Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren


tikje uit het veld geslagen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Mon 06 Oct 2008, 22:12    Post subject: tikje uit het veld geslagen
Ik zet dit even hierin, denk dat dit anders niet opvalt, tekst spreekt voor zich lijkt me, tijdelijk album dus
groetjes
Loulou
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=69937
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 7:24    Post subject:
Misschien wel een manier om op te vallen, maar voor een antwoord op je vraag hebben we een handig knopje waarmee je een PB kunt sturen aan alle moderators. Dat is op deze website de gebruikelijke manier om te weten te komen waarom een foto in het tijdelijk album beland is.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 8:23    Post subject: uit het veld geslagen
Jaap, ik ben me ervan bewust dat ik de vraag op een oneigenlijke manier stel, via het forum, het is voor mij ook bewust geweest om dit zo te doen.
Ik heb ( ben hier serieus in) gisteren een aantal keer de discussie gelezen over HDR, met de verbazing die ik al eerder aangaf onder mijn foto.
HDR is niet anders dan een techniek toepassen om de beperking van de camera om niet meer dan 7 stops verschil te kunnen waarnemen/belichten in contrast, de sensor neemt dingen anders waar dan het menselijk oog en HDR kan er voor zorgen dat zowel lichte partijen als donkere partijen in een foto gezien kunnen worden zoals het menselijk oog dat waarneemt.
Dat op zich is HDR, niet meer en niet minder. Ik ken vele HDR foto’s die een zeer natuurlijke weergave zijn en feitelijk zelfs een beter weergave, de foto is zoals het oog het waarneemt.
Ik ken ook HDR foto’s die ik zelf “over the top” vind, de fotograaf heeft dan blijkbaar een andere creatie in gedachten, daarmee is de foto nog niet slecht, de foto is niet naar mijn smaak.
Nogmaals, ik zie HDR foto’s al jaren lang voorbij komen op sites, als dit nu zo nieuw is, zo ik me een discussie kunnen voorstellen hierover.
Met deze verbazing nog spelend in mijn hoofd heb ik een bewuste keuze gemaakt om juist deze foto te uploaden, omdat ik inmiddels de gedachte heb gekregen dat er sturend door de moderators toch wel in mijn ogen een traditionele sfeer is gemaakt, over wat men in algemeen zin “done “en not done’ vind.
Dat is iets wat ik jammer vind, omdat ik meen dat een fotosite juist een functie heeft om elkaar te helpen betere foto’s te maken, om een hobby te delen natuurlijk, of een passie zoals ik denk natuurfotografie is, en als je elkaar help om betere foto’s te maken, dan help je elkaar ook in je ontwikkeling, nu vind ik de site daarin dus een remmend effect geven, gezien de al eerdere discussie omtrent HDR.
Nogmaals, ik veeg niet mijn eigen straatje nu omdat ik massa’s HDR foto’s klaar heb staan, nul hoor, mijn discussie is niet daarom.
Mijn punt is dat ik waarneem dat ik een verschil zie tussen deze sites en andere sites, waar HDR gewoon geplaatst wordt, men vind het mooi of niet mooi, zoals het ook hoort.
Waar ook de foto als die ik geuploadt hebt ook wel degelijk gewaardeerd wordt, omdat de algehele denkwijze blijkbaar anders is. Beperkt publiek hoor, net zoals dat er voor HDR doorgaans een beperkt publiek is.
Ik zie dus een verschil in fotografische ontwikkeling, op andere sites kunnen fotografen experimenten, mooi of niet mooi, en hun eigen fotografische kwaliteiten ontplooien en daarmee kan fotografie in zijn totaliteit ontplooien. Dit is voor mij de essentie van deze discussie, laat je fotografische ontwikkeling gewoon gebeuren ( wat wil je hier aan sturen, kan toch niet, je weet nooit waar ontwikkeling naar toe gaat Wink) of leg je jezelf als site dus beperkingen op. Blijkbaar het laatste, en daarmee vervalt een site denk ik toch teveel in vooral vastleggingen, van vele bijzonder soorten overigens, maar daarmee is een foto op zich nog niet bijzonder, onderscheidend of wat dan ook.
Ik vind dat jammer, ik denk nl. dat beide heel goed samen kan, nee ik weet dat, ik zie dat op andere sites tenslotte dagelijks.
Misschien dat ik me nu wat meer verduidelijkt hebt.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 8:35    Post subject:
Loulou,
Je haalt twee dingen door elkaar.
De HDR discussie heeft NIETS te maken met het plaatsen van jouw foto in het tijdelijk album. Als je de aanhef en de titel van dat topic goed leest dan zul je zien dat het er ons niet om gaat OF we HDR een plaats willen geven op Nederpix, maar gaat het om een heel praktische vraag: WAAR plaatsen we die foto. Wanneer jij dat verkeerd leest en daar allerlei waarde-oordelen over deze website aan verbindt dan is dat aan jou. Wij staan open voor alle experimenten op fotografisch gebied.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 10:20    Post subject: Jaap
Ik heb nog een reactie gezet onder de foto, als je zegt dat ik twee dingen door elkaar haal, dat is jouw mening, maar nog niet perse de waarheid hoor, ik heb mezelf getracht te verduidelijken, het gaat nl. niet om HDR, het gaat niet om mijn foto, het gaat om een manier van kijken naar fotografie, denken over fotografie, die ik ervaar als beperkend voor de fotografie, dat is voor mij de essentie van de discussie en daarom heb ik HDR er als voorbeeld bij willen halen, niet vanwege HDR, maar vanwege het feit dat dit blijkbaar een gespreksonderwerp is, wat nl. met HDR foto's te doen, dat bevreemd mij en dat zegt mij wat over een denkwijze en niet zozeer iets over een foto of over HDR.
Groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 11:40    Post subject:
Houden jullie nu ook eens op allemaal je gelijk te willen halen? Deze foto is het niet waard. Zo baanbrekend en revolutionair is hij nu ook weer niet. Gewoon een stilstaand Hert in een wat high-key achtige setting, niet buitengewoon scherp, geen bijzondere compositie en een matige weergave van sfeer. Al je andere foto's zijn veeeeeeel beter.

Spreek met de camera en niet met de pen (het toetsenbord in dit geval Wink )
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 21:39    Post subject:
Helemaal eens met Hendrik.
Quote:
Spreek met de camera en niet met de pen (het toetsenbord in dit geval )

En af en toe een foto in het tijdelijke is geen ramp hoor. Wink
We blijven hobbyisten.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Oct 2008, 23:04    Post subject:
Quote:
Spreek met de camera en niet met de pen


Oei! En dan te bedenken dat ik van beiden leef... Wink

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

P.S. Ik begrijp ieders standpunt. Maar inderdaad, bij dit soort kwesties gaat zoveel energie verloren...
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum