Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Grizzlyberen, het ecotoerisme en omgang met beren (Update)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Jul 2008, 10:50    Post subject: Grizzlyberen, het ecotoerisme en omgang met beren (Update)
Voor iedereen, die ooit van plan is om af te reizen naar Noord Amerika of Canada, heb ik wat info toegevoegd aan mijn website over beren en hoe te handelen bij een ontmoeting. Deze info vind je onder de links in het korte artikeltje: http://www.naturereflections.nl/articles_grizzlyberen.html

Gr,

Bas


Last edited by Bas Breetveld on Mon 22 Sep 2008, 20:01; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Aug 2008, 9:52    Post subject: Re: Grizzlyberen in Noord Amerika
Best leuke informatie Bas. Voor mij echter de beste plek om grizzly's te zien en te fotograferen is Yellowstone NP.
Ik heb ze daar van vrij dichtbij gezien ook met jonkies.
Ook voor zwarte beren, vossen, coyotes en wolven is dat de plek om te zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 8:28    Post subject:
De informatie is inmiddels flink aangevuld met een tweetal artikelen. Het gaat over de beren en het oprukkende ecotoerisme, de invloed ervan op de beren en onze eventuele rol daarin.

http://www.naturereflections.nl/articles.html

Binnenkort volgt er nog een artikel over de beren en hun sociale gedrag, met foto's erbij.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Edwin kats


Gender: Male
Age: 50
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 59
Location: Veluwe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 20:32    Post subject:
Erg mooie webstek met zeer interessante info. Complimenten.
Leuk je even gesproken te hebben op het vogelfestival.

gr. Edwin Kats
_________________
Nikon D3s/D3
Nikon 200-400/4 VR,

Gitzo 3541LS,
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 21:34    Post subject: Re: Grizzlyberen, het ecotoerisme en omgang met beren
Bas Breetveld wrote:
Voor iedereen, die ooit van plan is om af te reizen naar Noord Amerika of Canada, heb ik wat info toegevoegd aan mijn website over beren en hoe te handelen bij een ontmoeting. Deze info vind je onder de links in het korte artikeltje: http://www.naturereflections.nl/articles_grizzlyberen.html

Gr,

Bas


Ja Bas, zelf ben ik vorig jaar ook in Canada geweest en heb natuurlijk ook alles over de dont's and do's van ontmoetingen met beren gelezen. Je wordt er bij ieder park mee doodgegooid. Maar dat is allemaal theorie want als je plotseling oog in oog met zo'n beer staat dan ben je alle regeltjes vergeten. Ons overkwam dat tijdens een tochtje door de busch waar, volgens de meneer van het info centre, absoluut geen beren zaten want het was veel te warm dus waren ze hoger de bergen in getrokken. Enfin dit was het resultaat, gelukkig hoefde ik de regels niet uit te voeren want dat dat wilde de beer mij niet aandoen:

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=42013

Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 8:50    Post subject:
Eensgelijks en bedankt Edwin!

Tja Jan, Die kwam geheel onverwachts. Zo'n ontmoeting is uiterst zeldzaam met een zwarte beer. Zeker in die tijd als ze niet bij de zalmen zitten. Door hun schuwheid wordt zo'n ontmoeting meestal gemeden door de beer. Toch enig risico genomen door het nemen van die foto's. Daarmee moet je je handen omhoog brengen, wat agressief over kan komen op dat moment. De afstand was gelukkig niet al te klein. Jullie waren met meerderen. De kans dat de beer je dan aanvalt is nagenoeg te verwaarlozen. Overigens ziet deze beer er relaxt uit. Gaan de oren naar achteren en de nekharen omhoog, dan had je die foto niet moeten maken en slechts denken aan 'de regeltjes'.

De info op mijn site (heb je het gelezen?) is bedoeld voor mensen die doelgericht op zoek gaan naar beren. Dat worden er steeds meer, ook Nederlanders. Dan kun je maar beter goed geinformeerd zijn. De link die jij quote was van voordat we vertrokken. Het is inmiddels aangevuld met twee artikelen waar je vele wetenswaardigheden vindt in het eerste deel en de eigen bevindingen in het tweede deel.

Groetjes,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 20:28    Post subject:
Bas Breetveld wrote:

De info op mijn site (heb je het gelezen?)

Groetjes,

Bas


Jazeker, heel informatief en fraai opgezet! Ik krijg meteen weer zin om nog eens te gaan maar nu naar Alaska en dan de beren op gepaste afstand bekijken.

Overigens wil ik nog even kwijt dat ik veel heb gehad aan je tips in Birdpix wat betreft het fotograferen in RAW. Ik was toen net overgegaan van JPG op RAW. Ik heb jouw standaardsettings overgenomen en ben heel tevreden met het resultaat. Nu zie ik dat je op je Website daar ook een heel hoofdstuk aan hebt gewijd. Handig om dat nog eens rustig na te kunnen lezen met de voorbeelden erbij.

Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 21:39    Post subject:
Graag gedaan Jan en bedankt voor de feedback!

Bij de 350D van Nancy heb ik slechts de saturatie wat lager staan tov. mijn settings. Over het algemeen kom je er aardig mee weg.

Reken erop dat het in de Katmai buitengewoon druk is met beren. Zit je daar, dan komen ze onontkomelijk van alle kanten gepasseerd. En dat in het volste vertrouwen dat ze je niks doen. Mooier kan toch niet? Ik wil ook weer terug.

Bas

P.s. Ik heb vanavond al die irritante dikke lettertypen omgezet naar een prettiger formaat. Ik had er opmerkingen over gekregen.
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Sep 2008, 20:02    Post subject:
De losse artikelen zijn samengevoegd tot een beter leesbaar artikel met nieuwe foto's.

http://www.naturereflections.nl/articles_grizzlyberen.html

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Sep 2008, 20:31    Post subject:
Nou Bas, ik heb het zojuist gelezen en vond het heel erg duidelijk en erg interessant.
Wat heb je trouwens een geweldige foto's op je site staan.
Mijn man en ik willen volgend jaar ook naar Alaska gaan en hopelijk komen wij dan ook grizzly's tegen.
Wij weten er nu tenminste weer wat meer van af.

groetjes,
Astrid
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Sep 2008, 21:11    Post subject:
Een mooi evenwichtig verhaal Bas! Ik herken veel uit je verhaal van m'n ervaringen met die witte jongens. Mooi geschreven.

Ook schitterende foto's heb je daar gemaakt! Ik wil zeker nog een keer die kant op, maar klop dan nog wel even bij je aan voor meer info Wink

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Sep 2008, 21:23    Post subject:
Dankjewel Astrid en Arjen.

Iedereen kan contact opnemen voor tips die niet staan vermeld in het artikel.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
ronaldkamphuis


Gender: Male
Age: 54
Joined: 25 Jun 2007
Posts: 5
Location: Losser
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 0:36    Post subject:
Leuk artikel om te lezen Bas, komt me allemaal bekent voor! Kom net weer terug van een trip naar Canada (Knight Inlet) met natuurlijk de nodige berenplaten. Zie in jou artikel volgens mij het watervliegtuig van Ken Day en op een andere foto nog net het gelaat van Chris Day.. klopt dat? Ben ook met ze naar Katmai NP geweest. SUPER!
Groeten

Ronald Kamphuis
_________________
Canon 6D, Canon 40D, Canon 7D, Canon 500mm F4, Canon 70-200mm F4, Canon 17-40mm F4, Canon 1.4xII converter, Tamron 90mm macro F2,8
www.pbase.com/ronaldkamphuis
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Sep 2008, 8:10    Post subject:
Dat klopt Ronald. Ik wilde niet specifiek hun namen noemen omdat er meerdere goede gidsen zijn die je meenemen naar Katmai.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Oct 2008, 19:11    Post subject:
Deze trof ik op marktplaats. Mijn favoriete boek over de Grizzlies van Charlie Russel voor slechts 6.95. Dit boek is zeer de moeite waard

klik hier

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Sat 04 Oct 2008, 10:14    Post subject: Yellowstone en beren
Ik kom net terug uit Yellowstone, mooie omgeving voor van alles, maar deze zomer zijn er enkele incidenten geweest tussen beren en toeristen, volledig verwijtbaar aan de toeristen, zoals altijd eigenlijk. Mensen hebben beren gevoerd vanuit hun auto en beren dat heeft gevolgen uiteraard, beren komen dan wel voedsel halen en dat gaat niet goed.
De rangers doen nu het volgende: zodra een beer in de buurt komt waar mensen zich ophouden ( het park is groot) wordt de beer gevangen en ver weggebracht, er zijn enkele honderden beren in het park en miljoenen toeristen, de som der getallen maakt dat beren dan beter handelbaar blijken te zijn. ik denk een goede oplossing, voor een probleem dat niet had gehoeven.
Iedere bezoeken van het park krijgt een blaadje met info over wat wel en wat niet mag, mensen zouden geinformeerd kunnen zijn en zouden kunnen weten dat het voeren van beren niet schattig is, maar in potentie de doodstraf kan zijn voor de beer in kwestie.
In reactie dus wat op eerder geschreven is: al;s je een beer wilt zien, dan is op dit moment Yellowstone niet echt de plek om dat te doen, andere genoemde plekken ( zeker Katmai) bij mijn weten wel, ik zie ook niet goed in hoe de siuatie daar zou kuen veranderen, doorgaans zeer goede gidsen die je opvoeden in "berenregels",
groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Oct 2008, 10:19    Post subject:
Volgens mij hebben de problemen in Yellowstone alleen te maken met zwarte beren toch, of zijn tegenwoordig de grizzlies ook al in de valkuil van het menselijk handelen getrapt? Zwarte beren wandelen daar vrij regelmatig over de campings (we hebben er snachts eentje naast onze tent gehad) maar daar heb je verder geen last van als je de aanwijzingen van de rangers goed opvolgt.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Sat 04 Oct 2008, 10:31    Post subject: Yellowstone en beren
Nee, bij mijn weten worden alle beren gevangen en weggebracht, door onze vakanties zijn we inmiddels redelijk goede "berentrackers"geworden, heb meer beren gezien dan de meeste inwoners van Alaska Wink , maar de kans om nu ( is misschien volgend jaar anders) een beer te zien in Yellowstone is zeer gering, heb daar ook een antal keer gesproken met natuurfotografen, allen gaven ze hetzelfde verhaal op wat al mijn conclusie was.
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Oct 2008, 11:15    Post subject:
Bedankt voor de goede info, Loulou, al is het triest.

Wij hadden misschien ook eens naar Yellowstone willen gaan. Dit soort zaken zijn niet om aan te zien. Dat terwijl 'drukte' niet eens een bedreiging voor de beren hoeft te zijn, zie Brooks Camp in Katmai. Als mensen zich maar aan de regeltjes houden en dat zijn er niet eens veel.
Voorlopig zijn er geen problemen in Katmai. Wel is er een jachtvergunning afgegeven voor oktober 2009 in een bepaald deel van Katmai. Het is een gebied waar een paar gidsen actief zijn en waar de beren dus enigszins aan mensen zijn gewend. Dat heeft tot gevolg dat beren niet weglopen voor mensen. Zij kennen het onderscheid tussen ecotoeristen en jagers niet...

Het gaat om het deel 'Katmai National Preserve, Unit 9C'. Een brief schrijven aan de gouverneur van Alaska, Sarah Palin, kan helpen. In ieder geval is het beter dan niks doen. Hier kun je een mailtje sturen: http://www.gov.state.ak.us/govmail.php

Hier vind je info over wat daar precies aan de hand is: http://www.naturescapes.net/phpBB3/viewtopic.php?t=138929

Ik vraag binnenkort, als het berenseizoen voorbij is, aan Ken en Chris (de plaatselijke topgidsen) wat het beste is om te doen om hiervandaan te protesteren tegen deze laffe 'trofee jacht'. Zelfs de lokale jagers vinden het een domme daad.

Verder is Hyder in Alaska ook een goede plaats om op eigen gelegenheid bruine beren te kijken als je een uitstapje maakt vanuit het noord Canada. Behalve de bekende houten steigers zijn er meer mogelijkheden.

Gr,

Bas

P.s. Kijk ook even op de site van Tom Walker, zeer de moeite waard! http://www.tomwalkerphotography.com/index.cfm
Back to top
Reply with quote
 
Corneel




Joined: 17 Sep 2007
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Oct 2008, 12:09    Post subject:
[quote="Bas Breetveld"]Het gaat om het deel 'Katmai National Preserve, Unit 9C'. Een brief schrijven aan de gouverneur van Alaska, Sarah Palin, kan helpen. In ieder geval is het beter dan niks doen. Hier kun je een mailtje sturen: http://www.gov.state.ak.us/govmail.php[/quote]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Sarah Palin's favoriete hobby is het jagen op elanden vanuit een helicopter. Daarnaast staat uitbreiding van olie- en gasveldactiviteiten in Alaska bij haar bovenaan de agenda; de bescherming van natuur en dieren onderaan. Maak je geen illusies.
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Oct 2008, 10:32    Post subject:
Mij ook, zelden zo'n verschrikkelijke vrouw gezien. Gelooft in dingen waar geen weldenkend mens meer in gelooft. Protesteren helpt weinig en zeker niet van buitenlanders.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum