Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Een vraag over kleuren

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 20:09    Post subject: Een vraag over kleuren
Naar aanleiding van deze foto ben ik op zoek gegaan naar het probleem waardoor de foto een andere kleur heeft dan in Lightroom. Ondertussen heb ik nog steeds geen oplossing, maar weet ik wel al weer wat nieuws. Het gaat namelijk niet alleen om deze foto, maar alle foto's die ik recentelijk geplaatst heb, hebben hetzelfde probleem maar dan in mindere mate. De foto's zijn lichter en de verhouding van groen/rood zijn verschoven.

Als ik nu in Lightroom, Photoshop of Finder (voor de duidelijkheid, ik heb een Mac, misschien dat dit nog iets helpt) kijk, dan zie ik de donkerdere foto's met de juiste kleuren; als ik in Adobe Brigde of op internet (via Firefox) kijk, dan heb ik de fellere en fletse kleuren. Wat mij opviel is dat er een verschil in kleur zit tussen Photoshop en Adobe Bridge (dat vond ik persoonlijk erg vreemd). Als ik nu op mijn werk of bij mijn moeder op internet kijk, dan blijken de kleuren die ik via Firefox zie, te kloppen en de kleuren in o.a. Lightroom niet. Weer iemand waar het probleem kan zitten en belangrijker nog, hoe ik dit op zou kunnen lossen? Alvast bedankt voor het meedenken en meehelpen.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 22:55    Post subject:
Ondertussen heb ik nog steeds geen idee waar het probleem vandaan kan komen (suggesties zijn dus nog altijd welkom), maar heb al wel een oplossing voor het probleem. Als ik de foto geëxporteerd heb vanuit Lightroom om te plaatsen, open ik hem eerst nog even met een van de programma's van Canon (dat programma geeft de kleur op dezelfde manier weer als internet), maak ik de laatste aanpassingen in de kleur als dat nodig is en plaats dan de foto. Het zal helaas iets kwaliteit kosten, maar dat moet dan maar.
Back to top
Reply with quote
 
BraCom


Gender: Male
Age: 71
Joined: 09 Jun 2008
Posts: 13
Location: Dirksland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 12:56    Post subject:
heeft het niet te maken met adobeRGB en sRGB, waarschijnlijk gebruik je in je programma's adobeRGB, en daar kunnen de browsers niet goed mee overweg, die zijn weer gebaseerd op sRGB.
_________________
Mijn fotoalbum - info foto spullen en mijzelf
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 19:22    Post subject:
Zie commentaar bij de foto, dat was dus het eerste wat ik had uitgesloten door het uit te proberen. Desalniettemin toch bedankt voor de suggestie.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum