Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Ook doen: monitor calibreren

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 18:28    Post subject: Ook doen: monitor calibreren
want het is echt een wereld van verschil. Afgelopen dagen met een tweetal vrienden de natuur in gedoken en 's avonds de gelegenheid genomen door de techniek heel te gaan. Een van de twee had een calibrator (een apparaat met een optisch oog en een programmatje om te calibreren) en liet zien wat het verschil is. Dat is enorm, zo blijkt een TFT scherm veel te blauw. Mijn eigen CRT scherm is na het calibreren veel levendiger van kleur. Nederpix is zo weer een nieuwe ervaring.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 19:10    Post subject:
Even een vraagje Mark. Je hebt het over een "apparaatje"...kun je wat specifieker zijn? Ik ben op de hoogte van Pantone Huey en Spider2 Express maar heb geen idee welke van de twee het beste is en of ze zowiezo goed zijn. Ben benieuwd !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 21:31    Post subject:
Ik heb de Spyder2Express gebruikt. Ik heb echter geen ervaring met andere apparaten, noch een vergelijkend warenonderzoek gedaan.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 15 Feb 2006
Posts: 2219
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 0:19    Post subject:
Meer over Spyder2 lees je hier.
_________________
Canon
Kijk eens op mijn website!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 12:02    Post subject:
voor de zekerheid zet ik hier even kalibreren in, met een k, en ook kalibratie. heeft ooit iemand me op gewezen. kan het zoeken in het forum voor anderen gemakkelijker maken. kalibreren is een nodig als je zelf je foto's bewerkt en je ze wilt printen of op internet delen met anderen.
ik heb een middagje een spyder gehuurd bij een foto-winkel om de hoek, was iets van 7 euro. Flatscreens zijn behoorlijk kleurvast. Elke 2 weken kalibreren - zoals aanbevolen door de fabrikant - heb ik niet nodig - verre van....

ben benieuwd of iemand ooit een objectieve vergelijking heeft gedaan, maar ik vraag me ook af of het wel nodig is. Volgende stap na kalibreren is een beter scherm, en dan kan je nog heel wat vooruit voor je in tegen een professioneel scherm (met professionele kalibratie) aankijkt. Ik zou zeggen, kies de goedkoopste die werkt.

wacht eens, er is ergens een site over kleurbeheer. Twee jaar terug via fotoapparatuur gevonden. effe zoeken.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum