Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Flitsers bij macrofotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Sep 2005, 11:35    Post subject: Flitsers bij macrofotografie
Beste mensen,

een vraag voor de flitsende macrofotografen onder ons: welk type flitser (ringflitser, op de lens gemonteerde flitsers oid) gebruik je en wanneer? Ik ben me wat op die markt aan het oriënteren, maar kan daar niet zoveel over vinden.
Ben benieuwd!

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Sep 2005, 9:35    Post subject: Re: Flitsers bij macrofotografie
luc hoogenstein wrote:
Beste mensen,

een vraag voor de flitsende macrofotografen onder ons: welk type flitser (ringflitser, op de lens gemonteerde flitsers oid) gebruik je en wanneer? Ik ben me wat op die markt aan het oriënteren, maar kan daar niet zoveel over vinden.
Ben benieuwd!

groet,
Luc


Luc, ik heb sinds een aantal maanden de Sigma EM-140 DG ringflitser voor op mijn 300D met 100mm 2.8 macro. Ik sta er nogal ambivalent tegenover want camera en flitser lijken zich vaak niet van elkaar bewust. Foto's die ik in de schaduw maak lukken meestal prima maar het gaat nogal eens mis als enkel mijn onderwerp in de schaduw staat en de directe omgeving lekker zonnig is. Ik krijg dan vrijwel altijd zwaar onderbelichte foto's.
Ik moet dan ook een +belichtingscompensatie geven.

Dit gezegd hebbende moet ik ook zeggen dat, als het wel lukt, de plaatjes vrijwel altijd scherp zijn met veel diepte want ik fotografeer dan zo rond de F16. De korte duur van de flits is volgens mij de grootste factor om bewegingsonscherpte te voorkomen. Eigenlijk bepaalt dat de duur van de belichting (mits in een donkere omgeving).

Ik weet niet of de problemen te maken hebben met mijn camera, die misschien de flitser niet herkent. In mijn exif info staat "Flash not defined". Ik ben van plan binnen afzienbare tijd op een 350D of 20D over te stappen en misschien gaat het daar wel vlekkeloos op.

De Flitser zelf is een mooi apparaat met veel instelmogelijkheden. Maar misschien is de, veel duurdere, Canon flitser toch meer geschikt voor Canon camera's.

Ik ben, net als jij, heel benieuwd naar de ervaringen van andere ringflits gebruikers.
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
wendykreeftenberg


Gender: Female
Age: 38
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Sep 2005, 20:27    Post subject:
Hoi Luc,

Zelf gebruik ik geen ringflitser, maar een master-slave combinatie met de 550ex en 420ex (op manfrotto flashbracket). Dit is wat meer werk met opzetten etc, maar geeft je veel meer mogelijkheden mbt goed belichten. Op www.belgiumdigital.com moet je maar even onder ringflitser zoeken. Daar is namelijk ene Eddy die zelf een ringflitser heeft gefabriceerd, wat aardig leek te functioneren.

Groet, Wendy
Back to top
Reply with quote
 
Edwin van Spronsen


Gender: Male
Age: 67
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 18
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Sep 2005, 16:49    Post subject:
Luc, ik gebruik sinds een jaar of tien een Cokin macroflitser. Deze bestaat uit een vatting rond de lens met drie kleine, neigbare flitskoppen: links, rechts en boven, zodat toch nog iets van schaduw ontstaat. Dat laatste is bij echte ringflitsers niet het geval, tenzij je ze afplakt.

Staar je niet blind op allerlei automatiek, maar zoek gewoon voor een paar afstanden uit welk diafragma je moet gebruiken. Voor foto's die ik 1:1 maak bij 100 ASA heb ik de Cokin flitser standaard op 1/16 van zijn volle vermogen staan en gebruik ik diafragma 22 op een 55 mm. micro-nikkor lens. Alleen voor heel donkere objecten wijk ik daar weleens van af.

Doordat het licht van een (ring)flitser kwadratisch afneemt met de afstand, ontstaat vaak een zeer donkere achtergrond. Macrolenzen met een lang brandpunt hebben hier wat minder last van omdat daar de afstand tot het onderwerp groter is, terwijl de afstand tot de achtergrond vrijwel gelijk blijft. Maar hoe dan ook: je kunt dit probleem tot op zekere hoogte voorkomen door je sluitertijd aan te passen, immers, de flits duurt maar iets van 1/10000 seconde en daarvoor maakt het niet uit of je sluiter nu 1/125 of 1/15 seconde open staat. Maar voor de achtergrond, die voornamelijk daglicht ontvangt, maakt dit natuurlijk heel veel uit.

Deze foto is met de Cokin flitser gemaakt.

Edwin
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 28 Sep 2005, 20:33    Post subject: Flitsen bij macro
Luc,

Je hebt een 20D probeer het gewoon eens met je inwendige flits. Dat werkt bij mij op de 10D vaak al heel behoorlijk.
Standje M, 1/200 sec. diafragma naar keuze 22 en soms 32 doen het heel behoorlijk in combinatie met de 100 Macro USM.
Wil je er nog tussenringen bij gebruiken dan werpt dat helaas zwarte schaduwen, in zo'n geval gebruik ik de 420 filts los van het toestel al of niet met diffusor met een off- shoe- cable van Canon. Ik mis daarbij helaas soms wel een hand en daarom gebruik ik dan ook wel een macrofllitsbracket a la Wendy.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Oct 2005, 6:47    Post subject:
Dag Herman,
ik heb zelf (nog) geen macro-lens Sad , dus doe m'n insecten voornamelijk met de 300mm (x1.4). Ik zal eens kijken of dat ook wil met de interne flitser, toevallig gisteren in m'n schuur een "gewillig" slachtoffer gevonden.
groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Oct 2005, 19:25    Post subject: Meer flitsen bij macro
Jaap,

Waarschijnlijk heb je wel een korte zoom (ik heb eerder de kitlens van de 300D afgezaagd om hem op de 10D te laten werken, anders knalt hij tegen de spiegel), die laat zich met een of meer voorzetlenzen vast ook tot heel dichtbij brengen.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Oct 2005, 19:45    Post subject:
Dag Herman,
ik heb naast de 300 mm alleen de 18-55 kitlens. Die zou ik inderdaad wel met een voorzetlens kunnen gebruiken, maar ik ben eigenlijk niet erg tevreden over deze lens en ben bang dat de tekortkomingen alleen maar meer opvallen met een voorzetlens. Denk dat ik toch maar ga sparen voor een macro-lens.
groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Oct 2005, 7:55    Post subject:
Quote:
Denk dat ik toch maar ga sparen voor een macro-lens.


tip: moet je eens op www.fotoapparatuur.nl kijken. Daar heb ik mijn Sigma macolens ook vandaan gehaald.

iedereen trouwens bedankt voor de reacties, ik ga me er verder in verdiepen (met de relatief korte dagen voor de boeg minder veldtijd Wink ) en ik zal me melden als ik interessante info tegenkom.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
amstel


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 14
Location: drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Mar 2006, 18:57    Post subject:
en al intersante info gevonden ,ben ook wel benieuwd naar een goede ringflitser.
_________________
groetjes amstel
d70s + wat glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Mar 2006, 8:08    Post subject:
nee, nog niet, ik heb zelf ondertussen wel een canon 430-flitser gekocht met een voorzetkapje, daarmee wil ik dit voorjaar wat gaan experimenteren. Je kunt daarmee de flitssterkte instellen, onder andere.

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Mar 2006, 12:37    Post subject:
Tips uit de praktijk voor een groot deel van roland verlinde.

1) grote ijsdoos met neutraal front en van alufolie voorziene achterzijde over je flitslamp steken. (prachtig helder en toch diffuus licht)

2) stevige witte kartonnen platen maken en als reflectoren neerzetten rond je onderwerp.

met de d70 en nieuwere camera's van nikon en met een sb600 (of luxere flitser kun je het volgende doen:
3) flits (met diffussor) van de camera afhalen (op statief zetten of een bevallige assistente laten vasthouden) en in draadloze "commander-mode" door de camera i-TTL laten aansturen. Je kunt eventueel meerdere flitsers tegelijk aansturen.
(met een d2h of een d2x heb je voor optie 3 een extra sb800 flitser nodig of een hele luxe nieuwe aparte aanstuurset waarvan ik de naam even kwijt ben maar waarnaar berkhoudt hieronder een link heeft staan, let wel: bijna 500 euro op de konijnenberg).

Alleen al optie 1) levert onvergelijkbaar mooiere resultaten op dan "gewoon" flitsen. Optie 2) is een gevaarlijke waarbij een hoop mis kan gaan als je niet heel goed oplet. Optie 3) heet draagbare studio of veldstudio.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Fri 31 Mar 2006, 8:50; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 31 Mar 2006, 8:17    Post subject:
En niet te vergeten voor de Nikon fans die nieuwe kleine en kabelloze speedlites (Canon had zoiets al geruime tijd, maar dan met kabel):

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=20&languageid=22&prodId=1109&catId=100


Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Fri 21 Apr 2006, 7:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 9:55    Post subject: ring flitser
Als je ooit nogeens een ringflitser wil aanschaffen of een digflits voor je canon.Kijk dan hier eens: http://stores.ebay.nl/Pauls-Foto-Shop
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 14:01    Post subject:
ha digiton,
heb jij zo'n flitser aangeschaft? Die zijn nogal goedkoop als je dat vergelijkt met de ringflitsers uit het assortiment van bijvoorbeeld Konijnenberg; is het een alternatief merk oid? En kun je de flitssterkte er ook mee instellen?
groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 20:12    Post subject:
Ja, ik heb zo'n flitser gekocht.Hij bevalt prima maar op mijn KM d5 kan hij niet op auto.Nou vind ik dat niet zo erg want vroeger waren we niet anders gewend.Je kunt de intensiteit van de flitser niet regelen dit doe je dus ook met sluitertijd en diafragma.
Ik heb hier een foto die gemaakt is met deze flitser.
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=10425.
De verkoper van de flitsers kan je verder volledig inlichten.
Gr Ton
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 20:03    Post subject:
... ik vind manueel scherpstellen geen probleem,
... ik vind manueel belichten (zelf sluitertijd en diafragma instellen) geen probleem. Vaak zelfs beter dan een automaat.
... ik vind fotograferen zonder belichtingsmeter met een 600 mm lens op een d70 geen probleem. 1 testfoto en je weet wat je aan het doen bent.

Maar TTL kan ik bij flitsen niet meer missen. En eigenlijk i-ttl ook niet. Vergeleken met manueel (indirect) flitsen is dat een verschil tussen 10% goed of 99% goed. En 99% geldt dan niet voor manueel. Dat is mijn ervaring. Iemand die zonder kan, bewonder ik zeer.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum