Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


NABEWERKING: Basisbeginselen, tips & trucks!

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 9:30    Post subject: NABEWERKING: Basisbeginselen, tips & trucks!
Niet alleen via commentaren en PBtjes op Nederpix, maar ook van anderen buiten Nederpix om krijg ik soms de vraag: ‘Hoe heb je deze foto bewerkt?’ of ‘Welke nabewerking doe jij standaard bij al je foto’s?’ Dit brengt me ertoe om een dit nieuwe topic te openen. Ik denk dat één van de belangrijkste doelen van Nederpix is om kennis te delen en zodoende van elkaar te leren. Het is me opgevallen dat het delen van kennis op Nederpix zich vaak toespitst op het fotograferen zelf: instellingen van je camera, compositie etc. Ik denk dat er echter ook op het gebied van nabewerking veel meer kennis gedeeld kan worden. We hebben natuurlijk het werkalbum, maar ik denk dat dit topic een goede toevoeging kan zijn. We gaan zo de winter weer in. Wellicht dat velen dan toch wat vaker binnen zullen blijven om te archiveren. Dus ik dacht: een mooie tijd om dit topic te openen.

Niet alleen bovenstaande is voor mij reden dit topic te openen. Een andere belangrijke reden is dit: ik zie zo vaak foto’s voorbijkomen waarvan ik denk: hier had met een aantal simpele basisnabewerkingen zoveel meer uit gehaald kunnen worden: kortom: hier had een veel mooiere foto kunnen staan!

Doel van dit topic is om voor het brede Nederpixpubliek de basisbeginselen maar ook handige tips en trucs voor nabewerking van foto’s te delen. Met het onderstaande doe ik de aftrap, te beginnen dus met een aantal basisbewerkingen die ik vaak zelf (in die volgorde ook!) uitvoer als ik mijn origineel in Photoshop heb geopend. Daar hebben we natuurlijk meteen een punt: niet iedereen werkt met Photoshop! Het is natuurlijk dan ook de bedoeling dat hier ook kennis gedeeld wordt over andere programma’s.

Ik heb mijn verhaal geprobeerd te schrijven in ‘lekentaal’ zodat ook de beginners met Photoshop er iets aan hebben. Voor anderen zal het uiteraard ‘gesneden koek’ zijn, maar dat geeft niet. Zij zijn juist degenen die dit weer kunnen aanvullen met andere tips en trucs voor de andere, meer gevorderde Photoshopgebruikers! Ik hoop dat er veel reacties zullen komen in dit topic. Dit alles ter vergroting van het plezier van het nabewerken (is voor mij ook vaak nagenieten!) van je foto’s… En dus: tot verbetering van de kwaliteit van de geplaatste foto’s op Nederpix!!!

Arie T.

P.S. Geen enkele vraag is dom!
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 9:32    Post subject:
Enkele eenvoudige tips om je foto’s na te bewerken in Photoshop

1. De witbalans aanpassen met LEVELS:
Ga naar Image -> Adjustments -> Levels. Je ziet nu het histogram van de witbalans met daaronder een drietal driehoekige schuifregelaars. De middelste laat ik doorgaans staan waar hij staat. De linker regelaar schuif ik tot het punt waar het histogram ‘begint’ en de rechter naar het punt waar het histogram ‘eindigt’. Probeer maar eens!

Sommige foto’s zijn van zichzelf al goed. Dan kun je gewoon weer op Cancel drukken en hoef je niets te doen.

2. Het gebruik van AUTO CONTRAST:
Ga naar Image -> Adjustments -> Auto Contrast. Door hierop te klikken bepaalt Photoshop automatisch de optimale instelling voor het contrast in je foto. Ik doe deze handeling vaak voor de zekerheid nog even na het aanpassen van de Levels. Negen van de tien keer zie je echter nauwelijks verschil als je die handeling al goed hebt uitgevoerd. (Je kunt dit makkelijk checken door een aantal keer op Ctrl+Z te drukken.)

3. Schaduwen en hooglichten aanpassen met SHADOW/HIGHLIGHT:
Ga naar Image -> Adjustments -> Shadow/Highlight. Dit is een zeer handige tool om donkere partijen in een foto iets op te lichten en lichte partijen (bijvoorbeeld de lucht) iets meer detail te geven. Uiteraard blijven overbelichte delen die echt uitgebeten (=wit) zijn, zoals ze zijn. Vaak kun je echter elementen zoals een wolkenlucht veel sprekender maken met behulp van dit tool.

In het niet uitgeklapte menuutje (‘show more options’ staat standaard niet aangevinkt) heb je twee schuifregelaars. Eéntje voor ‘Shadows’ en ééntje voor ‘Amount’. Met de bovenste (Shadows) kun je de donkere delen wat oplichten. Doe dit niet al te overdreven want dan ontstaat er de kans op (zichtbare) ruis. Een waarde tussen 1 en 5 is vaak meer dan voldoende! Met de onderste schuifregelaar kunnen de lichte delen van meer detail worden voorzien. Ook hier geldt: niet te overdreven toepassen! Vaak kun je met deze schuifregelaar wel iets verder gaan dan met de bovenste. Ik durf bij sommige foto’s best tot 10 of 15 te gaan.
Overigens zijn dit wel gemiddelde waarden want er zijn soms foto’s waar een waarde van 1 of 2 al een onnatuurlijk effect oplevert. Altijd dus per foto beoordelen!

4. Kleurentemperatuur en verzadiging aanpassen met HUE/SATURATION:
Ga naar Image -> Adjustments -> Hue/Saturation. Dit is een tool waar je voorzichtig mee om moet springen omdat het vrij snel overdreven kan worden. Je kunt het gebruiken om de kleuren van je foto iets te verzadigen waardoor ze wat sprekender overkomen. Je doet dit door de middelste schuifregelaar (Saturation) naar rechts te verschuiven. Neem daarbij niet te grote waardes. Vaak is een waarde tussen de 1 en de 5 al meer dan voldoende!

Standaard staat er in het bovenste pulldown venstertje ‘Master’ en worden de kleuren in alle kanalen (dus zo’n beetje alle kleuren) verzadigd. Je kunt echter ook per kleurkanaal verzadigen wat vaak beter werkt. Zo kun je bijvoorbeeld een blauwe lucht iets blauwer maken door het blauwe kanaal te selecteren. De overige delen van de foto, bijvoorbeeld het gras, blijven dan ‘onaangetast’. Als je wilt weten welke delen van de foto bij welk kanaal horen, moet je de middelste schuifregelaar even een paar keer tussen - 100 en + 100 heen en weer schuiven. Dan zie je het snel genoeg!

Met de bovenste schuifregelaar kun je de kleurtemperatuur aanpassen. Ik gebruik deze tool lang niet altijd. Soms gebruik ik dit tool om de kleur van het blauw in een lucht of de kleur van gras iets te corrigeren. Bij het aanpassen van de kleurtemperatuur (Hue) is het het handigste om dit per kanaal te doen en zeer kleine waarden te gebruiken maximaal -3 of +3.

5. Het verscherpen van een foto met SMART SHARPEN:
Ga naar Filter -> Sharpen -> Smart Sharpen (of Unsharp Mast in oudere versies dan CS2). Eigenlijk moet iedere digitale foto die met een DSLR is gemaakt achteraf verscherpt worden. Vandaar dat deze optie cruciaal is. Ook hier geldt echter: niet te overdreven! Ik moet bekennen dat ik hier zelf soms ook mee de mist in ga… De juiste instellingen verschillen per foto en je krijgt eigenlijk alleen goed grip op het tool door het veel te gebruiken. Je kunt dan op een gegeven moment aardig inschatten welke waarden je moet instellen bij de foto die je aan het bewerken bent. Als vuistregel hanteer ik altijd het volgende: Zet de Amount op de hoogste waarde (500%). Zet de Radius op 0,2 of 0,3. De overige instellingen hoef je niet aan te passen.

Je kunt deze filter meerdere keren achter elkaar toepassen. Je kunt daarbij beter de eerste keer iets hogere waarden nemen dan de tweede of evt. zelfs derde keer. Ook dit is een kwestie van veel proberen en ervaring ermee krijgen. Soms doe ik bijvoorbeeld 2x 500% / 0,2 wat dan beter is dan 1x 500%/0,3. Maar ik doe ook weleens 1x 500%/0,2 en vervolgens 1x 250%/0,2. Kortom, een tool om mee te oefenen en vooral kritisch naar het resultaat blijven kijken! Daarbij kun je overigens het beste flink inzoomen om het verschil te zien…

Exclamation N.B. Er is een verschil tussen het verscherpen van het origineel (bijvoorbeeld met als doel de foto af te drukken) of het verscherpen van een verkleining van het origineel (bijvoorbeeld met als doel om die op NP te plaatsen). De waarden die hierboven beschreven staan, hebben betrekking op een bewerking van een originele foto. Bij een verkleining moet je veel lagere waarden nemen (bijvoorbeeld maximaal 200%/0,2 of 120%/0,3), anders wordt de foto téveel verscherpt!

6. Een drukke achtergrond vervagen met LENS BLUR:
Ga naar Filter -> Blur -> Lens Blur. Slechts een enkele keer gebruik ik dit tool. Ten eerste omdat het in praktische zin bij lang niet iedere foto gebruikt kan worden. Ten tweede omdat het vaak toch wel een hele klus wordt als je het goed wilt doen. Probleem is namelijk dat je deze bewerking vaak alleen op de achtergrond wilt uitvoeren. Daarvoor moet je je onderwerp eerst m.b.v. de Lasso netjes selecteren en vervolgens de selectie omdraaien. Dat is vaak een hele klus! Maar voor het geval je er een keer mee wilt spelen hier enkele aanwijzingen: selecteer eerst het deel van de foto waarop je de bewerking wilt toepassen. Ga vervolgens naar Filter -> Blur -> Lens Blur. Meestal gebruik ik alleen de schuifregelaar om de Radius aan te passen. Zet die bv. op 50 of zelfs op 100. Net hoe vaag je het wilt! Na het klikken op OK kan het best even duren voor de bewerking is uitgevoerd!

7. Het effect van een kleurenfilter nabootsen met PHOTOFILTER:
Ga naar Image ->Adjustments -> Photofilter. Dit tool gebruik ik eigenlijk sporadisch maar het kan bij sommige foto’s wel leuk werken om het af te maken. Gebruik van het tool wijst eigenlijk voor zich. Je kunt diverse kleurenfilters selecteren vervolgens instellen met welke intensiteit (Density) je dit filter wilt toepassen. Gewoon eens proberen. Als je bijvoorbeeld een foto hebt met wat harde, koude kleuren, kun je een ‘warming filter’ toepassen om de foto iets warmer te maken.

8. Bovenstaande bewerkingen niet per definitie op je hele foto toepassen maar m.b.v. SELECTIE!:
Ter afsluiting nog deze tip: in veel gevallen zul je bovenstaande bewerkingen niet willen toepassen op de hele foto. Het slagen van de nabewerking staat of valt dus met een ‘uitgekiend selectiebeleid’. In de meeste gevallen kun je het beste de lasso gebruiken voor het selecteren. Let daarbij ook op bij de juiste instelling van de ‘Feather’ bovenaan. Als je namelijk een bewerking selectief wilt uitvoeren is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een verschil ziet tussen het deel waar de bewerking wel en het deel waar de bewerking niet is uitgevoerd! Daarom is het verstandig om de Feather op bv. 50 of 100 te zetten zodat het effect van de bewerking een geleidelijk verloop heeft tussen het deel waar ze wel en het deel waar de niet is uitgevoerd.

9. Leef je uit in Photoshop en probeer ook eens andere bewerkingstools!
Met name onder het menu Image -> Adjustmenst en het menu Filter zijn nog talloze andere tools te vinden waar je je foto mee kunt nabewerken. De hierboven beschreven tools en het gebruik ervan is bedoeld om een foto te verbeteren zonder dat dat onnatuurlijk overkomt en zonder dat het wezen van de originele foto wordt aangetast. Maar er zijn natuurlijk ook talloze mogelijkheden om een foto bewust zo te manipuleren dat die haast niet meer terug te herleiden is tot het origineel. Het kan best leuk zijn om daar eens mee te experimenteren, al is het maar om je kennis van en handigheid met Photoshop te vergroten!

10. Bewaar het origineel!:
Op deze laatste tip is het spreekwoordelijke ‘last, but not least’ van toepassing! Het spreekt hopelijk voor zich maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: bewaar je origineel. Dan kun je namelijk altijd terug naar de basis als je niet tevreden bent over het resultaat van je nabewerking.

Veel succes!
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 12:16    Post subject: Nabewerking, tips & trucs
Arie, geweldig! Goed idee! Very Happy Very Happy Very Happy
Ik heb na 15 jaar de fotografie weer opgepakt. Het digitaal fotograferen gaat steeds beter. De nabewerking echter heeft voor mij nog wat vraagtekens. Ik ben hartstikke blij met jouw uitleg en tips en trucs.
Hopelijk pakken ook anderen de draad op en vullen dit onderwerp hier en daar nog wat aan. Ik zal dit topic in ieder geval met interesse blijven volgen!

Jacqueline
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 17:27    Post subject:
Een goed en duidelijk artikel, Arie! Mooi gedaan.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik hetzelfde voor Lightroom kan doen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 18:10    Post subject:
Dat zou mooi zijn! Ik heb een aantal weken geleden al op internet zitten zoeken wat dat precies is, maar het is me nog niet geheel duidelijk. Jouw verhalen zijn altijd nogal helder van opzet, dus hopelijk binnenkort licht over dit programma! Kun je de Lightroom trouwens ergens GRATIS downloaden? Voor mijn part een oudere versie...

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 18:15    Post subject:
@Arie: die vraag kan ik snel beantwoorden. Je kunt een 30 dagen trial versie downloaden vanaf de site van Adobe.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 18 Oct 2006
Posts: 158
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Sep 2008, 21:49    Post subject:
Arie: Een goed, duidelijk verhaal. Veel van wat je schrijft gebruik ik regelmatig maar toch niet alles en met name verschillende waarden vergeet ik nog wel eens.
Goed dat je alles even op een rijtje hebt gezet.
Waarvan akte.
Groet, Kees
_________________
Canon 7D met Canon 100mm (macro)
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Sep 2008, 15:52    Post subject: Nabewerking etc.
Arie, n.a.v. jouw uitleg over photoshop heb ik nog de volgende vraag m.b.t. foto's voor plaatsing op NP. Wat zijn dan precies de stappen die je moet doen om een goed resultaat te krijgen? Origineel (onbewerkt) verkleinen en dan nabewerken? Of: bewerkte foto verkleinen en dan nog naverscherpen? Question Question Question

Jacqueline
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Sep 2008, 18:18    Post subject:
Hoi Jaqueline

Je kunt het beste alle bewerkingen doen voordat je gaat verkleinen. Bij het verkleinen verlies je detail, waardoor de bewerkingen lastiger/minder mooi worden.
Dus eerst het bewerken, dan verkleinen en dan als enige nog even naverscheren (bij het verkleinen verlies je altijd wat aan scherpte).

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Sep 2008, 18:40    Post subject:
Arjen schreef:
Quote:
dan als enige nog even naverscheren

Moet je wel een nieuw scheermesje voor gebruiken, die zijn veel scherper. Cool Laughing

sorry, kon het niet laten Laughing
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Sep 2008, 19:40    Post subject: Nabewerking etc.
@ Arjen,
Bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Ik hoop na de herfstvakantie mijn eerste foto('s) te kunnen uploaden.

Jacqueline
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 13:32    Post subject: Nabewerking etc.
Hallo, hier ben ik weer. Ik heb nog een vraag m.b.t. Photoshop.
Wanneer je een file wilt opslaan komt er een menu'tje "JPEG Options"
met daarin "Image Options" (Quality) en "Format Options" (Baseline Standard, Baseline Optimized en "Progressive". Wat daarmee te doen? Question Question

Groetjes, Jacqueline.
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 14:44    Post subject:
Het JPEG formaat is een bestandsformaat dat de bestandsinformatie comprimeert bij het opslaan. Elke keer als je een bestand afsluit/opslaat, worden delen van het bestand, je zou kunnen zeggen, ‘vereenvoudigd’ opgeslagen. Vergelijk het met een ZIP bestand. De informatie wordt ‘ingepakt’ (gecomprimeerd) op een efficiënte manier zodat de hoeveelheid data niet te erg de pan uit rijst.

Het comprimeren, en, inherent daaraan, het keer op keer in- en uitpakken van het JPEG bestand heeft tot gevolg dat er elke keer toch een stukje data (en dus kwaliteit) verloren gaat. Dat is dus het nadeel wat je voor lief moet nemen tegen het voordeel van een kleiner bestandsformaat.

In Photoshop is er bij het opslaan als JPEG de keuzemogelijkheid hoeveel je een foto wilt comprimeren. Je kunt een waarde kiezen tussen 1 en 12 waarbij 1 de grootste compressie inhoud (dus het meeste kwaliteitsverlies!) en 12 de kleinste compressie. Als vanzelf is het bestandsformaat bij 12 nog aanzienlijk terwijl 1 een ‘minibestand’ oplevert. Als vuistregel houd ik meestal aan dat ik tussen de 8 en de 12 probeer te blijven. Onder de 6 zou ik sowieso nooit gaan, want dan wordt het kwaliteitsverlies al snel zichtbaar.

Probeer het maar eens. Je zult trouwens zien dat in hetzelfde venster ook de bestandsgrootte voor elke waarde wordt getoond als je de schuifregelaar heen en weer haalt.

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 18:59    Post subject:
@ Arie: Bedankt voor de uitleg v.w.b. de "Image Options". Very Happy
En de "Format Options"? Daar staat bij mij de bovenste aangevinkt (Baseline standard), hoef ik daar dan niets aan te doen?

B.v.d. Jacqueline
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 0:04    Post subject:
Voor de mensen die helemaal up to date willen blijven, binnenkort komt Photoshop CS4 vrij. Zie hier voor een "first look".

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 7:19    Post subject:
Jacqueline wrote:
En de "Format Options"? Daar staat bij mij de bovenste aangevinkt (Baseline standard), hoef ik daar dan niets aan te doen?
In principe niet, dat bepaalt hoe het beeld op je scherm verschijnt. Bij "Baseline Standard" zie je (bij een trage verbinding) dat het beeld van boven naar beneden lijntje voor lijntje wordt weggeschreven. Bij "Progressive " zie je dat het beeld in 1 keer (onscherp) verschijnt en dan in een aantal stappen verbeterd en scherper op je beeld scherm komt.
Het voordeel van "Progressive" is dat het bestand iets kleiner wordt (scheelt soms zo'n 5 Kb op NP-formaat) zodat je nog net iets grotere bestanden kunt plaatsen wat je kwaliteit ten goede komt.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Jacqueline


Gender: Female
Age: 61
Joined: 27 Jun 2008
Posts: 45
Location: Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 8:24    Post subject:
Bedankt Jaap.
Zo kom ik stapje voor stapje steeds een stukje verder! Very Happy

Jacqueline
_________________
Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 19:11    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Voor de mensen die helemaal up to date willen blijven, binnenkort komt Photoshop CS4 vrij. Zie hier voor een "first look".

Groeten, Arjen


Als aanvulling misschien ook interessant:
http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Nieuws-artikel/Adobe-lanceert-Creative-Suite-4.htm
Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum