Welke van de settings gebruik jij het vaakst, Doodles?

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 8:33    Post subject:
Bas, bedankt voor deze tip, ik had zelf deze extra service nog niet ontdekt in Lightroom. Toevallig vorige week ge-upgrade naar Lr2.1 en meteen maar de Camera Profiles and DNG Profile Editor opgehaald. Voor opnames van m'n 40D geeft het in ieder geval een goede eerste indruk. Op de komende lange winteravonden zal ik eens gaan kijken of ik die 10.000+ opnames met de 20D nog wat kan verbeteren. Eigenlijk natuurlijk een heel logische ontwikkeling om het bewerkingsproces na de opname te gaan afstemmen op de camera waarmee je die specifieke opname hebt gemaakt. Vroeger paste je je ontwikkelaar, papierkeuze en afdrukproces ook aan aan de gebruikte film Wink
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 8:39    Post subject:
@ Bas

Excuus voor de late reactie, zie je vraag nu pas..

Ik gebruik altijd de neutrale setting, haalt wat detail terug in lichte partijen en haalt het geel van ACR uit de foto. De andere settings gebruik ik nooit, met name landschap is belacheljk vies verzadigd Confused
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 10:18    Post subject:
Nah, een maandje valt nog best mee, Doodles.

Ik gebruik ook altijd die setting, sinds deze beschikbaar is. De rest verzadigt het rood (en soms weer blauw) veel te veel, ben ik van mening. Met wat experimenteren wordt het nu wel steeds beter.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 13:24    Post subject:
leuk die profielen
dan kan je misschien net zo makkelijk een foto mooi afwerken als in nikon capture?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 13:59    Post subject:
Het helpt enorm, Peter. Met al die schuifjes en/of curves zul je beslist hetzelfde kunnen bereiken, maar nu staat in 1x je RAW beter in de houding en heb je een heerlijke basis om mee verder te gaan.

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum